تقریبا یک هفته پیش بود که مقامات روسی به شکل عجیبی اعلام کردند ارتش این کشور قصد کاهش قوا در محور شمال کی‌یف را دارد که به نوعی اعلام رسمی عقب نشینی از این منطقه محسوب می‌شد.

سرویس جهان مشرق _ در سی و نهمین روز از جنگ روسیه و اوکراین، به نظر می‌رسد شاهد تحولات جدی در عرصه میدانی نبرد در این کشور باشیم؛ ارتش روسیه در ۴۸ ساعت گذشته تقریبا محور شمال شهر کی‌یف پایتخت اوکراین را تا مرزهای بین المللی این کشور با بلاروس تخلیه کرد و دیگر خطری پایتخت اوکراین و دولت ولادیمیر زلنسکی را تهدید نمی‌کند.

آخرین نقشه وضعیت میدانی در اوکراین

ضد حملات و کمین‌های گسترده اوکراین در شمال کی‌یف

تقریبا یک هفته پیش بود که مقامات روسی به شکل عجیبی اعلام کردند ارتش این کشور قصد کاهش قوا در محور شمال کی‌یف را دارد که به نوعی اعلام رسمی عقب نشینی از این منطقه محسوب می‌شد.

این موضوع سبب شد تا ارتش اوکراین بسیاری از نیروهای مدافع پایتخت را به جناحین مسیرهای عقب نشینی ارتش روسیه ارسال کرده و دست به اجرای کمین‌های سنگین علیه کاروان های ارتش روسیه در این مسیر بزنند. برخی کارشناسان معتقدند کرملین تصور می‌کرد با اعلام عقب نشینی یکطرفه از سوی ارتش روسیه در این منطقه دیگر نیروهای اوکراینی قصدی برای حمله به آنها نخواهند داشت.

اما تنها در مدت ۲ روز ده‌ها فیلم و تصویر از حملات سنگین اوکراینی ها به قوای در حال عقب نشینی ارتش روسیه و انهدام صدها دستگاه از ادوات نظامی آنها در شمال کی‌یف منتشر شده است.


کاروان کمین خورده و نابود شده ارتش روسیه در شمال کی‌یف

گفتنی است قرار بود قوای روسی حاضر در محور شمالی از طریق خاک بلاروس به محور شرق اوکراین و منطقه دونباس منتقل شوند.

رنگ زرد: مناطقی که در یک هفته اخیر توسط ارتش اوکراین بازپس گرفته شده است

طرح جدید ارتش روسیه برای منطقه دونباس

با تغییر کامل طرح نظامی روسیه در اوکراین و خروج نیروهای این کشور از شمال پایتخت، اکنون به نظر می‌رسد تا پیش از نهایی شدن آتش بس و مذاکرات صلح میان دو طرف، مسکو تلاش می‌کند تا مناطق بیشتری را در حومه دو منطقه دونتسک و لوهانسک به تصرف درآورد و مساحت منطقه جدایی طلب دونباس را گسترش دهد.

این امر مستلزم دو مورد بود: انتقال نیرو از جبهه تخلیه شده شمال کی‌یف و پاکسازی کامل بندر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین.

اگرچه ارتش روسیه محور شمال اوکراین را تخلیه کرده است اما تلفات و خسارات سنگین این قوا و روحیه بسیار ضعیف ناشی از ناکامی در فتح کی‌یف احتمالا موجب کاهش شدید توان رزمی آنها خواهد شد.

برعکس، نیروهای مستقر در ماریوپل که در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از مساحت این شهر برای پاکسازی توسط آنها باقی مانده است می‌توانند کمک قابل توجهی برای پیشروی در شمال غربی دونتسک باشند تا با حمله همزمان ارتش روسیه از شمال شرق، شهرهای ایزیوم، اسلاویانسک و کراماتورسک تصرف شده و حلقه امنیتی دو منطقه جدایی طلب دونتسک و لوهانسک تکمیل شود.

سرنگونی پهپاد بیرقدار ارتش اوکراین

روز گذشته تصاویری توسط منابع روسی منتشر شد که نشان می‌داد یک فروند پهپاد Bayraktar TB۲ ارتش اوکراین در حوالی منطقه خرسون توسط پدافند هوایی روسیه سرنگون شده است.

این سومین مورد از پهپادهای بیرقدار اوکراینی است که بر اساس تصاویر رسمی ساقط شده است.

ارتش اوکراین نیروگاه اتمی چرنوبیل را پس گرفت

پس از عقب نشینی کامل ارتش روسیه از شمال کی‌یف، نیروهای اوکراینی موفق شدند شهر پریپیات و نیروگاه اتمی چرنوبیل در شمال این کشور و چسبیده به خاک بلاروس را که در روز نخست جنگ به دست نیروهای ارتش روسیه سقوط کرده بودند پس از ۳۹ روز بازپس گیرند.

ارسال تانک های T۷۲ به اوکراین توسط امریکا

به گزارش شبکه سی ان ان، ایالات متحده آمریکا در روزهای آینده بحث انتقال تانک های تی ۷۲ به اوکراین را تسریع خواهد کرد. این تانک ها که مربوط به دوره شوروی سابق هستند متعلق به کشورهای شرق اروپایی و عضو پیمان ناتو هستند.

سرنگونی جنگنده روسی در شرق اوکراین

صبح امروز منابع محلی تصاویری از سرنگونی یک فروند جنگنده روسی در جنوب شهر خارکیف و منطقه "ایزیوم" منتشر کردند که با پیدا شدن بقایای لاشه این جنگنده به نظر می‌رسد از مدل سوخو۳۰ یا سوخو۳۵ باشد.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها