یک دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان اخیراً با اعضای کمیته شورای روابط خارجی بوستون آمریکا گفت‌وگویی پیرامون مسائل مختلف حول محور ایران داشته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

فائزه هاشمی تخریب شد!

خانم فائزه هاشمی، صبیه مرحوم هاشمی در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: پیروز انتخابات ۵۱/۲ درصدی بودند که شرکت نکردند به‌علاوه حدود ۱۴ درصد آرای باطله. یعنی ۶۵ درصد منتقد به شرایط فعلی!

او همچنین در پاسخ به این سؤال که "جالب است به‌رغم اینکه بارها تاکید کرده بودید در انتخابات شرکت نمی‌کنید اما ناگهان خبر رسید در پای صندوق رای حاضر شدید. چه جریانی این شایعه را منتشر کرد و واکنش شما چه بود؟" اظهار می‌کند:

"صبح روز بعد از انتخابات بیدار شدم، پیام‌های تلفنی بسیاری داشتم که مرا شوکه کرد. حس بد خیانت به مردم را داشتم، یعنی آش نخورده و دهان سوخته. عده‌ای در نهایت بی‌اخلاقی‌ خبر دروغ رأی دادن مرا اعلام کرده بودند. به اشتباه فکر ‌کردند اگر فائزه رای بدهد، جمعیت کثیری به پای صندوق رای می‌روند. تحلیل‌شان اشتباه بود. لطف مردم به دلیل در کنار آنها بودن است. با این دروغ من را تخریب کردند تا اینکه برای آقای همتی رای جمع کنند. قضاوت عمومی حتما این بوده که فائزه به ما دروغ گفته یعنی می‌گوید رأی نمی‌دهد اما بعد یواشکی رأی داده است".[۱]

*خانم هاشمی حکما نمی‌دانند که در مفهوم دموکراسی و در فضای حکومت‌های دموکراتیک، "تحریم انتخابات" یک خیانت مستوجب مجازات است نه یک کار خوب نیازمند تشویق!

همچنین است که این صحبت آقای مرعشی را برای خانم هاشمی تکرار می‌کنیم که اگر قرار است کسانی از مردم اشتباه کنند و فی‌المثل –با تشویق برخی خواص منحرف- بگویند نمی‌خواهیم رأی بدهیم! آیا خواص و سیاسیون هم باید با این تصمیم غلط همراهی کنند و بگویند چون با مردم همراهیم پس انتخابات را تحریم می‌کنیم؟! قطعا خیر...

زیرا شأن سیاسیون و اصحاب سیاست این است که جامعه را به درست رهنمون باشند و از غلط باز دارند. و البته تحریم انتخابات با هر منطقی یک تصمیم غلط است.

تصمیم غلطی که البته می‌بینیم امثال خانم هاشمی به آن افتخار می‌کنند و تشبّث به آنرا تخریب خود می‌دانند.

***

پرس‌وجوی دیپلمات‌های آمریکا درباره "شورش اقتصادی" در ایران

حسین موسویان، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان اخیراً با اعضای کمیته شورای روابط خارجی بوستون آمریکا گفت‌وگویی پیرامون مسائل مختلف حول محور ایران داشته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، موسویان در بخشی از این گفتگو و در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت حداقلی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری و احتمال شورش داخلی بخاطر تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران با مشارکت ۴۸ درصد انجام شد که مشارکت نسبت به انتخابات قبلی کمتر بود. من طرفدار حذف سایر نامزدها نیستم، اما رییسی در انتخابات ۹۶، حدود ۱۶ میلیون رای آورد و در انتخابات اخیر حدود ۱۹ میلیون.

او همچنین تصریح می‌کند: تظاهرات بخاطر مشکلات اقتصادی در گذشته هم بوده و در آینده هم ممکن است باشد. اما این به معنی فروپاشی کشور نیست زیرا ایران در طول ۴۰ سال با سیاست تحریم و فشار و تغییر رژیم آمریکا دست و پنجه نرم کرده و آمریکا هم در اهدافش شکست خورده است.

موسویان می‌افزاید: آمریکا ۴۰ سال دنبال انزوای ایران بوده اما اکنون می‌گوید چرا ایران بیشترین نفوذ در منطقه را دارد. پس مشکل از سیاست آمریکاست و نه مقاومت ایران.[۲]

*مسئله "فتنه اقتصادی" و ایجاد بلوای سازماندهی شده به بهانه مشکلات اقتصادی؛ مقوله‌ای است که طی ۱۰ سال گذشته کشورمان را تهدید کرده و همچنان نیز ادامه دارد.

تهدیدی که تاکنون شاهد پیش‌لرزه‌هایی مثل اغتشاشات دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ بوده است و یک جریان سیاسی خاص همچنان بر پهن بودن بسترهای آن و جرقه زدن بر هیمه آن اصرار می‌ورزد.

بایستی به طرز کاملا عیانی اشاره کرد که فرماندهان این فتنه و تهدید بزرگ را بایستی در "ستاد هسته سخت اصلاحات" و در اردوگاه چپ به تماشا نشست.

رجالی که رسما و علنا از گزینه اغتشاش خیابانی حرف می‌زنند، نظام جمهوری اسلامی را با رژیم شاه مقایسه می‌کنند، از ناامیدی مردم می‌گویند و حتی از این گفته‌اند که مردم پس از آغاز اغتشاش بایستی مراکز حساس نظام را اشغال کنند![۳]

دقت شود که این مسئله به قدری برای دشمنان خارجی ایران حائز اهمیت است که می‌بینیم حتی در آمریکا هم درباره آن صحبت می‌شود اما متأسفانه در داخل ایران شاهد فضای بحث و اقتراح به منظور جمع شدن بستر این فتنه خطرناک نیستیم.

وبلاگ مشرق تاکنون در بیش از ۶۰۰ گزارش، تحلیل‌ها، رصدها و راهکارهایی را پیرامون "فتنه اقتصادی" به مخاطبان محترم ارائه کرده است.

***

۱_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/318111

۲_ www.irna.ir/news/84392108/

۳_ mshrgh.ir/979440

برچسب‌ها