پاکسازی و تصرف بندر راهبردی ماریوپل در جنوب شرق اوکراین می‌تواند بزرگترین دستاورد میدانی ارتش روسیه در ماه نخست جنگ محسوب شود.

سرویس جهان مشرق _ امروز ماه نخست جنگ اوکراین و حمله ارتش روسیه به این کشور به پایان می‌رسد؛ عملیاتی که تصور می‌شد مدت زمان کمتری به طول بینجامد اما عوامل متعددی موجب طولانی و فرسایشی شدن این نبرد میان دو کشور شد.

تحلیلی بر عملیات ۱ ماهه ارتش روسیه

حمله سراسری ارتش روسیه به اوکراین از تاریخ ۲۴ فوریه آغاز شد؛ پیش بینی می شد برای مدت چند روز مسکو دست به حملات دوربرد موشکی و کمپین هوایی برای سرکوب توان پدافندی و آفندی ارتش اوکراین در عمق خاک این کشور بزند و سپس عملیات زمینی خود را آغاز کند اما فرماندهان روس طرحی بلندپروازانه برای پایان سریع نبرد در سر داشتند؛ حمله تمام عیار از خاک بلاروس به سوی کی‌یف و سرنگونی دولت زلنسکی.

نقشه میدانی شمال کی‌یف

همچنین ۲ بخش دیگر ارتش روسیه نیز قرار بود همزمان از جبهه شمال شرق شهرهای خارکیف و سومی و از جبهه جنوب محدوده خرسون تا بندر ماریوپل را تصرف کنند و نهایتا این نبرد در مدت زمان ۴ تا ۷ روز به پایان برسد اما برآوردهای غلط فرماندهان روسی، اشتباهات عجیب و مبتدیانه در میدان نبرد و ناهماهنگی میان واحدهای عمل کننده ارتش روسیه که توان دفاعی رقیب را دست کم گرفته بودند موجب شد تا ارتش روسیه متحمل خسارات تجهیزاتی و انسانی بسیار زیادی شود و تنها در جبهه جنوبی اهداف عملیات محقق شود.

تخمین زده می‌شود که هزاران سرباز روسی در طول نبردهای یک ماه اخیر در خاک اوکراین کشته شده باشند و حدود ۲ هزار دستگاه از ادوات نظامی این کشور به پای طرح غیر معقولانه نظامی سران ارتش روسیه نابود شده یا به غنیمت ارتش اوکراین درآمدند.

۶ ژنرال ارشد ارتش روسیه که در اوکراین کشته شدند

شرایط کنونی همان سناریویی بود که پوتین بایستی از آن دوری می‌کرد؛ یعنی غرق شدن در باتلاق اوکراین و نبرد فرسایشی و چند ماهه، زیرا همزمان با ارسال سیل تسلیحات غربی از سوی کشورهای ناتو برای ارتش اوکراین و اعمال تحریم های گسترده اقتصادی علیه کرملین، عنصر زمان به ضرر مسکو عمل خواهد کرد.

آخرین وضعیت بندر ماریوپل

پاکسازی و تصرف بندر راهبردی ماریوپل در جنوب شرق اوکراین می‌تواند بزرگترین دستاورد میدانی ارتش روسیه در ماه نخست جنگ محسوب شود؛ تصرف این شهر موجب پایان موفقیت آمیز عملیات در جبهه جنوبی و آزادسازی حجم گسترده ای از قوای ارتش روسیه برای تغییر جهت پیشروی به سوی پایتخت خواهد شد.

همچنین تصرف بندر ماریوپل به معنای قطع ارتباط کامل اوکراین با دریای آزوف خواهد بود و پس از این، خاک اوکراین تنها از کرانه جنوب غربی و بندر اودسا به دریای سیاه راه خواهد داشت.

همچنین حضور گردان نیروهای نئونازی آزوف در بندر ماریوپل نیز از عوامل اصلی مطرح شده توسط مقامات روسی برای درگیری با اوکراین محسوب می‌شد و سقوط شهری که مدافعین اصلی آن نیروهای گردان آزوف هستند اهمیت نمادینی برای ارتش روسیه خواهد داشت.

۳.۷ میلیون پناهنده تا به حال اوکراین را ترک کرده‌اند

بر اساس اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود ۳.۷ میلیون پناهجو تاکنون اوکراین را ترک کرده اند.

نابودی یک پایگاه نیروهای خارجی در اوکراین با استفاده از سامانه موشکی "اسکندر"

وزارت دفاع روسیه امروز، جمعه ، با انتشار تصاویری از این عملیات، یادآور شد که نیروهای مسلح این کشور در جریان حمله با سلاح‌های دقیق به زیرساختارهای نظامی نیروهای مسلح اوکراین، با استفاده از سامانه موشک‌های عملیاتی-تاکتیکی "اسکندر"، یک پایگاه آموزش مزدوران خارجی در خاک اوکراین را هدف قرار داده و منهدم کردند.

نظامیان آمریکایی حضور خود در اوکراین را تأیید کردند

گروهی از سربازان آمریکایی تایید کردند که به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور در خاک اوکراین حضور دارند.

مزدوران آمریکایی ویدئویی را از خود منتشر کردند که حضور آنها در جبهه جنگ اوکراین در اطراف کی‌یف را نشان میدهد. در این ویدئو آن‌ها درباره اتفاقاتی که جلوی دوربین رخ می‌دهد به زبان مادری‌شان گفتگو می‌کنند.

تصویر ماهواره‌ای از کشتی روسی

تصویر ماهواره ای جدید از کشتی روسی که در بندرگاه شهر اشغال شده بردیانسک هدف موشک بالستیک اوکراینی ها قرار گرفته و می سوزد.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها