تحلیلگران معتقدند مرزهای کشور جدید ایجاد شده در صورت موفقیت میدانی ارتش روسیه، از شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین تا بندر اودسا در جنوب غربی این کشور را شامل خواهد شد.

سرویس جهان مشرق _ چهل روز از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد و اکنون تقریبا بر همگان روشن شده است که مسکو دیگر به دنبال تسخیر شهر کی‌یف و سرنگونی دولت زلنسکی نیست و طرحی جایگزین به منظور ورود با دست بالا به مذاکرات سیاسی پایان جنگ در دست اجرا دارد.

می‌توان گفت ارتش و قوای دفاعی اوکراین در نبرد دفاع از پایتخت در جبهه شمالی اوکراین پیروز شده و ارتش روسیه پس از متحمل شدن خسارات و تلفات سنگین ناچار به عقب نشینی و تخلیه این مناطق شد؛ در حالی که در همون روز نخست جنگ تا فاصله ۲۵ کیلومتری پایتخت اوکراین نیز پیشروی کرده بود.

آخرین نقشه میدانی جنگ اوکراین

در جبهه جنوبی اوکراین و محدوده شمال شبه جزیره کریمه و حاشیه رودخانه دنیپرو، از روز نخست جنگ اوکراینی ها توان اندکی برای دفاع در برابر قوای روسی از خود نشان دادند و اگرچه عبور ارتش روسیه از رودخانه دنیپرو به سمت غرب و تصرف شهر میکولایف ناکام ماند اما در حاشیه شرقی این رودخانه حدفاصل شهرهای خرسون تا بندر ماریوپل در جنوب شرق اوکراین به سادگی توسط آنها تصرف شده است.

اما آنچه که احتمالا تکلیف نهایی نبرد را مشخص خواهد کرد وضعیت جبهه شرق و شمال شرق اوکراین است.

طرح "اوکراین جدید" بر روی میز

با عقب نشینی ارتش روسیه از شمال کی‌یف و انتقال واحدهای نظامی به جبهه شرقی به نظر می‌رسد کرملین قصد دارد به هر نحوی که شده گره کور میدانی در مناطقی نظیر خارکیف، سومی و ایزیوم را باز کرده و با تکمیل طرح استقلال دونباس که پیش از شروع جنگ نیز جدایی آنها از خاک اوکراین توسط پوتین و مجلس دومای روسیه به رسمیت شناخته بود، بخش بزرگتری از خاک اوکراین را که شامل شهرهای صنعتی، مناطق با جمعیت روس تبار، ساحل شمالی دریای سیاه و بنادر مهم آن باشد را تبدیل به کشوری تحت عنوان "اوکراین جدید" کند.

تحلیلگران معتقدند مرزهای کشور جدید ایجاد شده در صورت موفقیت میدانی ارتش روسیه، از شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین تا بندر اودسا در جنوب غربی این کشور را شامل خواهد شد.

دشوارترین مراحل اجرای چنین طرحی نیز دقیقا به شروع و پایان مرزهای آن مرتبط است یعنی شهر خارکیف در ۲۵ کیلومتری مرز روسیه که ۴۰ روز است در برابر ارتش روسیه مقاومت کرده و تا امروز تسخیر نشدنی به نظر رسیده است و دیگری بندر استراتژیک اودسا که شدیدا مسلح شده و مدت هاست برای عملیات آبی-خاکی احتمالی ارتش روسیه آماده می‌شود.

وحشت نخست وزیر بریتانیا از احتمال حمله روسیه به اودسا

روز گذشته بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا که احتمالا زمزمه‌های احتمال حمله آبی-خاکی ارتش روسیه به بندر اودسا توسط سازمان های جاسوسی انگلیسی به گوش وی رسیده است اعلام کرد که شخصا علاقه مند است تا تسلیحاتی نظیر موشک‌های ضد کشتی را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد تا بتواند با استفاده از آنها مانع از سقوط بندر اودسا شود.

آثار حمله موشکی ارتش روسیه به مخازن سوخت بندر اودسا

این سخنان جانسون در حالی است که پیش از شروع جنگ زلنسکی و فرماندهان ارتش اوکراین رسما درخواست ارسال موشک های ضد کشتی را از کشورهای غربی کرده بودند اما هیچ کشوری حاضر به ارسال این تسلیحات به اوکراین نشدند.

آندری کلین سفیر روسیه در لندن در واکنش به احتمال ارسال این تسلیحات به اوکراین هشدار داد موشک های ضد کشتی که از سوی بریتانیا به خاک اوکراین ارسال شوند تبدیل به اهداف مشروعی برای حمله ارتش روسیه خواهند شد.

موشک ضد کشتی "هارپون" نیروی دریایی انگلیس

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها