کد خبر 1333467
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹

به گزارش مشرق، کیان عبداللهی، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت:

ریچاردنفیو که به معمار جنس جدید تحریمها علیه ایران شهرت یافته چندسال پیش کتابی به نام «هنر تحریم‌ها» (The Art of Sanctions) نوشته و در آن جزییاتی از استراتژی تحریم بر ضد ایران را توضیح داده است. 

 نفیو ابائی ندارد از آنکه گستاخانه و بدون پرده‌پوشی بگوید تحریم اساساً برای آن است که درد(Pain) مؤثری به ملت ایران وارد کند تا از این طریق حکومت و ملت توأمان وادار به عقب‌نشینی شوند و شروط طرف یا طرف‌های تحریم‌کننده را بپذیرند.

او درمیان توضیحات مفصّل درباره راهبرد تحریم، به نکته مهمی اشاره می‌کند؛ نفیو می‌گوید اگر آن بُعد فیزیکی تحریم و درد، با تاثیرات وعملیات روانی علیه تحریم‌شونده (Psychological Impact)همراه نشود، عملاً تحریم آن تاثیر لازم را از دست می‌دهد و حتی ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.

یعنی مثلاً یا موجب خوگرفتن و جذب آن تحریم‌ها توسط تحریم‌شونده شود، یا طرف تحریم‌شونده در گذر زمان و به مرور بتواند تحریم را دور بزند و خنثی کند و یا اساساً به جای تسلیم، به تشدید مقاومت در برابر تحریم‌شونده بینجامد.

بر این مبنا، نفیو به راهکارهای خزانه‌داری آمریکا درزمینه پیوست روانی وتبلیغی تحریم‌ها اشاره می‌کند؛ بر مبنای آنچه او می‌گوید، مثلاً خودِ تدریجی بودن تشدید تحریم‌ها، به نحوی که تا مدت مدیدی این چماق بالای سر باشد و طرف تحریم‌شونده به سرعت با آن خو نگیرد بخشی از این پیوست روانیست.

و یا این حربه که علیرغم تحریم کالاهای اساسی‌ و صنایع و فرآورده‌های راهبردی، کالاهای لوکس معمولاً تحریم نمی‌شود و از قضا برای ورود آن به کشور تسهیلاتی نیز در عمل در نظر گرفته می‌شود، به همین منظور است تا نابرابری شکل‌گرفته بر اثر آن، شدت درد را تشدید کند و مقاومت‌ها را بشکند.

 ساخت کلیدواژه‌هایی مثل «کاسبان تحریم» و چسباندن این انگ به پیشانی نهادهایی که جزو هسته‌ سخت نظام محسوب می‌شوند نیز در همین راستاست تا این معنا به مردم منتقل شود که شما درد می‌کشید و دیگران سود می‌برند!

درکنار این مَکرهای تحریم، تبلیغات رسانه‌ای شبکه وابسته به جریان تحریم و سمپات آنها بسیار اهمیت داردوبخش مهمی از همان استراتژی است که نفیو از آن سخن می‌گوید؛ این شبکه رسانه‌ای ۲  کارکرد دارد: نخست آنکه اصل تحریم‌ها را به رغم تمام جنایات مستتر در آن موجّه کند و برای آن استدلال بتراشد

و دوم آنکه مقاومت تحریم‌شونده را به طرق مختلف بشکند؛ مثلاً بگوید هسته سخت نظام خودش کاسب تحریم است و شما مردم فقط درد می‌کشید؛ یا بگوید اساساً غیر از تسلیم چاره‌ای در برابر تحریم نیست و یا اینکه به طور کل آنچه به خاطر آن درد می‌کشید و تحریم می‌شوید ارزش این هزینه‌ها را ندارد.

کلیپ«یک فتوا»،ساخته حسین باستانی، که از بی‌بی‌سی فارسی پخش شد بخشی ازهمین پروژه است؛بی‌بی‌سی با وصل کردن صغرا وکبرایی که ربط منطقی به یکدیگر ندارند،درواقع می‌خواهد این نتیجه رابگیرد که تحریم ایران وحتی بالاتر ازآن اصرار آمریکا وچند متحد غربی‌اش بر برچیدن تاسیسات هسته‌ای ایران و محروم کردن ایران از یک مولفه قدرت بسیار مهم و در مرز تکنولوژی نه تنها بی‌جهت نیست، بلکه ضروری هم هست!

باستانی البته تنها نیست؛ او فقط بخشی از بین‌سطور تحریم و ترور است؛ مثلاًوقتی مسیح علی‌نژاد به دیدار پمپئو وزیرخارجه ترامپ می‌رودوعلناً ازتشدیدتحریم‌های ایران و حتی تحریم کل ورزش ایران حمایت می‌کند،تا آنجا که ازصعود تیم ملی ایران به جام جهانی هم ناراحت می‌شود و آن را پنهان نمی‌کند و یا پیشتر از آنها گروهک منافقین که در مرداد سال ۸۱ عملاً با برگزاری یک کنفرانس در نیویورک و ارائه یک سری ادعاها با عنوان اسناد جاسوسی خود از تاسیسات هسته‌ای ایران سرمنشأ نزدیک به ۲۰ سال تحریم علیه مردم ایران می‌شود و یابرخی افراد وگروه‌های دیگر که با نامها و نشانها متفاوت و متعدد از نایاک گرفته تا میزان ایران در گروه بین‌المللی بحران و ...عملاً به موجّه شدن تحریم به مثابه تروریسم اقتصادی کمک می‌کنند،قاعدتاً نمی‌توان کلیپ BBCراصرفاً طرح رسانه‌ای یک ابهام یاشبهه درباره یک فتوا قلمداد کرد.

ادامه این مطلب که به بررسی جزییات کلیپ اخیر بی‌بی‌سی پرداخته رو از این لینک می‌تونید بخونید:https://tn.ai/۲۶۵۳۶۴۷

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.