حسن روحانی در حالی آخرین روز کاری دولت‌های هشت‌ساله خود را به پایان می‌برد که فاجعه‌ای در اقتصاد ایران به بار آورده است.

سرویس اقتصاد مشرق- در این گزارش به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در پایان دولت دهم و شروع به کار حسن روحانی و مقایسه آن با وضعیت اقتصادی فعلی در پایان دولت حسن روحانی پرداخته شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تراز حساب جاری کشور در پایان سال ۱۳۹۱ مثبت ۲۶.۲ میلیارد دلار بود.

حساب جاری کشور یا Country’s current account یکی از حساب‌های زیرمجموعه تراز پرداخت کشور است که  نشانگر سلامت اقتصادی کشور است و شامل خالص صادرات خدمات و کالا (صادرات پس از کسر واردات)، خالص درآمدهای سرمایه‌گذاری شده و خالص تراکنش‌های جاری مالی است.

حساب جاری مثبت کشور بدان معناست که کشور وام‌دهنده بوده و حساب جاری منفی کشور بدان معنی است که کشور بدهکار است.

حساب جاری کشور متاثر از فاکتورهای مختلفی است که عبارتند از: سیاست‌های صادراتی و وارداتی، نرخ برابری ارز، حساب ذخیره ارزی، نرخ تورم و سیاست‌های رقابتی.

اصلی‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین عامل حساب جاری کشور خالص صادرات (صادرات پس از کسر واردات) است و لذا در دوره‌های توسعه اقتصادی ارزش حساب جاری کشور متناسب با نرخ توسعه اقتصادی افزایش می‌یابد.

اما در حالی که روحانی کشور را با تراز مثبت ۲۶.۲ میلیارد دلاری حساب جاری تحویل گرفته بود، هم‌اکنون با تراز منفی آن را به رئیسی تحویل می‌دهد.

در سال ۱۳۹۹ تراز حساب جاری کشور منفی ۷۰۹میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که از سال ۱۳۸۳ بدین سو هیچ‌گاه تراز حساب جاری کشور منفی نشده بود. بدین ترتیب حسن روحانی توانست یک رکورد منفی دیگر در کارنامه دولت خود ثبت کند.

بهترین دوران تراز حساب جاری کشور در دولت احمدی‌نژاد بود که در تمام ۸ سال کشور با تراز مثبت بسیار بالا مواجه بود.