کد خبر 1298193
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان گفت: امسال ۷۶۱ نفر را تا روز گذشته در خصوص سرقت کابل برق و تجهیزات انتقال برق دستگیر کردیم که به طور میانگین روزی سه سارق تجهیزات روشنایی و انتقال نیروی برق توسط پلیس گلستان دستگیر شدند.

به گزارش مشرق، در پی خاموشی گسترده در سطح معابر شهرها و جاده‌های استان، مسوولان مربوطه در شهرداری‌ها و راه  شهرسازی و شرکت توزیع نیروی برق در خبرهای مختلف، سرقت‌های بسیار زیاد تجهیزات انتقال برق و روشنایی را عامل اصلی این خاموشی‌ها عنوان کردند.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان گلستان در واکنش به این اخبار و اظهار نظرها و نقدهای بسیار زیاد عنوان شده در این عرصه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به گستردگی شبکه برق در سطح کشور و استان به طور قطع پیشگیری از وقوع جرم سرقت این تجهیزات سخت سنگین است.

کامران یادگاری گفت: در عرصه پیشگیری از وقوع این جرم تمام دستگاه‌ها و نهادها باید وارد عرصه شوند تا شاهد وقوع چنین جرائمی نباشیم.

وی اضافه کرد: اما نیروی انتظامی در موضوع پیشگیری و مقابله و دستگیری اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و از ابتدای سال تا روز گذشته فقط در حوزه دستگیری سارقان تجهیزات روشنایی و انتقال نیروی برق شاهد افزایش ۵۶ درصدی بوده‌ایم.

 رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان گلستان تصریح کرد: امسال ۷۶۱ نفر را تا روز گذشته در این خصوص دستگیر کردیم که به طور میانگین روزی سه سارق تجهیزات روشنایی و انتقال نیروی برق توسط پلیس گلستان دستگیر شدند.

یادگاری گفت: متاسفانه برخی از نفراتی که دستگیر می‌شوند بعد از مدتی دوباره به چرخه سرقت باز می‌گردند و در حوزه کشف جرم نیز امسال از ابتدای سال گذشته تا روز گذشته ۱۸ درصد شاهد افزایش کشف بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: اما اگر می‌خواهیم به وضعیت مطلوب برسیم باید در پیشگیری وضعی و اجتماعی بسیار بهتر عمل کنیم و در حال حاضر تمام اقدامات منعطف به پیشگیری انتظامی و قضایی شده است.

رئیس پلیس پیشگیری متذکر شد: متاسفانه میانگین سنی سرقت در استان به ۱۸ تا ۲۵ سال نیز رسیده که بالای ۹۰ درصد این افراد بیکار هستند و تعداد بالایی از این افراد اعتیاد به مواد مخدر دارند.

وی افزود: همکاری و هم‌افزایی در این حوزه وجود دارد اما به دلیل گستردگی کار و فاصله داشتن با وضعیت مطلوب باید اقدامات بیشتری در این بخش انجام شود.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان تصریح کرد: نکته بسیار مهم در موضوع سرقت کابل‌های برق این است که در برخی از نقاط، کابل‌های مرتبط با حوزه روشنایی به خصوص در جاده‌ها با کمترین حفاظت و به صورت انتقال زمینی انجام شده که این تجهیزات به راحتی سرقت شده و باعث تاریکی معابر می‌شود.

یادگاری گفت: برخی از ترانس‌های اصلی برق به خصوص در ورودی شهرک‌ها فاقد هرگونه تجهیزات حفاظتی و قفل هستند که این امر علاوه بر احتمال سرقت، خطرات جانی را نیز برای افراد به همراه دارد.

منبع: فارس