کد خبر 1316687
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آثار مواجهه با گرد و غبار بر سلامت گفت: افرادی که در دوره نقاهت و ریکاوری بیماری کرونا هستند به دلیل درگیری سیستم تنفسی در معرض خطر بیشتری هستند.

به گزارش مشرق، فرخنده شفیعی، اظهار کرد: از آنجا که عموم مردم نمی‌توانند با گرد و غبار مقابله کنند، باید راه‌های مواجهه با آن و سازگاری با پدیده گرد و غبار را از طریق به کارگیری توصیه‌های بهداشتی بشناسند تا از آثار آن بر سلامتی و بهداشت فردی بکاهند.

وی با اشاره به مهمترین توصیه‌های بهداشتی در مواجهه با گرد و غبار افزود: هنگام وقوع گرد و غبار، به اطلاعیه‌های بهداشتی از طریق فضای مجازی و صدا و سیما توجه شود و تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده و استفاده از خوروهای شخصی در روزهای گرد و غباری کاهش یابد.

توصیه‌هایی برای بهداشت هوای درون منزل

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان گفت: چنانچه از وسایل گرمایشی استفاده می‌شود نسبت به سالم بودن و هدایت مناسب دودکش آن  اطمینان حاصل شود. تمام درها و پنجره‌ها و منافذ ساختمان کاملا بسته نگه داشته شود و از باز و بسته شدن بیش از حد در ورود و خروج خودداری و معایب ساختمانی از لحاظ بستن روزنه‌ها برطرف شود.

وی افزود: از فعالیت‌هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای خانه می‌شود مثل جارو کشیدن، روشن کردن شومینه با استفاده از سوخت‌های چوب و خانه‌تکانی خودداری و از وسایل گازسوز کمتر استفاده شود.

شفیعی گفت: اگر در منزل از سیستم تصفیه هوای مکانیکی استفاده می‌شود مرتب باید فیلترهای آن را تمیز و جایگزین کنند.

وی بیان کرد: از خروج غیرضروری از منزل و محل کار به خصوص بیماران دچار بیماری‌های قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم و آلرژی خودداری و در صورت لزوم خروج از منزل یا محل کار، حتماً از ماسک و عینک  مناسب استفاده شود. از فعالیت‌های شدید بدنی نیز در تمام اوقات بروز پدیده مانند ورزش‌های سبک و سنگین خودداری شود.

سلامت تغذیه در روزهای بروز آلودگی هوا

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان افزود: شستشوی کامل میوه‌ها و انجام مراحل چهارگانه سالم‌سازی سبزیجاتی که در محیط‌های باز نگهداری و عرضه می‌شوند و خوددارای از خرید مواد غذایی فسادپذیر که توسط دوره‌گردان عرضه می‌شوند حتما مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: برای یک تغذیه مناسب در شرایط بروز پدیده، مصرف غذاهای کم چرب و میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن توصیه می‌شود.

شفیعی افزود: استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس‌ها پس از هر بار خروج از منزل به دلیل جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: باید توجه شود که خودداری از مصرف سیگار و قلیان در شرایط بروز پدیده باعث کاهش آثار نامطلوب آلاینده‌ها و برعکس آن نیز باعث تشدید آثار آلاینده‌ها می شود.

از مهمانی‌های کوچک خانوادگی خودداری کنید

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی و خودداری از تجمع و شرکت در مهمانی‌های کوچک خانوادگی در شرایط آلودگی هوا و کووید – ۱۹ حتما رعایت شود. افرادی که در دوره نقاهت و ریکاوری بیماری کووید - ۱۹ هستند به دلیل درگیری سیستم تنفسی و قلبی‌شان در معرض خطر بیشتری از این آلاینده‌ها و عود علائم بیماری‌اند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

وی اضافه کرد: همه افراد در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی عروقی سریعاً به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

توصیه‌هایی برای کارکنان

شفیعی با اشاره به مهمترین توصیه‌های بهداشتی جهت مواجهه با گرد و غبار برای کارکنان، گفت: مراکزی که دارای سیستم  موتورخانه و سایر سامانه‌های احتراقی برای تأمین سوخت و گرمایش هستند، به طور سالانه از اداره استاندارد نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.

وی افزود: کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. کارکنان شهرداری در فضای سبز و خدمات شهری حتما از کلاه و دستکش و ماسک استاندارد استفاده کنند و لازم است که این وسایل حفاظت فردی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: نیروگاه‌ها از سوخت مازوت در هیچ شرایطی در زمستان استفاده نکنند.

وی افزود: تمهیدات لازم توسط اداره راهنمایی و رانندگی در جلوگیری از ازدحام و ایجاد ترافیک در خیابان‌های پرتردد به کارگیری شود.

شفیعی گفت: عملیات جمع‌آوری، حمل و نقل و دفن مواد پسماند شهری به صورت اصولی انجام و از تلنبار و پخش زباله در سطح معابر عمومی و آتش زدن زباله در محل دفن و پدیده دوره‌گردی زباله در خیابان‌ها و معابر عمومی جلوگیری شود. از آتش زدن هر گونه  پلاستیک یا سوزاندن چوب و فضولات حیوانی نیز در همه شرایط جلوگیری شود.

وی افزود: کلیه مخازن ذخیره آب مصرفی در سیستم آبرسانی به مصرف‌کنندگان در تصفیه‌خانه‌ها و واحدهای صنعتی تولید آب شیرین باید درپوش‌دار باشند.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان گفت: استفاده از درپوش برای مواد غذایی در محل‌های عرضه و فروش مواد غذایی در معرض  گرد و غبار و استفاده از سیستم سردکننده مناسب برای نگهداری مواد غذایی مورد توجه باشد.

وی افزود: از قرار دادن قالب‌های یخ در معرض هوای آزاد جلوگیری شود و کارخانجات یخ نیز باید طبق ضوابط اقدام به لفافه‌گذاری قالب‌های یخ قبل از عرضه به مشتری کنند.

منبع: ایسنا