کد خبر 1356200
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: در روند خسارت دیدگی برجامی، هر چه جلو تر آمده ایم، درستی این حرف بدیهی، آشکار تر شده که "عدم توافق، بهتر از توافق بد است". این حرف فقط ماقبل از توافق معتبر نبود و امروز هم که مذاکرات ادامه دارد، معتبر و مهم است.

طرف آمریکایی از همان زمان اوباما تا به امروز، بیشتر بر این منطق که قدرت چانه زنی را افزایش می دهد، تاکید ورزیده و در عمل هم به مبانی کلان آن پایبند مانده است.

این در حالی است آن که عایدی آنها در توافق، سود خالص بود و می توانستند تخفیف بیشتری بدهند؛ اما ما درباره اصل حقوق و سرمایه -بلکه قدرت بازدارندگی خود- مذاکره می کردیم و حق خوش گمانی، گشاده دستی، تغافل و تنازل نداشتیم.

توافق خوب برای ما نمی تواند معنایی جز لغو واقعی و پایدار تحریم ها داشته باشد، توافقی که تضمین کافی داشته باشد و امکان بهانه جویی و کلاهبرداری جدید را به طرف بی آبروی برجام (آمریکا و اروپا) ندهد. در مقابل، توافق بد، توافقی است که دست  آمریکای دست بسته را بگشاید و از موضع مجرمیت در جایگاه طلبکاری قرار دهد.

توافقی که تکلیف لغو تحریم ها و انتفاع پایدار ایران را در کلان موضوع حل نکرده باشد و صرفا برخی اشخاص و نهادها را موضوع تعلیق تحریم ها با برچسب هسته ای کند، توافق بد است که صرفا به آمریکای پشت در مذاکرات و بیرون از برجام، امکان دسترسی به مکانیسم ماشه و احیای تحریم ها بلافاصله پس از احیای تعهدات الزام آور ایران را می دهد.

نباید به طرف غربی اجازه داد صورت مسئله بن بست مذاکرات را تحریف کند و آدرس دروغین بدهد. تبدیل سپاه پاسداران به "مسئله/مانع توافق" در حالی که ساختار تحریم ها با تقسیم بندی موهوم "هسته ای/ غیر هسته ای" سر جای خود می ماند، نقشه غرب است و وزارت خارجه ما نباید در این تله بیفتد.

 دشمن می خواهد بازوان توانمند امنیت و اقتدار ملی را مسئله و دردسری بر سر راه توافق جا بزند و حال آن که اساسا برنامه ای برای توافق مفید به حال ایران ندارد.

اجمالا، تفاوت مرحله ماقبل توافق با تکرار توافق بد این است: آمریکا اکنون متهم است که در توافق عهد شکنی کرده و تحریم ها را برگردانده است. اما پس از توافق بد (بازگشت به چهارچوب معوج و ناکارامد برجام)، می تواند همان تحریم ها را با بهانه های غیر هسته ای (تواتمندی موشکی و منطقه ای) باز گرداند و تقصیر احیای فشار تحریمی را گردن رویکرد های انقلابی ایران بیاندازد. 

در این صورت طبیعی است که چند ماه پس از احیای نسنجیده برجام، ما را وارد مجادله درونی کنند. در صورت تکرار توافق بد، هم محرومیت های هسته ای احیا خواهد شد و هم تحریم ها. یعنی عایدی ناچیز و خسارت های بزرگ؛ به علاوه خروج از موضع طلبکاری حقوقی، و رفتن به موضع بدهکاری سیاسی!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.