هدف جریان سیاسی خاص برای نامشروع‌نمایی از نظام اسلامی که با مشارکت گسترده مردم در انتخابات 1400 شکست خورد، اکنون بهانه‌هایی مثل بی‌برقی یا گرانی را بعنوان دلیل نامشروع بودن معرفی می‌کند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"رحمانی‌فضلی" پس از بی‌برقی و گرانی آمد!

راهکار رحمانی‌فضلی برای بی‌برقی و گرانی روحانی

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور آقای روحانی طی سخنانی در پایان شصت و سومین نشست "ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور" گفته است: بحمدا... تاکنون جلسات ستاد با شرایط بسیار خوبی برگزار شده و تلاش کردیم با ترکیب موجود در جلسات ستاد، نظیر فعالین بخش خصوصی، تعاونی ها، نمایندگان اغلب رسانه های اصلی و دستگاه های اجرایی به خصوص بخش های اقتصادی همه حرف ها گفته و شنیده شود.

او با اشاره به دستور کار جلسه امروز ستاد گفت: در جلسه امروز موضوع و مسائلی که در شرایط جاری افکار عمومی به عنوان مساله و یا نارضایتی در سطح عمومی جامعه مطرح است؛ مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت.

به گزارش جماران، وزیر کشور با اظهار اینکه یکی از موضوعات مطرح، روند افزایش قیمت‌ها بود؛ گفت: دستگاههای مسئول در این حوزه توضیحات خود را ارائه دادند و قرار شد تمهیدات لازم در خصوص کنترل قیمت ها اتخاذ شود.

رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد که دستگاه های مسئول با اجرای تمهیدات لازم بتوانند نسبت به کنترل روند قیمت‌ها، مدیریت مؤثری داشته باشند!

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع خاموشی‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: افکار عمومی کشور سخت درگیر مساله خاموشی های برق است. در این خصوص حساسیت های افکار عمومی و همچنین عواملی که موجب این خاموشی‌ها است؛ نظیر خشکسالی و در نتیجه عدم فعالیت نیروگاه های برق آبی و برخی نیروگاه هایی که نیاز به اورهال دارند؛ در جلسه امروز مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت.

وی افزود: در جلسه امروز تأکید شد که خاموشی‌ها حتماً با برنامه ریزی، توزیع شده و با اطلاع و آگاهی قبلی مردم  باشد و در این خصوص تاکیدات لازم به وزارت نیرو صورت گرفت.[۱]

*ما قضاوت درباره اظهارت رحمانی‌فضلی مبنی بر تصمیمات "ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی" درباره بی‌برقی‌های اخیر و گرانی‌های بازار را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

گفتنیست،  طی شمارگان مختلف وبلاگ مشرق در سال‌های اخیر نقدهای مکرری را به بی‌عملی‌های ستاد یاد شده منتشر کرده‌ایم اما هیچ اعتنایی به این انتقادات کارشناسی شده صورت نگرفت.[۲]

نقدهایی که حتی قبل از اغتشاشات اقتصادی آبان ۹۸ نیز بیان شده و تأکید داشتند که چرا در ستاد تبلیغات اقتصادی خبری از تبلیغات و تمهیدات اقتصادی لازم برای جلوگیری از گرانی و حوادث تلخ نیست؟!

گفتنیست محاسبه تعداد دفعاتی که شخص رئیس‌جمهور روحانی و برخی مقامات دولت او طی یکسال اخیر بر مبارزه با گرانی و نظارت بر قیمت‌ها تأکید کرده‌اند اما هیچ اتفاقی در عمل رخ نداده؛ از شمارش خارج شده است... +

***

چند درصد از روحانیون و طلبه‌ها در ایران اجاره‌نشین هستند؟!

اسماعیل حسین‌زهی، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفته است:‌ ۴۰ درصد جمعیت کشور فاقد مسکن یا به عبارتی مستأجر هستند.

به گزارش مشرق، او تأکید می‌کند: دولت آینده باید سامانه املاک و اسکان را با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری کند و این مسئله را در اولویت رسیدگی قرار دهد.[۳]

در همین حال، حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز در سخنانی که خبرگزاری رسا آنها را منتشر کرد، تصریح می‌کند: ۸۰ درصد از طلاب کشور مشکل مسکن دارند و فقط مسکن ۱۵ تا ۲۰ درصد از آنان تامین شده است.

او می‌افزاید: از ۱۲۴ هزار طلبه و روحانی کشور تنها مشکل مسکن ۱۶ هزار طلبه در زمینه تامین مسکن از طریق مسکن مهر و طرح اقدام ملی تولید مسکن رفع شد.[۴]

*اگرچه هدف عقلانی این است که تمام خانوارهای عزیز ایرانی صاحب خانه بشوند اما مع‌الوصف مقایسه اجاره‌نشینی ۸۰ درصدی طلاب کشور در مقایسه با عدد ۴۰ درصدی اجاره نشینی عموم مردم بیانگر حقایق احترام‌انگیزی درباره ساده‌زیستی و رعایت زیّ طلبگی در میان جامعه روحانیون ایرانی است.

در دوران دفاع مقدس نیز میزان تقدیم شهدا از جامعه روحانیون ایران بسیار بیشتر از سایر صنوف بود.

***

مشروعیت‌زدایی از نظام اسلامی به بهانه بی‌برقی و گرانی روحانی!

القای نامشروع بودن نظام اسلامی" هدفی شوم است که جریان سیاسی خاص تا پیش از این قصد داشت بتواند با تشویق مردم به مشارکت پایین در انتخابات ۱۴۰۰ به آن دست یابد اما شکست خورد.

مع‌الوصف به نظر می‌رسد تاکتیک رسیدن به این هدف تغییر فاز داده و از سمت انتخابات به سمت مشکلاتی مثل گرانی و بی‌برقی تغییر کرده است!

در همین راستا کانال تلگرامی امتداد با انتشار خبری مربوط به جلسه دفتر سیاسی حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت گزارش داد که اعضای این جلسه "با اظهار تاسف از عدم تامین واکسن مورد نیاز جامعه و عقب ماندن از اغلب کشورهای منطقه در این زمینه به مسئولان کشور یادآور شدند که این نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌ها موجب بحران اعتماد و مشروعیت خواهد شد"!

همچنین آقای هاشم‌زاده هریسی، از اعضای خبرگان و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز اخیراً در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: مشکلات طوری است که برای مردم واقعا فشار وارد می‌شود؛ مخصوصا دسته ای از مردم که هیچ توان ندارند، ستون فقراتشان شکسته و نمی توانند حرکت کنند و خانواده خود را بچرخانند. اینچنین افراد کم هم نیستند و زیاد است و تاب و تحمل هم ندارند که حل مشکلات آنها طولانی شود و باید سرعت باشد. خلاصه مشکلات کشور باید حل شود و هرچه زودتر حل شود بهتر است. چون مردم کمتر زجر بکشند. اگر مردم زیاد زجر بکشند «عدالت» از بین می رود و اگر عدالت مخدوش شود آن وقت مشروعیت نظام زیر سؤال می رود و «اعتماد» مردم کمتر می‌شود. باید اعتماد مردم بیشتر شود تا هیچ وقت مردم نگویند ما پشیمان شده‌ایم.[۵]

*مسئله کمبود مطالعه و نبود فلسفه در اردوگاه اصلاحات تبدیل به یک معضل خانمانسوز شده و تخمین فرجام آن تقریبا مشکل شده است.

 هیچکدام از مشکلات مبتلی‌به مردم ایران در روزهای اخیر از جمله در بحث کرونا، گرانی و بی‌برقی قابل انکار نیست.

اما "مشروعیت نظام" یک مسئله بنیادی است و با مشکلات اینچنینی که در همه کشورهای دنیا وجود دارد و همواره با رأی خوب مردم به یک دولت کارآمد و جهادی نیز حل می‌شود، زیر سؤال نمی‌رود.

 مادام که نظام اسلامی نسبت به اصول اولیه انقلاب ۵۷ یعنی اسلام ناب، ولایت فقیه و استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی پایبند باشد و خود را ملزم به رعایت قانون بداند؛ مشروعیتش زیر سؤال نمی‌رود.

این گروه البته قصد داشتند همین حرف‌ها را به بهانه مشارکت کمتر از ۴۲ درصد (میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم) در انتخابات ریاست‌جمهوری بزنند و بگویند "دیدید گفتیم نظام مشروع نیست!" که البته تیرشان به سنگ خورد و مردم ایران با بصیرتی مثال‌زدنی در انتخابات شرکت کردند و مشارکتی بیش از انتخابات مجلس را رقم زدند.

***

۱_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۵۱۶۰۶۶

۲_ mshrgh.ir/۱۰۸۹۸۱۴

۳_ mshrgh.ir/۱۲۴۱۷۷۳

۴_ rasanews.ir/۰۰۲rvA

۵_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۵۱۵۸۸۷

برچسب‌ها