تصمیم نظام «اجرای مشروط برجام» بود و نه «اجرای برجام به هر قیمت». در همین رابطه رهبر معظم انقلاب شروط 9 گانه‌ای را درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**آشوب خیابانی حق مشروع مردم ایران است

«عمادالدین باقی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «گفته شد که در جرایم امنیتی همچون ترور و جاسوسی باید سختگیری باشد اما در مورد معترضان و کسانی که در تجمع‌های اعتراضی شرکت می‌کنند، باید به ‌نحوی دیگر عمل شود و باید صدای‌شان شنیده شود، نه اینکه علیه‌شان سختگیری کنند. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و باز هم این قضات به همان شیوه سابق با معترضان برخورد می‌کردند؛ در حالی‌که اینها به گمان ما اصلا مرتکب جرمی نشده بودند. این حق مشروع آن شخص بوده که اعتراض کند اما احکامی سنگین علیه‌اش صادر شده است».

تاکنون به دفعات اتفاق افتاده که عده ای از مردم در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و یا ساختمان ریاست جمهوری در پاستور و یا مقابل وزارتخانه ها و یا ساختمان استانداری و فرمانداری یا در مقابل دادگستری تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند و هیچگاه با شرکت کنندگان در چنین تجمعاتی برخورد نشده است. مردم عزیز و فهیم ایران هیچگاه برای اعتراض، بانک، ماشین آتش نشانی، آمبولانس، پمپ بنزین، کانکس نیروی انتظامی، اورژانس، خودروی سواری شهروندان، اتوبوس و تاکسی را آتش نمی زنند.

بنابر مستندات موجود، در آبان 98 و قبل از آن در دی ماه 96 عده ای از اراذل و اوباش در هماهنگی با لیدرهای آموزش دیده، تجمعات اعتراضی و بدون حاشیه را به صحنه آشوب و اغتشاش خیابانی بدل کرده و خسارات زیادی به اموال عمومی و شخصی مردم وارد کردند.

در سالهای گذشته شاهد بودیم که آشوبگران حتی با اتوبوس و خودرو، ماموران نیروی انتظامی و جوانان بسیجی را زیر گرفته و آنان را مظلومانه به شهادت رساندند.

با اینحال، فعالین اصلاح طلب میان مردم عادی با اراذل و اوباش و اغتشاشگران هیچ تمایزی قائل نبوده و همه را شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی می نامند! این رویکرد با انصاف و عدالت و اخلاق هیچ نسبتی ندارد و مصداق ناجوانمردی و تضییع حقوق قاطبه ملت ایران است.

عماد باقی چندی پیش در اظهارنظری مشابه گفته بود: «ما شاهدیم که اگر بخواهند دهان کسی را ببندند، به او برچسب «برانداز» می‌زنند و براندازی ذاتا به جرم تبدیل شده، حال آنکه معتقدم اصولا براندازی باید به عنوان حقی عمومی برای شهروندان به رسمیت شناخته شود و البته بحث بر سر روش براندازی است».

وضع فعلی اقتصادی و از جمله گرانی دلار و خودرو و سکه و مسکن، نتیجه سیاست های دولتِ اصلاح طلبان است. اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که بانیان وضع موجود بجای عذرخواهی و جبران خسارت هایی که حداقل در این هفت سال به کشور تحمیل کرده اند، ژست شاکی به خود گرفته و جوانان و مردمی که از سیاست های همین طیف متحمل خسارت شده اند را به شورش و اشوب خیابانی تشویق می کنند.

هیچگاه آشوب و اغتشاش و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی منجر به بهبود اوضاع نشده است. بانیان وضع موجود بجای تشویق به آشوب، باید شهامت داشته باشند و قصور و تقصیرهای خود را بپذیرند و در فرصت باقیمانده تا پایان دولت دوازدهم، آن را اصلاح کنند.  

** برجام تصمیم نظام بود، دولت روحانی فقط یک مجری بود

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «در زمان مذاکرات برجام به کرات گفته شد که این توافق و روند مذاکره، تصمیم نظام است و چه این دولت و چه دولت‌های قبلی مجری تصمیم‌هایی هستند که در سطح عالی با در نظر گرفتن جمیع مصالح اتخاذ می‌شود».

روزنامه شرق نیز در یادداشتی به قلم «قاسم محبعلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «روی کارآمدن آقای بایدن را باید یک واقعه مثبت و تحولی در خدمت صلح و امنیت و ثبات جهانی و همین‌طور اقتصاد جهانی تلقی کرد. طبیعی است که آقای بایدن با وعده‌هایی سر کار آمده که بسیار مهم هستند و انتظاراتی را هم در جامعه آمریکا و هم در جامعه جهانی به وجود آورده که تحقق آنها مورد توجه همه است...رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند...در ثبات، امنیت و صلح جهانی نقشی کلیدی بازی کند تا هم مردم آمریکا از آن سود ببرند، هم سایر کشورهای جهان. امیدواریم آقای بایدن بتواند به وعده‌هایش عمل کند و انتظاراتی را که از او هست، برآورده کند».

این روزنامه اصلاح طلب همچنین در مطلب دیگری نوشت: «در میدان سیاست، درک موقعیت خود بخشی از موفقیت است. با توجه به این تغییر به‌نظر می‌رسد می‌توان پیامی از طرف وزیر خارجه یا رئیس‌جمهور به شکل توییت یا مصاحبه مبنی بر استقبال از این تغییر ارسال کرد که این خود می‌تواند در عمق خود پیام تغییر از جانب ما نیز باشد».

«فریدون مجلسی» دیپلمات سابق که اکنون خانواده اش ساکن آمریکا هستند نیز در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «اگر قرار باشد برای آقای بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، پیامی بفرستم در درجه نخست تبریک به شخص ایشان و خانم هریس، معاون آینده رئیس‌جمهور آمریکا است. تبریک دیگر به خاطر نمایش مهمی از تجلی دموکراسی در کشوری است که خود را بنیان‌گذار دموکراسی و حقوق بشر عصر جدید پس از رهایی از استعمار بریتانیا می‌داند و بار دیگر نشان دادند که نماد دموکراسی فقط به گزینش افراد مورد اعتماد و علاقه نیست، بلکه توانمندی حذف کسانی است که ملت از عملکرد او ناراضی باشد».

روزنامه اعتماد در اقدامی مسبوق به سابقه مدعی شده است که برجام تصمیم نظام بوده و دولت صرفا مجری تصمیمات بوده است.

این ادعا در حالی است که  رهبر معظم انقلاب شروط 9 گانه‌ای را درباره برجام معین کرده و خواستار رعایت دقیق و موبه‌موی آن شدند. آیا بزک کنندگان برجام، این نامه را فراموش کردند و آیا ادعا می‌کنند این شروط رعایت شده!؟ با خواندن فهرست‌وار این شروط نه گانه خواهید دانست که تقریباً هیچ‌یک از آنها جامه عمل نپوشید و اتفاقاً فاجعه برجام دقیقاً در اثر نافرمانی از این فرامین روشنگر بود!

در مجموع 28 شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، مجلس و شورای عالی امنیت ملی به دولت ابلاغ شد اما دولت آقای روحانی در اجرای این شروط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

به عبارت دیگر، تصمیم نظام «اجرای مشروط برجام» بود و نه «اجرای برجام به هر قیمت». این شروط می‌گفت اگر طرف مقابل بدعهدی کرد، دولت نیز باید اجرای برجام را متوقف کند. برجام از همان شروع اجرا، توسط دولت اوباما به صورت فاحش نقض شد و سپس دولت ترامپ از برجام خارج شد. با این وجود، دولت که عملاً اقتصاد کشور را تبدیل به گروگان برجام کرده، تن به اجرای قانون مصوب مجلس (اقدام متقابل) نداد و در واقع، همچنان تعهدات برجام را یکطرفه و بدون حداقل مراعات آن از سوی طرف غرب به اجرا گذاشت.

 لازم به ذکر است که پیش از این، ظریف صراحتا اعلام کرده بود که «نتوانستیم برخی خطوط قرمز را رعایت کنیم.»

با اینکه «جو بایدن» معاون اول دولت اوباما بوده و این دولت بارها برجام را به صورت فاحش نقض کرده بود، اما اصلاح طلبان در روزهای اخیر با ذوق زدگی کودکانه و حقارت آمیز به استقبال ریاست جمهوری بایدن رفته اند.

بایدن همان شخصی است که در هفته های گذشته با انتقاد از ترامپ تاکید کرده بود که راههای هوشمندانه تری برای تحریم و فشار بر مردم ایران وجود دارد. وی پیش از آن از اقدام جنایتکارانه دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی تمجید کرد.

بایدن در اردیبهشت 94 و در اوج مذاکرات هسته ای دولت روحانی با دولت اوباما، در مقطعی که اصلاح طلبان در ایران خود را برای جشن و پایکوبی آماده می کردند در اظهارنظری گستاخانه گفت «لازم باشد با ایران وارد جنگ می شویم».

** گروگان گیری معیشت مردم توسط حامیان تئوری «آبگوشت بزباش»  

«مهدی آیتی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «در داخل، افرادی که آرزو داشتند برجام در دولت روحانی به نتیجه نرسد می‌خواهند این موضوع را تا جایی کش بدهند که این موضوع معلق بماند و در دولت بعدی به نتیجه برسد. با این حال مطمئن باشید که در آستانه انتخابات 1400 نیز شاهد تنش‌هایی در ایران از سوی اصولگراهای تندرو خواهیم بود و هرروز یک بازی جدید را برای به نتیجه نرسیدن برجام می‌بینیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کسانی که 8 سال علیه دولت روحانی فعالیت کردند، به‌هیچ‌وجه راضی نیستند که دولت روحانی با یک کارنامه درخشان به پایان برسد. آنها می‌خواهند دولت روحانی به عنوان یک دولت ناتوان و شکست‌خورده تمام بشود. اگر بناست، برجام به‌عنوان یک برگ زرین در روابط ایران و آمریکا باشد، نباید این برگ زرین در کارنامه اصولگراها ثبت بشود».

متاسفانه طیف اصلاح طلب و برخی دولتمردان هیچ اعتقادی به بهره مندی از ظرفیت های عظیم داخلی و اعتماد به جوانان نخبه و انقلابی ندارند.

طیف اصلاح طلب – که اکثریت مطلق دولت را در اختیار دارند- می گویند، «ما ایرانی ها در هیچ صنعتی جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش توان رقابت نداریم»! و «خودکفایی مزخرف است»! و «باید مدیر از خارج وارد کنیم»! و...

اصلاح طلبان که اکنون در صف اول انتقاد از وضع موجود ایستاده اند، خود بانی و مسبب اصلی این وضع هستند. همان طیفی که بجای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم، موارد دست چندم و حاشیه ای از جمله رفع حصر و حضور زنان به عنوان تماشاچی در ورزش مردان و کنسرت خیابانی و ...را مطرح کرد.

طیف اصلاح طلب تا پیش از سال 92 تاکید داشت که 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است و فقط 20 الی 30 درصد از مشکلات ناشی از تحریم هاست.

با اینحال این طیف در هفت سال اخیر معیشت مردم را به سیاست خارجی گره زده و همچنان اصرار دارد که این روش خسارت بار را تا پایان دولت ادامه دهد.

برچسب‌ها