کد خبر 1262184
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰

وزیر دفاع ترکیه با هشدار به تداوم حمایت آمریکا از گروه تروریستی وابسته به «پ‌ک‌ک» گفت که با نادیده گرفتن نقش ترکیه هیچ موفقیتی در غرب آسیا حاصل نمی‌شود.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع ترکیه با انتقاد از ایالات متحده در تداوم  حمایت واشنگتن از گروهک «یگان‌های مدافع خلق» در شمال سوریه گفت، با نادیده گرفتن نقش و مکان ترکیه هیچ موفقیتی در خاورمیانه حاصل نمی‌شود.

به نوشته روزنامه «حریت» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه دوشنبه گفت، ما می‌توانیم مشکلات در زمینه سامانه «اس-۴۰۰» و جنگنده «اف-۳۵» را با ایالات متحده به هر طریقی حل کنیم، اما نمی‌توانیم بدون حل مشکل یگان‌های مدافع خلق راه به جایی ببریم. آمریکا معتقد است که یگان‌های مدافع خلق، تروریستی نیست.

بر اساس این گزارش، آمریکا مدتهاست علیرغم انتقادات شدید ترکیه از گروه  یگان‌های مدافع خلق حمایت سیاسی و نظامی می‌کند. ترکیه این گروه را به عنوان شاخه «پ. ک.ک» و سازمانی تروریستی می‌شناسد.

حلوصی آکار گفت: «این خیلی اشتباه است. ما یک قدرت منطقه‌ای با تاثیر جهانی هستیم. هماهنگی ایالات متحده با ترکیه در خاورمیانه می‌تواند موفق باشد، یعنی همکاری با ترکیه و نه با یگان‌های مدافع خلق. ایالات متحده با نادیده گرفتن ترکیه نمی‌تواند به چیزی برسد، بنابراین، شما باید متحد خود را به شیوه‌ای بهتر انتخاب کنید».

ترکیه و آمریکا شرکای ناتو هستند، اما در مبارزه با داعش در سوریه با یکدیگر اختلاف دارند. به علاوه، آمریکا، ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کرد و به مشارکت خود در برنامه  ساخت جنگنده‌ اف-۳۵ پایان داد. واشنگتن نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت تلاش ترکیه برای خرید سامانه  دفاع هوایی یا هرگونه سلاح دیگر از روسیه هشدار داد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین در مورد آخرین تحولات در افغانستان و قصد ترکیه برای ماندن در کابل برای حفاظت و بهره برداری از فرودگاه بین المللی این شهر سخن گفت. آکار گفت: «بسته شدن این فرودگاه  بر اقتصاد و تجارت افغانستان تأثیر منفی می‌گذارد و این کشور را از جهان منزوی می‌کند». وی یادآور شد که ترکیه مایل است در صورت توافق با طالبان به فعالیت این فرودگاه ادامه دهد.

وی افزود، گفت‌وگوهای ما با طالبان ادامه دارد. سفارت ما فعالیت خود را در فرودگاه ادامه می‌دهد و پرچم ما در سفارت ترکیه به اهتزاز در می آید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد که اگر نیروهای ترکیه در کابل بمانند، با ترکیه همکاری خواهند کرد. وزیر دفاع ترکیه گفت: «در صورت مشاهده خطر، ما نیروهای خود را ظرف ۲۴ ساعت عقب می‌کشیم. ما ظرفیت و امکانات لازم برای تخلیه همه شهروندان خود از افغانستان را داریم.»

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ترکیه شهروندان خود را که مایل به ترک این کشور هستند، از افغانستان  خارجمی کند و راهبردی را برای تسریع خروج از این کشور تدوین کرده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز شنبه) در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  با وی در خصوص اوضاع افغانستان گفت‌وگو کرد. دو طرف در این گفت‌وگو بر توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در حوزه افغانستان تأکید کرده و خواستار برقراری صلح و ثبات در این کشور شدند.

اردوغان گفت که ترکیه به تأمین امنیت فرودگاه کابل طبق معیارهای داخلی افغانستان و جامعه جهانی متعهد است، به شرطی که شرایط در آن‌جا مناسب باشد.

اردوغان ن پنجشنبه گذشته نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به منصرف‌نشدن آنکارا از برعهده گرفتن مسئولیت امنیتی فرودگاه کابل، گفت که حضور نظامی ترکیه در افغانستان باعث تقویت موقعیت دولت جدید این کشور در محافل بین‌المللی می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها