کد خبر 1345684
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰

دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که هیات مذاکره کننده این کشور امروز دوشنبه بدون هیچ پیش شرطی در مرز بلاروس و در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل با هیات روسیه مذاکره می‌کند.

به گزارش مشرق از "فرانس ۲۴"، به گفته دفتر رئیس جمهور اوکراین، موافقت کی یف با این گفت وگو پس از تماس تلفنی ولودیمیر زلنسکی و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس اتفاق افتاده است. 

در بیانیه دفتر رئیس جمهور اوکراین آمده است: سیاستمداران موافقت کردند هیات اوکراینی با هیات روسیه بدون هیچ پیش شرطی در مرز اوکراین و بلاروس، در نزدیکی رودخانه پریپات و نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل دیدار کند. 

در این بیانیه اشاره‌ای به زمان این دیدار نشده است اما اوگنی ینین معاون وزیر کشور اوکراین گفت که مذاکرات بین هیات‌های روسیه و اوکراین صبح امروز دوشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه در اظهاراتی که از شبکه‌های تلویزیونی اوکراین پخش شد، اعلام کرد که انتظار زیادی از مذاکرات روز دوشنبه هیات اوکراینی و روسیه نداریم. 

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "سی ان ان"، زلنسکی افزود: من به نتیجه این مذاکرات اعتقاد ندارم، اما می‌گذاریم آن‌ها تلاش خود را انجام دهند تا هیچ شبهه‌ای در ذهن مردم اوکراین نباشد و آن‌ها بدانند که من به عنوان رئیس جمهور اوکراین هر تلاشی برای جلوگیری از جنگ را انجام داده‌ام. 

پیش از این «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت: نمی‌توانم بگویم که گفت‌ وگوها با روسیه منجر به صلح خواهد شد اما تاکید می‌کنم که کی‌یف تسلیم نخواهد شد. 

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (۵ اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد چهارمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. 

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. 

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها