کد خبر 1357266
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

وزیر خارجه روسیه در سفر به هند، ضمن قدردانی از موضع دهلی نو در قبال مسئله اوکراین، از اهمیت رابطه راهبردی دو کشور و علاقمندی به برخورداری از نظم جهانی متوازن سخن گفت.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که به هند سفر کرده است، با «اس. جایشانکار» همتای خود از این کشور، دیدار کرد.

قرار است وی در ادامه روز، تماسی تلفنی با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند داشته باشد و وی را در جریان اقدامات روسیه در اوکراین قرار دهد.

در دیدار امروز، جایشانکار تاکید کرد که روابط دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها با رشد و توسعه همراه بوده است حال آنکه جلسه امروز هم در میانه شرایط دشوار بین المللی برگزار می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که هند همواره موافق حل مناقشات از طریق دیپلماسی است.

لاوروف نیز به نوبه خود افزود: این روزها، همکاران غربی دوست دارند هر مسئله بین المللی مهمی را به بحران اوکراین ختم کنند. ما با هیچ چیز سر جنگ نداریم و سپاسگذاریم که هند به دور از یک جانبه گرایی، به کلیت این مسئله می‌پردازد.

وی ادامه داد: روسیه و هند شراکت راهبردی دارند که همواره از اولویت برخوردار بوده است. مطمئناً علاقمند به برخوداری از نظم جهانی متوازن هستیم.

هند از آغاز بحران اوکراین اعلام کرد که به دنبال ایجاد مکانیسم مالی مستقل برای ادامه تجارت با روسیه است. اما استرالیا و آمریکا به عنوان شرکای هند در پیمان نظامی «کواد» هشدار داده‌اند که رویه دهلی نو را در تعامل با مسکو نمی‌پسندند.

همزمان، خبرها حاکی از آن است که لیز تراس وزیر خارجه انگلیس هم به دنبال اعمال فشار بر هند برای مجاب کردن این کشور به همراهی با تحریم‌های ضدروسی غرب است.

منبع: مهر