کد خبر 1348092
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کرد، و اکنون باید دید مذاکرات وین به کدام سمت خواهد رفت.

به گزارش مشرق، همچنانکه روز گذشته به نقل از منابع مطلع اعلام شد، غیر از موضوع پادمان‌ها که سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن مربوط است، اختلاف مذاکره کنندگان ایرانی و طرف اروپایی همچنان بر سر ۳ موضوع دیگر نیز باقی بود.

ایران پیش از این انعطافات لازم را در زمینه ۳ موضوع یاد شده انجام داده و اینک توپ در زمین طرف اروپایی و آمریکایی است تا با تصمیم سیاسی معقول، در راستای حصول توافق سنگ‌اندازی نکنند.

در دیدار امروز گروسی با آقای اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، اشاره شد که ایران و آژانس در یک بازه زمانی تا خرداد ماه بر سر مسایل باقی مانده همکاری خواهند کرد. به عبارت روشن‌تر آژانس تا آن زمان فرصت خواهد داشت تا موضوعات باقیمانده را به طور کامل حل و فصل کند.

در صورتی که طرف غربی درباره موضوعات غیرپادمانی باقیمانده تصمیم درستی بگیرد و به تعهداتش پایبند باشد، اجرای توافق احتمالی منوط به اراده آژانس برای حل و فصل و پایان بخشیدن به موضوعات پادمانی خواهد بود و تا پیش از آن، طرف غربی نمی‌تواند از ایران انتظاری داشته باشد.

برخی طرف‌ها و از جمله رژیم صهیونیستی تلاش زیادی دارند تا با ایجاد اختلال در عملکرد آژانس و تولید فشار سیاسی بر روی آن مانع اجرای نقش سازنده این نهاد فنی شوند. به عبارت روشن‌تر این طرف‌ها سعی در قلب ماهیت آژانس از یک نهاد فنی به ابزار فشار سیاسی دارند و در این بین ایران تلاش بسیاری کرده تا با خویشتنداری و پافشاری بر مواضع سازنده، این نهاد را به باقی ماندن در مسیر فنی ترغیب کند.

منبع: تسنیم