کد خبر 1343909
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

قیمت طلا در معاملات امروز بازار جهانی با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین پس از موافقت ولادیمیر پوتین با عملیات نظامی ویژه، بیش از دو درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در بیش از یک سال گذشته رسید.

 به گزارش مشرق، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۹۳۹ دلار و ۹۷ سنت رسید. بهای این بازار در زمان گشایش معاملات تا مرز ۱۹۴۸ دلار و ۷۷ سنت پیشروی کرده بود.

 در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴۳ دلار و ۹۰ سنت رسید.

مقامات و رسانه‌ها اعلام کردند نیروهای روسیه به چندین شهر اوکراین موشک شلیک کردند و نیروهای روسیه در سواحل جنوبی پیاده شده اند.

طلا که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی به عنوان پناهگاه امن دارایی شناخته می‌شود، از ابتدای فوریه تاکنون تحت تاثیر وخامت بحران میان روسیه و اوکراین، حدود هشت درصد رشد قیمت داشته است. این فلز ارزشمند در مسیر ثبت بهترین عملکرد ماهانه از ژوییه سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA گفت: طلا به همراه دلار آمریکا دارایی امن است و ممکن است شاهد صعود قیمت طلا به رکورد بالایی باشیم. قیمت‌ها می تواند به پیشروی تا مقاومت در سطح ۱۹۶۰ دلار ادامه دهند و تا چند روز معامله آینده مرز ۲۰۰۰ دلار را تست کنند.

روسیه سومین تولید کننده بزرگ طلا در جهان است و شرکت نورنیکل روسیه تولیدکننده بزرگ پالادیم و پلاتین است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۵ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری یک درصد افزایش یافت و ۱۱۰۲ دلار و ۴۳ سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۱.۳ درصد صعود کرد و به ۲۵۱۴ دلار و ۵۴ سنت رسید.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌های نفت و دلار هم افزایش پیدا کرد در حالی که بازارهای سهام جهانی و بازده اوراق خزانه آمریکا نزول کردند.

منبع: ایسنا