کد خبر 1298363
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: حذف ارز 4200تومانی، هم ضرورت دارد و هم بدون تامین الزامات آن، نقض غرض است.
گفتن اینکه 60 میلیارد دلار در 3 سال هدر رفت اما گرانی مهار نشد و رانت چند صد هزار میلیاردی را برای رانت خواران فراهم کرد، کفایت نمی کند.
شرط حذف یارانه پنهان، ارائه یارانه هدفمند صرفا به دهک های واقعا نیازمند است و پیش نیاز چنین کاری، شناسایی دهک ها و خانواده هاست.
ضمنا پیشاپیش باید راه بهانه جویی و آثار روانی چنان کاری در ایجاد تورم جدید هم بسته شده باشد.
حذف رانت از ارز دولتی، اقدام درستی است؛ اما ذیل اصلاحات اقتصادی کلان تر (از جمله هدفمند سازی پرداخت یارانه‌، اصلاح نظام های مالیاتی و بانکی، اصلاح ساختار بودجه شرکت های دولتی، نظام توزیع، بهره‌وری، و تقویت پول ملی) می گنجد.
این اصلاحات، کل به هم پیوسته است و باید ذیل راهبرد کلان اجرایی شود؛ و گرنه ابتر می ماند یا حتی به نقض غرض منجر می شود.
حکایت برخی اتفاقات که در سه دهه گذشته به نام اصلاحات اقتصادی رخ داد، حکایت آن دو نفری بود که یکی زمین را می کند و خاکش را خالی می کرد، و دومی همان خاک ها را داخل گودال می ریخت! نفر سومی هم بود که باید لوله را کار می گذاشت اما سر کار نیامده بود.
برخی بحران های اقتصادی  و اجتماعی در دولت های مدعی سازندگی و اصلاحات و اعتدال ( و تا حدودی دولت مدعی عدالت و مهرورزی)، به دلیل همین عدم تمهید مقدمات رخ داد. البته سهم لیبرال ها و کاپتالیست ها و اشرافیت سیاسی، در این بحران سازی منحصر به فرد است.
همان ها در دوره دولت نهم، به جای این که از هدفمند سازی یارانه ها حمایت کنند، چنان غوغای سیاسی و رسانه ای به راه انداختند که دولت منفعل شد و یارانه 45 هزار تومانی را علی السویه به همه داد و همان رویه غلط بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان برقرار است!
تلخ و گزنده این که وقتی کارشناسان در دولت سابق خواستار شناسایی دهک های برخوردار و حذف یارانه آنها شدند، مدیران ارشد دولت گفتند ما به حساب و زندگی افراد سرک نمی کشیم!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.