مزدوران اماراتی حملاتی را برای اشغال دوباره مناطق تازه آزاد شده در جنوب غرب استان شبوه آغاز و برخی مناطق را هم تصرف کردند اما ۷۰۰ کشته و مفقودی عملیات ناموفق آنان را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داد.

سرویس جهان مشرق؛ عملیات عناصر تحت فرمان اماراتی ها در عمق مناطق جنوب غربی استان نفت خیز شبوه ادامه دارد و براساس آخرین اطلاعات به دست آمده مزدوران موسوم به «العمالقه» پس از اشغال دوباره شهر و فرودگاه «بیحان» به سمت مناطق جنوبی پیشروی و خود را به ورودی منطقه «غنیه» رساندند.

گروهی دیگر از نیروهای مهاجم نیز حملاتی را برای سیطره بر معدود نقاط باقی مانده و اشغال نشده در بخش عسیلان ترتیب دادند و توانستند مناطق «جندله، صوفه، الساق، المجبجب» را تصرف و راه را برای نفوذ به بخش عین باز کنند.

عناصر العمالقه پس از اشغال کامل بخش «عسیلان»، عملیات را به سمت بخش «عین» در جنوب غرب استان شبوه امتداد دادند و پایگاه نظامی ۱۵۳ و منطقه نجد مرقد را از کنترل رزمندگان یمنی خارج و از سویی دیگر مواضع را در منطقه «جعدر» تثبیت کردند.

مزدوران اماراتی همچنین حملاتی را برای اشغال نقاطی از جاده بین المللی در بخش عین ترتیب دادند که با مقاومت رزمندگان یمنی روبرو و شماری از آنان در جریان درگیری ها در این محور کشته و زخمی و سایر نیروهای مهاجم از منطقه متواری شدند.

همانند روزهای گذشته، جنگنده های ائتلاف به صورت گسترده و متوالی از عناصر اماراتی حمایت و به مواضع رزمندگان یمنی در جنوب غرب استان شبوه حمله می کنند و فقط در یک مورد ۱۲ مرتبه جاده بین المللی «مارب -شبوه» را در نزدیکی منطقه «مرقد» در بخش «عین» بمباران کردند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از مساحت بخش عین، ۸۰ درصد از خاک بخش بیحان، حدود ۱۰ درصد از بخش مرخه السفلی، حدود ۳۵ درصد از بخش مرخه العلیا در استان شبوه در کنترل رزمندگان یمنی است و همین مسئله به خوبی نشان می دهد تنها موفقیت مزدوران العمالقه در بخش «عسیلان» بوده که آن هم با خسارت های سنگین از جمله کشته و زخمی شدن صدها  نیروی مزدور اماراتی به دست آمده است.

به گفته منابع میدانی، عناصر متجاوز فقط حملاتی را از سمت مناطق تازه اشغال شده در غرب بخش عین به سمت مناطق شرقی در بخش حریب (شرق استان مارب و هم مرز با شبوه) انجام دادند و چند روستا از جمله «الدرب، الروضه، الذراع و ...» را تصرف کردند.

عناصر العمالقه در تلاش هستند راه را برای نفوذ بیشتر در بخش «حریب» باز و موازنه قدرت را در استان مارب تغییر دهند؛ در حال حاضر بخش حریب به طور کامل در کنترل رزمندگان یمنی است و فقط چند روستای مورد اشاره در تصرف مزدوران اماراتی هستند.

در حومه غربی روستاهای تازه اشغال شده در شرق بخش حریب، کوه های «هنیه، العرف، الزبره، الرذه و ...» واقع شده اند که در کنترل نیروهای یمنی هستند و بر مناطق اطراف اشراف کامل دارند و اشغال این ارتفاعات به دلیل مرتفع بودن برای مزدوران کار بسیار سختی محسوب می شود.

براساس آخرین اخباری که منابع میدانی حاضر در منطقه در اختیار گذاشته اند، درگیری ها در محور شرقی بخش حریب در جریان است و رزمندگان در تلاش هستند نیروهای مزدور اماراتی را از روستاهای اشغال شده به سمت استان شبوه عقب برانند.

خبرها حاکیست، دهها تن از عناصر مزدور العمالقه در جریان درگیری های چند ساعت گذشته کشته و زخمی شدند و نام چندین فرمانده ارشد میدانی از جمله محمد زید الاغبری فرمانده تیپ ۵ و شماری دیگر از سرکرده های تیپ ۱۳ در لیست کشته شدگان دیده می شوند.

به گزارش مشرق، ائتلاف از زمان شروع عملیات برای اشغال دوباره مناطق تازه آزاد شده در استان شبوه حدود ۵۲۰ تن از نیروهای خود را در جریان درگیری ها، کمین ها و حملات موشکی رزمندگان یمنی از دست داده و ۲۰۵ تن دیگر هم هنوز مفقود (کشته یا اسیر) هستند و حداقل ۱۱۰ خودروی نظامی آنان منهدم شده است.

برچسب‌ها