امریکا پیشنهادی عجیب را به ترکیه ارائه داده است که اگر حاضر به انتقال سامانه اس۴۰۰ به ارتش اوکراین باشند حاضر است دوباره ترکیه را با جنگنده های نسل پنجم F۳۵ تجهیز کند.

سرویس جهان مشرق _ بیست و پنجمین روز از جنگ روسیه و اوکراین آغاز شده است و همچنان در تمامی جبهه‌های درگیری و خطوط تماس نبرد بدون نتیجه و پیشروی خاص از سوی هر دو طرف ادامه دارد؛ به نظر می‌رسد در مرحله کنونی تکلیف جنگ از منظر نظامی تا حدود زیادی مشخص شده و همگان چشم انتظار مذاکرات سیاسی روزهای آینده میان دو کشور هستند.

پس از گذشت ۲۵ روز از آغاز جنگ، ارتش روسیه از ۳ جبهه اصلی "شمال شرق، جنوب و شمال کی‌یف" در جبهه جنوبی تا ۹۰ درصد به اهداف خود دستیابی پیدا کرده است و به جز بندر تحت محاصره ماریوپل که هنوز موفق به پاکسازی آن نشده‌اند، سایر مناطق مورد نظر از جمله شهرهای ملیتوپل، خرسون، ایزیوم، زاپروژیه و ... به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

در جبهه شمال شرق اما ارتش روسیه موفق به تصرف شهرهای خارکیف و سومی نشده است و بیشترین حجم خسارات تجهیزاتی این کشور نیز در همین جبهه و درگیری با مدافعان سرسخت اوکراینی رقم خورده است.

در جبهه شمال کی‌یف نیز ارتش روسیه پس از موج اول پیشروی سریع خود و رسیدن به ۳۰ کیلومتری پایتخت اوکراین، بیش از ۲ هفته است که متوقف شده و توان ادامه پیشروی به سمت این شهر را ندارد.

سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ در راه اوکراین

به نظر می‌رسد پس از مخالفت امریکا با ارسال جنگنده‌های میگ۲۹ لهستانی برای ارتش اوکراین، به بهانه عدم تحریک مسکو، این بار طرح ارسال سامانه‌های پدافندی اس۳۰۰ برخی کشورهای شرق اروپا برای ارتش اوکراین در مرحله نهایی قرار دارد.

سه کشور یونان، بلغارستان و اسلوواکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" دارنده سامانه پدافندی برد بلند اس۳۰۰ هستند که در روزهای اخیر شایعات در خصوص ارسال سیستم‌های تحت خدمت آنها برای کمک به ارتش اوکراین شنیده می‌شد. کشور یونان در ابتدای امر ارسال سامانه‌های پدافندی خود به اوکراین را به طور کامل رد کرد.

اما دو کشور بلغارستان و اسلوواکی به شرط جایگزینی این سامانه‌های نسبتا قدیمی روسی خود با سیستم های مدرن حاضر به انتقال آنها به خاک اوکراین شده‌اند.

روز گذشته فیلمی از انتقال یک واحد سامانه پدافندی پاتریوت PAC۲ آلمانی به خاک اسلوواکی دیده شد که بر شایعات مبنی بر انتقال اس۳۰۰ های این کشور به اوکراین و جایگزینی با سامانه پاتریوت دامن زد.

پیشنهاد عجیب امریکا به ترکیه

در حالی که از ماه ها قبل از آغاز جنگ اوکراین، پنتاگون از ارسال تجهیزات سنگین از جمله سامانه‌های پدافندی برد متوسط و بلند نظیر پاتریوت به این کشور خودداری کرده بود و تنها به ارسال سلاح های ضد زره و موشک های دوش پرتاب استینگر اکتفا کرد، حال به دولت ترکیه پیشنهاد انتقال سامانه پدافندی اس۴۰۰ به خاک اوکراین را داده اند.

خرید سامانه پدافندی برد بلند اس۴۰۰ توسط ارتش ترکیه از کشور روسیه در سال ۲۰۱۸ منجر به تنش شدید در روابط آنکارا و غرب شده و وزارت دفاع امریکا برای تنبیه این کشور در خصوص خرید تسلیحاتی از روسیه، اقدام به کنار گذاشتن ترکیه از برنامه جنگنده مشترک نسل پنجم F۳۵ کرد.

در ابتدا دولت امریکا شرط بازگشت مجدد ترکیه به برنامه اف۳۵ را پس دادن سامانه اس۴۰۰ از سوی ترکیه به مبدا سازنده آن یعنی روسیه اعلام کرده بود اما پس از مخالفت دوباره اردوغان با این اقدام ترکیه به شکل کامل از برنامه اف۳۵ کنار گذاشته شد.

اما به تازگی و پس از اعلام نیاز دولت اوکراین به سامانه های پدافندی برد بلند برای مقابله با نیروی هوایی روسیه، امریکا که خود حاضر به انتقال چنین تسلیحاتی به اوکراین و تحریک کرملین نیست پیشنهادی عجیب را به ترکیه ارائه داده است که اگر حاضر به انتقال سامانه اس۴۰۰ به ارتش اوکراین باشند حاضر است دوباره ترکیه را با جنگنده های نسل پنجم F۳۵ تجهیز کند.

این در حالی است که اوکراین اعلام کرده که تنها خواستار سامانه پدافندی اس۳۰۰ است که خود کاربر آن به شمار می رود و نیازی به آموزش مجدد برای سامانه پدافندی جدید نداشته باشد.

همه کانال‌های تلویزیونی در اوکراین ادغام می‌شوند

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که می خواهد همه کانال های تلویزیونی کشورش را ادغام کند. دفتر او اعلام کرد که زلنسکی حکم مربوطه را امضا کرده است.  

به گفته وی در زمان جنگ، مهم است که یک سیاست اطلاعاتی یکسان وجود داشته باشد. مشخص نیست این فرمان چه زمانی لازم الاجرا می شود. ‌

درخواست زلنسکی از سوئیس برای مسدود کردن حساب‌های همه ثروتمندان روس

"ولادیمیر زلنسکی"، رئیس‌جمهور اوکراین، بعد از ظهر شنبه در سخنرانی ویدئویی با حضور هزاران معترض ضد جنگ در برن، از دولت سوئیس خواست تا اقدامات گسترده‌تری علیه ثروتمندان روس نسبت به آنچه قبلاً تصمیم گرفته بود، انجام دهد.

بیش از ۲۰۰ هزار پناهنده از اوکراین به آلمان گریخته‌اند

در آلمان، از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ۲۱۸۳۰۱ پناهجوی جنگی توسط پلیس فدرال ثبت نام شده‌اند. این خبر را وزارت کشور  آلمان امروز یکشنبه اعلام کرد. تعداد ورودی های ثبت شده از شنبه تا یکشنبه هم حدود ۱۰۵۰۰ نفر افزایش یافته است.

زلنسکی: محاصره ماریوپل در تاریخ ثبت خواهد شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز یکشنبه گفت محاصره شهر بندری ماریوپل به دلیل جنایات جنگی نظامیان روسیه در تاریخ ثبت خواهد شد.

 یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولاد اروپا در اوکراین هدف قرار گرفت

مقامات اوکراینی می‌گویند کارخانه آزوفستال، یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید آهن و فولاد اروپا، در شهر محاصره‌شده ماریوپل هدف گلوله‌باران روسیه قرار گرفته و تخریب شده است.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها