کد خبر 1286820
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

یک حساب کاربری جزئیات تکان‌دهنده‌ای از مرگ یک مبلغ سعودی در زندان‌های آل سعود فاش کرد.

به گزارش مشرق، محافل حقوق بشری داده‌های تکان دهنده‌ای درخصوص پرونده مرگ «موسی القرنی» ، دانشگاهی مخالف سعودی چند روز پیش در زندان‌های رژیم سعودی ، پس از ۱۵ سال بازداشت خودسرانه افشا کردند.

حساب کاربری «زندانیان عقیدتی عربستان» اعلام کرد: موسی القرنی شنبه گذشته ۹ اکتبر درگذشت، در حالی که مقامات سعودی تا روز سه شنبه این موضوع را فاش نکرده‌ بودند.

بیشتر بخوانید:

لجین الهذلول از شکنجه در زندان‌های سعودی سخن گفت

بر اساس گزارش حساب کاربری مذکور مقامات سعودی از واگذاری جسد القرنی به خانواده وی خودداری کردند و جسد این فعال سعودی به مسجد النبی برده شد تا بر او نماز بخوانند. این مبلغ سعودی در منطقه بقیع دفن شد، بدون این که خانواده و عزیزان وی در دفن پیکر او حضور داشته باشند.

حساب کاربری زندانیان عقیدتی تاکید کرد که مقامات سعودی از یک ماه قبل، خانواده موسی القرنی را از ملاقات و برقراری ارتباط و بررسی اوضاع جسمانی وی محروم کرده‌ بودند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر خواستار پایان دادن به «کشتار تدریجی» زندانیان عقیدتی در عربستان سعودی با بازداشت‌های خودسرانه ، شکنجه و بدرفتاری و همچنین سهل انگاری پزشکی شده‌اند.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر پس از مرگ « موسی القرنی» دانشگاهی مخالف سعودی در زندان آل سعود و پس از ۱۵ سال حبس از رویکرد سرکوب‌گرانه آل سعود انتقاد کردند.

سازمان حقوق بشر سند مقامات سعودی را مسئول مرگ القرنی در زندان‌ها و اعمال روش تدریجی کشتار علیه وی دانست که طبق قوانین بین‌المللی جنایت محسوب می‌شود.

موسی القرنی در ۲ فوریه ۲۰۰۷ در شهر جده (غرب) به همراه تعدادی از همراهانش بازداشت شد و مقامات سعودی وی را به اتهاماتی که شامل سرنگونی رژیم می‌شد به ۲۰ سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت از سفر محکوم کردند. 

در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی، بستگان القرنی گفتند که او دچار سکته مغزی شده و به بیمارستان مغز و اعصاب جده منتقل شده است و تا اکنون در آنجا به سرمی‌برد.

مرگ القرنی پس از رنج طولانی مدت بیماری و سهل‌انگاری پزشکی در زندان‌های عربستان رخ داد.

منبع: تسنیم