میلیون‌ها آمریکایی برای اولین بار در سال جاری در صف بانک‌های غذا قرار گرفتند که این امر از زمان وقوع رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ بی‌سابقه است.

سرویس جهان مشرق - آسوشیتدپرس در گزارشی نسبت به افزایش فقر شدید در آمریکا هشدار داد و نوشت: در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی همچنان خواستار دریافت مزایای بیمه بیکاری هستند، بانک‌های غذا بیش از هر زمان دیگری اقدام به توزیع وعده‌های غذایی می‌کنند. یکی از اماکنی که طی سال جاری میلیون‌ها آمریکایی از اواسط ماه مارس به بعد در برابر آن صف کشیدند، بانک‌های غذا بودند. ما این پدیده را در سطح کشور پوشش دادیم، آن‌هم در شرایطی که طبقه فقیر کارگر در اثر همه‌گیری بیماری با ناامنی غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

گرسنگی در ثروتمندترین کشور دنیا

گرسنگی در ثروتمندترین کشور دنیا یک حقیقت تلخ و گزنده است. حتی در دوران رونق و شکوفایی نیز مدارس روزانه میلیون‌ها وعده غذای گرم میان دانش‌آموزان توزیع می‌کنند و سالمندان مستأصل گاهی اوقات مجبور می‌شوند میان غذا و دارو یکی را انتخاب کنند.

اکنون، در بحبوحه همه‌گیری سال ۲۰۲۰ که با شیوع بیماری، از دست رفتن مشاغل، و تعطیلی کسب‌وکارها توأم شده است، میلیون‌ها آمریکایی دیگر نیز نگران یخچال‌های خالی و قفسه‌های تهی از مواد غذایی هستند. بانک‌های غذا با سرعت مشغول توزیع مواد غذایی هستند. تحلیل داده‌ها توسط آسوشیتدپرس نشان‌دهنده رشد سریع مقدار مواد غذایی توزیع‌شده در مقایسه با سال گذشته است. در همین حال، برخی والدین به خاطر فرزندانشان از سهم غذای خود می‌گذرند و برخی دیگر نیز به غذاهای ارزان فاقد ارزش تغذیه‌ای اکتفا می‌کنند.

کسانی که با گرسنگی دست‌به‌گریبان هستند، می‌گویند هیچگاه شاهد چنین وضعیتی در آمریکا نبوده‌اند و حتی در جریان رکود بزرگ سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۹ نیز چنین شرایطی را ندیده‌اند.

اولین جایی که بسیاری از آمریکایی‌ها جهت دریافت کمک به آن مراجعه می‌کنند، انبار غذای موجود در محله است که اکثرشان به شبکه‌های گسترده‌ای از سازمان‌های غیرانتفاعی متصلند. چندین تُن مواد غذایی هر روزه در قالب مواد دورریختنی فروشگاه‌ها و مواد توزیعی دولتی به انبارهای توزیع و سپس خیریه‌های محلی انتقال می‌یابند.

کتاب‌های تاریخ پر از عکس‌هایی هستند که آمریکا را در حال دست‌وپنجه نرم کردن با گرسنگی نشان می‌دهند. به‌یادماندنی‌ترین این عکس‌ها مربوط به دوران رکود بزرگ است و در آنها مردانی دیده می‌شوند که با کت‌های بلند و کلاه‌های سیاه‌رنگ باچشمانی نگران و وحشت‌زده در صف غذا ایستانده‌اند. یک تابلو نیز بالای سر آنها دیده می‌شود که بر روی آن نوشته شده: «سوپ، قهوه، و کلوچه رایگان برای بیکاران».

نورمن باتلر که برای اولین بار به بانک غذا مراجعه می‌کند به همراه همسرش شریل باتلر در کنار دیگران برای دریافت غذا در مقابل یک مرکز توزیع در شهر مِتِری ایالت لوییزیانا شب را در خودروی خود می‌گذرانند (عکس از آسوشیتدپرس/جرالد هربرت)

هزاران خودرو با سرنشینان گرسنه

صف‌های چند مایلی در مقابل بانک‌های غذا از جمله فراموش‌نشدنی‌ترین صحنه‌ها طی سال جاری بودند که دوران رکود بزرگ را به خاطر می‌آورند. پهپادهای غیرنظامی تصاویری از ترافیک‌های سنگین را ثبت کردند که صف‌های طولانی از خودروها را در سن‌آنتونیو واقع در ایالت تگزاس، تولیدو واقع در ایالت اوهایو، پیتسبورگ واقع در ایالت پنسیلوانیا، و اورلاندو واقع در ایالت فلوریدا به تصویر می‌کشیدند. این خودروها حامل افراد گرسنه‌ای بودند که منتظر بودند بسته کمک‌ها را دریافت کنند.

انتظار خودروها در صف توزیع غذا در مقابل بانک غذای پیتسبورگ واقع در شهر دوکسن ایالت کالیفرنیا (عکس از آسوشیتدپرس/جین جی پوسکار)

تصویر گرسنگی مربوط به سال جاری در واقع یک تصویر واضح از نمای بالا را نشان می‌دهد: ترافیک‌های سنگین که توسط پهپادهای مجهز به دوربین ثبت شده‌اند، خودروهایی که میلیمتری حرکت می‌کنند، رانندگانی که هرکدام برای دریافت بسته غذایی ساعت‌ها منتظر می‌مانند. از آناهایم واقع در ایالت کالیفرنیا گرفته تا سن‌آنتونیوی تگزاس و تولیدوی اوهایو و اورلاندو واقع در ایالت فلوریدا و مناطقی که حد فاصل آنها واقع شده‌اند، هزاران خودرو با سرنشینان گرسنه صف‌های چند مایلی تشکیل دادند که انتهایشان به افق می‌رسید. در نیویورک و دیگر شهرهای بزرگ، مردم در صف‌های طولانی و بی‌پایان می‌ایستند و انتظار می‌کشند.

افراد داوطلب در حال قرار دادن بسته‌های غذایی در درون یک خودرو در مقابل بانک غذای پیتسبورگ واقع در شهر دوکسن ایالت کالیفرنیا (عکس از آسوشیتدپرس/جین جی پوسکار)

افرادی که به‌تازگی به جمع گرسنگان پیوسته‌اند

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش آورده است: افرادی که به‌تازگی به جمع گرسنگان پیوسته‌اند، سرگذشت مشابهی دارند: صنعتی که در آن فعالیت می‌کردند دچار فروپاشی شده است، شغلشان را از دست داده‌اند، ساعات کارشان کم شده است، به خاطر بیماری فرصت را از دست داده‌اند.

بلافاصله پس از آغاز همه‌گیری، تابلوهای دست‌نوشته حاوی عبارت «تعطیل است» بر روی شیشه فروشگاه‌ها و رستوران‌ها پدیدار شد. حقوق ماهیانه کاهش یافت یا کلاً از دست رفت و نرخ بیکاری به ۷/۱۴ درصد افزایش پیدا کرد، رقمی که تقریباً در طول یک قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

در شرایطی که ایالت‌ها قرنطینه عمومی اعلام کرده بودند و مدارس ــ که بسیاری‌شان وعده‌های صبحانه و ناهار رایگان به دانش‌آموزان می‌دانند ــ تعطیل شده بودند، سازمان تغذیه آمریکا که بزرگ‌ترین سازمان مبارزه با گرسنگی در این کشور به شمار می‌رود، برای تأمین نیازهای مراجعان خود به زحمت افتاد. در اواخر ماه مارس، ۲۰ درصد از مجموع ۲۰۰ بانک غذایی متعلق به این سازمان با خطر ته کشیدن مواد غذایی خود مواجه شدند.

مشکل تأمین مواد غذایی برطرف شد، اما تقاضا همچنان پابرجاست. سازمان تغذیه آمریکا هیچگاه با چنین سرعتی این مقدار مواد غذایی توزیع نکرده بود ــ این سازمان ۲/۴ میلیارد وعده غذایی بین ماه‌های مارس تا اکتبر توزیع کرد. این سازمان شاهد میانگین افزایش ۶۰ درصدی تعداد مراجعان به بانک‌های غذا بوده است: از هر ۱۰ نفر ۴ نفرشان بار اول است که به این مراکز مراجعه می‌کنند.

آیریس مسیک (چپ) و برایان مسیک (راست) در حال صرف ناهار به همراه پسر ۹ ساله‌شان جیدن در آپارتمانشان واقع در شهر انکوریچ ایالت آلاسکا (عکس از آسوشیتدپرس/مارک تیسن)

تعداد گرسنگان آمریکایی به بیش از ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید

تحلیل آسوشیتدپرس بر روی داده‌های ۱۸۱ بانک غذای متعلق به سازمان تغذیه آمریکا نشان می‌دهد که این سازمان طی سه‌ماهه سوم سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۹ حدوداً ۵۷ درصد مواد غذایی بیشتری توزیع کرده است.

در شرایطی که همه‌گیری همچنان ادامه دارد، کاهش فوری تقاضا اتفاق نخواهد افتاد. بیش از ۳۵۵ هزار نفر در آمریکا تاکنون در اثر ابتلا به بیماری جان خود را از دست داده‌اند وبیش از ۲۰ میلیون نفر نیز به بیماری مبتلا شده‌اند.

برآورد سازمان تغذیه آمریکا این است که نسبت تعداد گرسنگان به ۱ نفر در هر ۶ نفر خواهد رسید و از ۳۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۵۰ میلیون نفر تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت. وضعیت در میان کودکان ناگوارتر است ــ طبق گفته این سازمان، از هر ۴ کودک ۱ نفرشان با گرسنگی مواجه است.

برخی ایالات به خصوص ضربه سختی خورده‌اند: ایالت نوادا بهشت گردشگران محسوب می‌شود، اما صنعت هتلداری، کازینوداری، و رستوران‌داری در این ایالت به دلیل همه‌گیری بیماری آسیب دیده است. بر اساس گزارش سازمان تغذیه آمریکا، پیش‌بینی می‌شود وضعیت این ایالت از لحاظ ناامنی غذایی تنزل یابد و از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۸ به رتبه پنجم در سال جاری برسد.

بر اساس گزارش فوق، در چهار ایالت ــ میسی‌سیپی، آرکانزاس، آلاباما، و لوییزیانا ــ انتظار می‌رود از هر ۵ نفر بیش از ۱ نفر تا پایان سال جاری ناامنی غذایی را تجربه کند. این بدان معناست که آنها پول یا منابع کافی نخواهند داشت که غذا سر سفره خود ببرند.

کارکنان کم‌درآمد که بسیاری‌شان در بخش خدمات مشغول هستند، بیشترین مشکلات اقتصادی را تجربه کرده‌اند. اما عمق فاجعه در میان آنها نمود بیشتری داشته است.

بر اساس گزارشی که در ماه سپتامبر به سفارش مرکز پژوهش و اقدام غذایی از سازمان‌های فعال در زمینه مبارزه با گرسنگی تهیه شده است، از هر ۴ فردی که گفتند غذای کافی برای خوردن ندارند، ۱ نفرشان قبل از همه‌گیری درآمد سالیانه بالای ۵۰۰۰۰ دلار داشت.

خانواده لاتین‌تبار پس از دریافت بسته غذایی از مرکز توزیع اماوس هاوس (عکس از آسوشیتدپرس/رأس دی فرانکلین)

سیاهپوستان و لاتین‌تبارها قربانیان اصلی

در میان جوامع رنگین‌پوست، همه‌گیری بیماری فاجعه مضاعفی را رقم زده است و سیاهپوستان و لاتین‌تبارها نرخ بیش از حد بالای مرگ‌ومیر، ابتلا ــ و بیکاری ــ را تجربه کرده‌اند.

بر اساس آمارهای فدرال، نرخ بیکاری در میان لاتین‌تبارها به۱۸.۹ درصد طی بهار سال جاری رسید که از نرخ بیکاری در میان دیگر گروه‌های نژادی و قومی بالاتر است. با اینکه نرخ مذکور از آن زمان تاکنون کاهش یافته است، اما بسیاری همچنان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بریانا دومینیگز در خارج از آپارتمان محل زندگی خانواده‌اش در شهر اسکوکی ایالت ایلی‌نوی (عکس از آسوشیتدپرس/چارلز رکس آربوگست)

بر اساس گزارشی که قبلاً به آن اشاره شد، از هر ۵ بزرگسال سیاهپوست و لاتین‌تبار دارای فرزند، بیش از ۱ نفر گفتند که از ماه جولای ۲۰۲۰ به بعد گاهی اوقات یا اغلب غذایی برای خوردن نداشته‌اند. این رقم دو برابر آمار مربوط به خانواده‌های سفیدپوست و آسیایی‌تبار است. گزارش همچنین نشان داد که زنان، خانواده‌های دارای فرزند، و رنگین‌پوستان بیش از همه در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

فیلیس ماردر در شهر اوانستون ایالت ایلی‌نوی در کنار مواد غذایی که اخیراً از بانک غذای محلی دریافت کرده است (عکس از آسوشیتدپرس/چارلز رکس آربوگست)

تهیه غذا تنها یکی از مشکلات آمریکایی‌هاست

مشکلات مالی که آنها را رهنمون بانک غذا کرده است، هنوز پایان نیافته‌اند. آنها هنوز قبض‌های عقب‌افتاده دارند و ماشینشان نیز نیازمند تعمیر است.

این در حالی است که سازمان تغذیه آمریکا در گزارش جداگانه‌ای در ماه اکتبر هشدار داد اگر تقاضا برای غذا همچنان افزایش یابد ممکن است از حالا تا ماه ژوئیه ۲۰۲۱ با کسری ۱۰ میلیارد پوندی مواد غذایی مواجه شود. این رقم معادل ۸ میلیارد وعده غذایی است.

برچسب‌ها