کد خبر 1227349
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴

موشک زلزال بارشی از خانواده موشک‌های بالستیک، حامل ۳۰ بمب ۱۷ کیلوگرمی است و قابلیت انهدام تجهیزات نظامی پنهان دشمن نظیر جنگنده‌های استقرار یافته بر روی باندها،آشیانه جنگنده‌ها و باندهای فرودگاهی دارد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در روند ساخت محصولات دفاعی بومی، تولید تجهیزات نظامی سنگین را در دستور کار دارد، ساخت انواع تانک، نفربر و خودروهای سنگین حامل موشک و موشک‌انداز از جمله دستاوردهای مهم صنعت دفاعی کشور است، تولید چنین محصولات دفاعی تحرک و مداومت نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

 

ارتش جمهوری اسلامی ایران در ساخت خودروهای سنگین (تانک، نَفر بر، موشک و موشک‌انداز) گام‌های بلندی برداشته است، خودروی حامل موشک زمین به زمین «زلزال» از محصولات دفاعی مهم تولید شده در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

دانلود

موشک «زلزال بارشی»، از خانواده موشک‌های بالستیک  در صنعت دفاعی کشور بر روی ریل خودکفایی از شاخه‌های راهبرد «مامی‌ترانیم» ساخته و به نیروهای مسلح الحاق شد، این موشک مجهز به ۳۰ بمب ۱۷ کیلوگرمی است.


بُرد موشک بالستیک زلزال بارشی حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع است و از سر جنگی بارانی با وزنی معادل ۹۰۰ کیلوگرم برخوردارند، موشک بالستیک زلزال بارشی شکارچی تجهیزات پنهان دشمن نظیر جنگنده‌های استقرار یافته بر روی باندها، سنگرها، آشیانه جنگنده‌ها و به ویژه باندهای فرودگاهی است.
 

 

بمب‌های تعبیه شده در این موشک قبل از اصابت به زمین پخش می‌شوند و به این وسیله اهداف وسیع و گسترده‌ای مثل باندهای فرودگاهی را در روی زمین منفجر می‌کنند و به این خاطر در حوزه عملیاتی و اقتصادی مَقرون به صرفه است.

دانلود

موشک‌های زمین به زمین زلزال برای اولین بار، در رزمایش (پیامبر اعظم ۶)  از روی لانچرهای ۳ تابی شلیک شد.

منبع: میزان