کد خبر 1269567
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۵

فرمانده نیروی هوایی هند گفته است که در تقابل با رقبای منطقه‌ای، به صدها فروند جنگنده جدید و پیشرفته نیاز دارد.

به گزارش مشرق، برآوردهای تازه نیروی هوایی هند نشان می‌دهد که این کشور برای تقابل با رقبای منطقه‌ای، به صدها جنگنده جدید و پیشرفته نیاز دارد.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیروی هوایی هند در حال حاضر دارای ۳۰ اسکادران جنگنده برای مقابله با تهدیدهای چین و پاکستان است. از آنجا که این نیرو قبلاً بازنشستگی جنگنده‌های «میگ-۲۱» خود را در چند سال آینده اعلام کرده است، بنابر این برای حفظ قدرت خود نیاز به صدها جنگنده دارد.

«راکش کومار سینگ بهادوریا» فرمانده نیروی هوایی هند در پاسخ به کمبود شدید جنگنده ‌گفته است که این نیرو به دنبال خرید ۳۵۰ فروند جنگنده دیگر از جمله ۸۳ فروند «تجاس»  تولید داخل در ۲۰ سال آینده است.

او که در اجلاس مهندسی صنایع هوافضای هند حضور داشت گفت که  در حال حاضر، این نیرو با کمبود ۱۲ اسکادران (هر اسکادران متشکل از ۱۸ تا ۲۰ جنگنده است) برای مقابله با تهدیدهای ادعایی ناشی از چین و پاکستان مواجه است.

هند ۳۶ فروند هواپیمای «رافال» از فرانسه با هزینه حدود ۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ سفارش داد. این اولین خرید عمده هواپیماهای جنگی هند در ۲۳ سال گذشته البته پس از ورود جنگنده‌های «سوخو-۳۰» روسیه به این کشور بود.

نیروی هوایی هند قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ جنگنده‌های میگ-۲۱ و میگ-۲۷ خود را با جنگنده‌های دیگر از جمله رافال ساخت فرانسه جایگزین کند.

نیروی هوایی هند سال‌های پر حادثه‌ای را سپری می‌کند به طوریکه از سال ۲۰۱۹ تاکنون  بیش از ۱۲ فروند هواپیمای نظامی را در جریان سوانح هوایی از دست داده و در نتیجه  شماری از پرسنل زبده این کشور کشته شده‌اند.

هند برای نخستین بار در دهه  هشتاد میلادی اولین جنگنده‌های سبک وزن تک نفره را دریافت کرد  و به همین دلیل در حال حاضر به شدت به جنگنده‌های پیشرفته قرن ۲۱ نیاز دارد. چندی قبل سخنگوی دولت هند اعلام کرد که ۱۲ جنگنده سوخو-۳۰ و ۲۱ جنگنده میگ-۲۹ به ناوگان جنگنده‌های  نیروی هوایی هند اضافه خواهند شد.

برآوردها حاکی از آن است که ۲۷۰ جنگنده سوخو-۳۰ و ۶۵ فروند جنگنده میگ-۲۹ ستون اصلی خط مقدم نیروی هوایی هند را تشکیل می‌دهند. اما هند تعدادی جنگنده‌های میراژ- ۲۰۰۰ و رافال فرانسوی نیز دارد و جنگنده تجاس ساخت داخل هند نیز در نیروی هوایی این کشور به کار گرفته می‌شود.

منبع: فارس