کد خبر 1279006
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶

مجلس سنای آمریکا طرحی برای ادامه موقت فعالیت دولت ایالات متحده و جلوگیری از تعطیلی آن به تصویب رساند.

به گزارش مشرق، مجلس سنای آمریکا طرحی موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت ایالات متحده و ادامه فعالیت آن تا ماه دسامبر به تصویب رساند.

ساعاتی قبل‌تر، «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود این مجلس هم بلافاصله بعد از رأی‌گیری در سنا به این طرح رأی خواهد داد. انتظار می‌رود این طرح در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا روز چهارشنبه به توافقی برای جلوگیری موقت از تعطیلی دولت آمریکا، علی‌رغم اختلافات بر سر افزایش سقف بدهی دست پیدا کرده بودند.

پیشنهاد قانونگذاران حزب دموکرات برای افزایش سقف استقراض دولت به ۳.۵ تریلیون دلار با مخالفت جمهوری‌خواهان روبرو است و قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه تهدید کرده بودند در صورت اصرار دموکرات‌ها بر مواضعشان از تصویب لایحه بودجه دولت جلوگیری خواهند کرد.

لوایح بودجه دولت آمریکا زمان‌بندی شده هستند و در صورتی که بودجه بعدی تا موعد مشخصی تصویب نشود، دولت وارد وضعیت تعطیل می‌شود. همین موجب شده تا دولت‌ها و ادوار مختلف کنگره از این ضرب‌الاجل‌های زمانی به عنوان اهرمی برای تایید سیاست‌ها و طرح‌های مد نظر خود استفاده کنند.

اعضای کنگره آمریکا می‌توانند با تصویب قطعنامه‌ای به نام «قطعنامه ادامه فعالیت» از تعطیلی دولت جلوگیری کنند. توافق بر سر این قطعنامه به معنی این است که دولت فدرال می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد و نمایندگان کنگره فرصت بیشتری برای مذاکره درباره لایحه بودجه دارند.

 آخرین بار که دولت آمریکا تعطیل شد اواخر سال ۲۰۱۸ بود که تا ژانویه ۲۰۱۹ به مدت ۳۵ روز به طول انجامید. این تعطیلی که در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اتفاق افتاد طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال بوده است.

بودجه دولت آمریکا برای سال جاری میلادی تا نیمه شب پنجشنبه به وقت آمریکا (ساعت ۸:۳۰ صبح جمعه به وقت تهران) معتبر است و چنانچه قانونگذاران به توافقی برای تصویب لایحه ادامه کار دولت نمی‌رسیدند، دولت جو بایدن از آن زمان به بعد عملاً وارد وضعیت تعطیل می‌شد.

چنانچه کنگره آمریکا تا قبل از تاریخ ۳۰ سپتامبر (مصادف با ۸ مهرماه) به توافقی برای تأمین بودجه دولت نرسد تعطیلی دولت این بار دامنگیر «جو بایدن» خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعطیلی ۱۶  روزه دولت در سال ۲۰۱۳ باعث زیان ۲۴ میلیارد دلاری به فعالیت‌های اقتصادی آمریکا شد. اداره بودجه کنگره برآورد کرده در تعطیلی سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ هم به اقتصاد آمریکا ۱۱ میلیارد دلار به صورت مستقیم زیان وارد شد. این اداره گفته بود محاسبه زیان‌های غیرمستقیم امکان‌پذیر نبوده است.

منبع: فارس