فعالین اصلاح طلب در کنار برخی دولتمردان بجای سبقت گرفتن از یکدیگر برای ورود به پاستور باید درباره کارنامه ۸ ساله خود به مردم پاسخگو باشند.الان زنگ حساب است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**رقابت ۱۴ اصلاح طلب برای پست «تدارکاتچی»!

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «۱۴ اصلاح طلب برای ۱۴۰۰» نوشت:«جواد ظریف ازجانب ۳۷ عضو جبهه اصلاحات، اسحاق جهانگیری ازسوی ۳۵ نفر و مصطفی تاج‌زاده توسط ۳۲ نفر به جبهه اصلاحات پیشنهاد شده و در رده‌های بعدی نیز مسعود پزشکیان با ۲۵ پیشنهاد، محمدرضا عارف با ۲۱، محسن هاشمی ۲۰، محمد شریعتمداری با ۱۹، مصطفی کواکبیان با ۱۵، محمد صدر با ۱۳ و محمود صادقی با ۱۲ پیشنهاد در جمع ۱۰ نفر نخست قرار دارند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«همچنین شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی که هرکدام به پیشنهاد ۱۱  عضوجبهه اصلاحات و عباس آخوندی و صادق خرازی که به‌ترتیب ازسوی ۱۱ و ۱۰ نفر از اعضای این جبهه پیشنهاد شده‌اند، دیگر اعضای این فهرست ۱۴ نفره را تشکیل می‌دهند».

در ۸ سال اخیر هر وقت مردم و رسانه ها و کارشناسان درباره کارنامه ضعیف دولت سوال می کردند، اصلاح طلبان سریع به خط شده و تاکید می کردند که ای مردم چه نشسته اید که دولت در ایران فقط ۲۰ درصد اختیار دارد و رئیس جمهور صرفا تدارکاتچی است و...

در همین رابطه، «مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸ و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰- پنجم مهر ۹۹- گفته بود:« وقتی می دانیم نامزد ها نمی توانند کار مهمی انجام دهند نباید نامزد معرفی کنیم چرا باید آبروی خود را ببریم؟ موقعی باید بیائیم که بتوانیم کاری انجام دهیم ...مشکل این است که انتخابات در شرایط کنونی بی معنا و ریاست جمهوری هیچکاره شده است ... هر که رئیس جمهور شود وضعیت کشور روز به روز بدتر می شود چون دست او بسته است».

حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، ۱۴ اصلاح طلب برای ورود به پاستور اعلام آمادگی کرده اند. تازه در این لیست اسامی افرادی همچون محمدعلی افشانی، محسن رهامی، محسن مهرعلیزاده، علی طیب نیا، رامین مهمان پرست، محمدجواد آذری جهرمی، علی لاریجانی و...نیست.

یک سوال؛ آیا این افراد صرفا برای پست «تدارکاتچی» و «هیچکاره» سر و دست می شکنند؟! پاسخ قطعا منفی است.

در هفته های گذشته «محمود صادقی»  نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اختیارات رئیس‌جمهور با همه محدودیت‌ها بسیار زیاد استاو وزرا، استانداران و فرمانداران را تعیین می‌کند، نظارت تام بر تمام دستگاه‌های اجرائی دارد، بودجه یک سال کشور را به مجلس ارائه می‌کند و بسیاری اختیارات دیگر که بحث مفصلی استاگر رئیس‌جمهور عزم کافی برای سامان‌دادن امور داشته باشد، با همین اختیارات موجود هم می‌تواند کار کند».

حجت‌الاسلام «محمود نبویان» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس در روزهای گذشته گفته بود:«تقریباً ۹۰ درصد اختیارات و پول دست دولت است».

قوه مجریه در ایران، اختیارات و امکانات بسیار گسترده ای دارد، به همین دلیل است که اصلاح طلبان برای ورود به پاستور سر و دست می شکنند. اما این طیف بجای این اشتیاق برای ورود به پاستور باید درباره کارنامه ۸ ساله خود به مردم پاسخگو باشد. الان زنگ حساب است، لطفا انشاء نخوانید.

**شیطنت رسانه های اصلاح طلب در انتشار بیانات رهبری

«وزارت امور خارجه مجری است»، «سیاست خارجی در وزارت خارجه تعیین نمی شود»، «وزارت خارجه،مجری سیاست هاست نه تعیین کننده آنها» و..موارد مذکور تیتر برخی رسانه های منتسب به دولت و همچنین جریان اصلاح طلب در بازنشر بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب است.

این تیترها، این پیام را به مخاطب القاء می کند که وزارت امور خارجه در ایران هیچ اختیاری از خود نداشته و هیچ کاره است و به عبارتی صرفا یک مجری بدون اختیار است.

نکته قابل توجه اینجاست که پس از بیانات رهبر معظم انقلاب، رسانه های معاند با برجسته کردن همین بخش از بیانات، این تیترها را انتخاب کردند:«وزارت خارجه فقط مجری است»(صدای آمریکا)، «آیت الله خامنه ای، وزارت خارجه را مجری تصمیم ها خواهند( بی بی سی)»، «وزارت امور خارجه تصمیم گیرنده نیست(العربیه-رسانه آل سعود)» و...

پس از انتشار بیانات رهبری، «علی واعظ» مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران- همان اندیشکده معروف در ماجرای تنظیم مفاد برجام- در توئیتی نوشت:«اگر وزارت خارجه فقط مجری است، پس چگونه برجام خسارت محض بود؟».

یکی از فعالین رسانه ای در پاسخ به ادعای این فعال معاند نوشت:«چون مجریان سیاست خارجی به جای رعایت شروط ۹ گانه، به توصیه های شما گوش کردند. #نفوذ».

شیطنت رسانه های اصلاح طلب و فضاسازی دروغین رسانه های معاند درباره نقش وزارت خارجه در سیاست خارجی در حالی است که وزارت امور خارجه مجری سیاست خارجی است و تعیین کننده سیاست خارجی نیز شورای عالی امنیت ملی است. شورایی که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و دبیر آن به پیشنهاد رئیس جمهور تعیین می شود و اعضای هیات دولت نیز در این شورا حضور دارند. از ۱۱ عضو شورای عالی امنیت ملی، ۷ نفر عضو دولت هستند و این یعنی دولت در شورای عالی امنیت ملی نظر غالب را دارد.

در ماجرای برجام، رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی، به صورت مشروط و با ۲۸ شرط ابلاغی، با اجرای برجام موافقت کردند، اما دولت و وزارت خارجه در اجرای این ۲۸ شرط، از جمله لغو تحریم ها دچار قصور و تقصیرهای فراوان شدند.

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در توئیتی نوشت:«رهبری نظام به درستی تاکید کردند که سیاست خارجی در وزارت خارجه تعیین نمی شود و آنها سیاستگذار نیستند. آقای ظریف هم همین را گفته بود. حالا اصولگرایان بفرمایند که آقای عراقچی در وین در حال سیاستگذاری است یا اجرای سیاست بالادستی؟».

یکی از فعالین رسانه ای در پاسخ به این توئیت نوشت:«همانطور که وزارت خارجه به عنوان مجری سیاست های نظام در برجام خطوط قرمز نظام را نقض کرد، در وین هم ممکن است که خطوط قرمز نظام نقض شود».

این فعال رسانه ای در ادامه نوشت:«مشکل کشور سیاست گذاری نیست؛ وزارت خارجه ضعیفی است که توان دفاع از منافع ملی و حفظ خطوط قرمز را ندارد و دوست دارد از یک سوراخ بارها گزیده شود».

رهبر معظم انقلاب- ا خرداد ۹۸- در دیدار دانشجویان فرمودند:«یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفه‌ی رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود».

ایشان در ادامه تاکید کردند:«[البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفه‌ی رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیده‌ی ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم».

برچسب‌ها