کد خبر 1256736
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸

رئیس جمهور بلاروس تصریح کرده کشورش ضمن حفظ استقلال و حاکمیت ملی خواستار ائتلاف با روسیه است.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور بلاروس روز دوشنبه گفت مینسک با ائتلاف با روسیه مخالف نیست، اما این حرکت نباید به معنای از دست دادن حاکمیت و استقلال باشد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «آلکساندر لوکاشنکو»  رئیس جمهور بلاروس در دیدار با خبرنگاران گفت: «وقتی ما در مورد ائتلاف صحبت می‌کنیم، باید به وضوح درک کنیم که این به معنای ائتلاف بدون از دست دادن استقلال و حاکمیت است.»

رئیس جمهور بلاروس خاطرنشان کرد، نکاتی در خصوص ائتلاف بلاروس با روسیه وجود دارد و ما یک دولت مستقل هستیم.

لوکاشنکو افزود: «وقتی صحبت از یکپارچگی و توسعه در اقتصاد می‌شود، نیازی به در اختیار گرفتن هیچ نهادی و ادغام در برخی ساختارها نیست هر اتحاد بین دولتی باید بر اساس برابری، از جمله در مسائل اقتصادی باشد. این به معنای برابری مردم است که ما تا حد زیادی به آن دست یافته ایم. این یک دستاورد بزرگ است که هم برای روس‌ها و هم برای بلاروس‌هاست.»

رئیس جمهور بلاروس چندی قبل گفت که تحرکات علیه دولت این کشور بخشی از طرح فشار به روسیه است.

وی در این زمینه گفت: «در مرزهای غربی، اوضاع بی ثبات است، کشورهای غربی ما را تهدید کرده و آشکارا در امور داخلی ما مداخله می‌کنند.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چندی قبل گفت که کشورش آمادگی دارد به بلاروس کمک نظامی ارائه کند. پوتین گفت که طبق معاهده جامع نظامی میان این دو کشور، مسکو حاضر است در صورت لزوم و افزایش فشار خارجی، به این کشور نیروی نظامی بفرستد.

لوکاشنکو پیشتر هشدار داده بود که تانک‌ها و هواپیماهای ناتو در فاصله بسیار نزدیک به مرزهای بلاروس صف‌آرایی هستند.لوکاشنکو گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند.»

منبع: فارس