کد خبر 1300281
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

پس از ثبت نام «سیف الاسلام قذافی» برای نامزدی ریاست جمهوری که مخالفت‌های گسترده‌ای به همراه داشت، ژنرال «خلیفه حفتر» هم امروز رسما اعلام کاندیداتوری کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «الوسط – لیبیا» ، نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی لیبی قانون انتخابات این  کشور را ناقص و معیوب خواند و گفت: امکان ندارد نسبت به چنین قانونی راضی باشیم.

« عبدالحمید دبیبه » با بیان اینکه ملت لیبی رهبران خود را تنها از طریق صندوق‌های رای انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: برخی می‌خواهند در این روند مشکلاتی  را برای مردم ایجاد کنند لذا قوانینی را به تصویب می‌رساند که امکان ندارد ما نسبت به چنین قوانین معیوب و ناقضی راضی باشیم.

وی در جمع تشکلات جوانان و دانشجویان لیبیایی در طرابلس تصریح کرد:  لیبی  نیازمند پارلمانی شفاف است که به تمام شهروندان این کشور خدمت کند و قانون انتخابات عادلانه‌ای را تصویب کند که مورد توافق تمام لیبیایی‌ها باشد.

بیشتر بخوانید:

نقش «سیف‌الاسلام قذافی» در روابط با اسرائیل

قانون انتخابات ریاست جمهوری لیبی به گونه‌ای تدوین و تصویب شده است که افرادی همچون پسر قذافی  و ژنرال « خلیفه حفتر » فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی می‌توانند به عنوان نامزد، در این انتخابات شرکت کنند.

« سیف الاسلام قذافی » به اتهام نقش آفرینی در سرکوبی قیام مردم لیبی در سال ۲۰۱۱ از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری « لاهه » مجرم و حکم بازداشت او صادر شده است.  به رغم وجود چنین پیشینه‌ای پسر قذافی یکشنبه هفته جاری  به دفتر کمیساریای عالی انتخابات در شهر سبها واقع در جنوب لیبی رفت و برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

ژنرال حفتر» نیز  امروز با مراجعه به دفتر کمیساریای عالی انتخابات برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی ثبت نام کرد. وی مدعی شده  هدفش قدرت طلبی نیست بلکه می‌خواهد با رهبری مردم ، لیبی را به رشد و شکوفایی برساند.

ژنرال حفتر در جریان جنگ داخلی لیبی مرتکب جنایت جنگی شده است و به گفته دادستان نظامی این کشور ، پرونده او در این زمینه همچنان باز است و تحقیقات درباره جنایت جنگی حفتر هنوز به پایان نرسیده است.

شورای شهر مصراته  ( مرکز استانی به همین نام در ساحل دریای مدیترانه ) در واکنش به نامزدی پسر قذافی درانتخابات ریاست جمهوری لیبی اعلام کرد: هرکس که در مشکل آفرینی و درد و رنج مردم نقشی داشته است، این شورا نامزدی او را به طور قاطعانه رد می‌کند.

در بیانیه شورای شهر مصراته آمده است: لیبی امروز نیازمند یک قانون توافقی است که تمام احزاب،  تشکلات و اقشار مختلف مردم را گردهم آورد و در صفوف جامعه لیبی وحدت ایجاد کند.

شورای شهر مصراته با بیان اینکه زشت ترین قانون انتخاباتی تدوین و تصویب شد، تصریح کرد: این قانون راه را برای صعود جنایتکاران و فاسدان به هرم قدرت فراهم می‌کند.

با انتشار خبر نامزدی پسر قذافی در انتخابات ریاست جمهوری لیبی، مردم ساکن در برخی شهرهای غربی این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات سبب شد تا درهای مراکز ثبت نام انتخابات در این شهرها بسته شود.

یکی از اعضای کمیساریای عالی انتخابات لیبی در این زمینه گفت: مخالفان نامزدی سیف الاسلام قذافی با برپایی تظاهرات در شهرهای الزاویه ، غربان، خمس و زلیتن و برخی شهرهای دیگر سبب شدند درهای مراکز ثبت نام انتخابات در این شهرها بسته شوند.

به نوشته این پایگاه خبری، مسئولان دفتر کمیساریای عالی انتخابات در شهر غربان پس از توافق با مقامات انتظامی این شهر از صبح امروز درهای این دفتر را به روی نامزدهای انتخاباتی گشودند.

مقامات امنیتی و انتظامی لیبی در نشست دیروز خود متعهد شدند،  امنیت انتخابات ۲۴ دسامبر را تامین کنند.

منبع: تسنیم