یک اندیشکده آمریکایی به دولت این کشور هشدار داد ترکیه در پی به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی ارامنه توسط بایدن می‌تواند به ناتو خیانت کند و یا نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر بیندازد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه امریکن انترپرایز در یادداشتی به قلم مایکل روبین عضو ارشد این اندیشکده آمریکایی نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نسل‌کشی ارامنه توسط ترکیه را روز شنبه هفته جاری به رسمیت شناخت. چنین اقدامی فقط به این دلیل دهه‌ها به تأخیر افتاده بود که سازمان‌های یهودی معتقد بودند که به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه از اهمیت هولوکاست خواهد کاست، جامعه یهودی ترکیه را به خطر می‌اندازد و اینکه مقامات آمریکایی از ایجاد خصومت با یک متحد مهم ناتو می‌ترسیدند.

مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.

لابی‌گسترده ترکیه برای جلوگیری از به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه

این مقام سابق پنتاگون می‌نویسد: این دیپلمات‌ها و مقامات ترکیه به طور سنتی همواره لابی می‌کردند تا از به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی جلوگیری کنند. برخی استدلال می‌کنند که دیپلمات‌های متفقین در مورد مرگ ارمنی‌ها در جنگ جهانی اول اغراق کرده‌اند زیرا امپراتوری عثمانی جانب آلمان و اتریش و مجارستان را گرفته بود. مشکل این استدلال این است که دیپلمات‌های آلمانی همزمان وقوع این نسل‌کشی را مشاهده و در مورد این اتفاق اظهارنظر کرده‌اند.

دیپلمات‌ها و سازمان‌های ترکیه مدت‌هاست که علیه به رسمیت شناختن نسل‌کشی لابی می‌کنند. اردوغان بسیاری از گروه‌های لابی ترکیه و آمریکا را پاکسازی کرده است که تنها نظرات حلقه داخلی او را منعکس کنند تا طیف سیاسی و فکری گسترده‌تر ترکیه و آمریکا.

ترکیه چگونه واکنش نشان می‌دهد؟

این اندیشکده در ادامه نوشت: پس از آن این سؤال مطرح می‌شود که ترکیه ممکن است چگونه واکنش نشان دهد؟ فرانسه و ایتالیا دو سال پیش به طور رسمی نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت شناختند و ترکیه هر دو را محکوم کرد. در حالی که آن رویداد ممکن است باعث دشمنی اردوغان با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی‌اش شده باشد، اما ترکیه آسیب چندانی به جز تحریم‌های نمادین و اظهارات تند ضدفرانسوی به این کشور وارد نکرد. همین واکنش را باید برای ایالات متحده انتظار داشت.

احتمال گروگان‌گیری آمریکایی‌ها توسط ترکیه

امریکن انترپرایز مدعی شد: جمعیت ترکیه در حال حاضر به خوبی برای ضدآمریکایی بودن آماده شده است. ملی‌گرایان ترکیه پیش از این تنها با یک اشاره مقامات این کشور، ملوانان آمریکایی را در گذشته مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

کسب‌وکارهای آمریکایی مثل پیتزاهات، مک دونالدز، و مانند آن می‌توانند مورد حمله قرار یگیرند، حتی اگر ترک‌ها صاحبان آن باشند. گردشگران آمریکایی نیز ممکن است در معرض خطر باشند و عاقلانه خواهند بود که ترکیه را به سرعت ترک کنند.

همان طور که ترکیه کشیش اندرو برانسون را برای اخاذی از آمریکا گروگان گرفت، اردوغان به احتمال زیاد یک کسب‌وکار یا توریست آمریکایی را خواهد گرفت و آنها را به اتهام‌های واهی به عنوان گروگان نگه خواهد داشت.

آمریکا هرچه زودتر پایگاه هوایی اینجرلیک را تخلیه کند

در پی کودتای سال ۲۰۱۶، اوباش ترکیه نیز پس از انتشار شایعاتی توسط طرفداران اردوغان در مورد دست داشتن نیروهای آمریکایی در کودتای ادعایی، به پایگاه هوایی اینجرلیک هجوم بردند. امروزه اینجرلیک دیگر یک دارایی استراتژیک مهم نیست و بیشتر مناسب گروگان‌گیری است که احتمال دارد به زودی اتفاق بیفتد.

اگر آمریکا سلاح‌های هسته‌ای خود را از اینجرلیک تخلیه نکرده باشد، پس باید هر چه زودتر این کار را انجام دهد. به عبارت ساده‌تر، با گزینه‌های جایگزین برای حضور نیروهای آمریکایی در رومانی و یونان، لزومی برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در اینجرلیک وجود ندارد.

احتمال خیانت ترکیه به ناتو و آمریکا در خاورمیانه

این اندیشکده آمریکایی در پایان گزارش خود به کاخ سفید هشدار داد: مشکل بزرگ‌تر، توانایی ترکیه در فلج کردن ناتو یا خیانت به عملیات آمریکا یا متحدانش در خاورمیانه خواهد بود. ناتو یک سازمان اجماع محور است و بنابراین ترکیه در این میان به سادگی می‌تواند چوب لای چرخ ناتو بگذارد.

ترکیه می‌تواند به ناتو خیانت کند و اسرار ناتو را به روسیه بدهد یا نیروهای آمریکایی در سوریه را به خطر بیندازد. در واقع اردوغان پیش از این اسراری را در مورد نیروهای آمریکایی در سوریه و جاسوسی هسته‌ای اسرائیل در ایران به بیرون درز داده بود.

بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا باید برای خشم و عصبانیت اردوغان آماده شوند و تصریح کنند که آمریکا مقامات ترکیه را مسئول تحریک کردن و اقدامات عوامل نیابتی آنها خواهد دانست.