نبرد در منطقه قره باغ به لحظات سرنوشت سازی رسیده و نیروهای آذربایجانی با کمک برخی طرف‌های دیگر، در آستانه یک پیروزی مهم هستند که می‌تواند معادلات را در میدان نبرد تغییر دهد.

به گزارش مشرق، ۴۰ روز از جنگ همه جانبه در شمال رود ارس می گذرد و درگیری های سنگین و نفس گیر میان نیروهای ارتش آذربایجان و نظامیان ارمنستان در محورهای مختلف منطقه قره باغ همچنان در جریان است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، عناصر گروهک های تروریستی اعزامی از نقاط مختلف منطقه از جمله محورهای اشغالی شمال غرب سوریه در خطوط درگیری های منطقه قره باغ حضور دارند و با نظامیان ارمنستانی نبرد می کنند.

به گفته منابع میدانی، نیروی هوایی ارتش ترکیه به صورت گسترده از نظامیان آذربایجانی در محورهای مختلف قره باغ پشتیبانی می کند. از سویی دیگر رژیم صهیونیستی هم همچنان با ارسال تجهیزات نظامی، باکو را برای ادامه جنگ تحریک و ترغیب می کند.

در حال حاضر، نیروهای ارتش آذربایجان (به همراه نیروهای حمایت کننده‌اش) ابتکار عمل را در منطقه قره باغ در دست دارند و در محورهای مختلف از جمله جنوب به سمت مرکز در حال پیشروی هستند.

به گزارش مشرق، این نیروها با پیشروی گسترده در مرکز منطقه قره باغ موفق شدند خود را به ۲ کیلومتری شهر راهبردی و مهم «شوشا» برسانند و درگیری های سنگین میان طرفین در حومه جنوبی این شهر جریان دارد و متوقف نشده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای آذربایجانی و حامیانش در جریان پیروزهای میدانی و رسیدن به نزدیکی دروازه های شهر «شوشا» توانستند با عقب راندن نظامیان ارمنستانی دهها منطقه از جمله « «داش التی، چراغوز و ...» را بازپس بگیرند.

روند تحولات میدانی نشان می دهد در ساعات آینده حجم آتش نظامیان ارتش آذربایجان علیه نظامیان ارمنستان برای کنترل کامل بر شهر «شوشا» که قلب منطقه قره باغ محسوب می شود، افزایش یابد.

شهر بسیار مهم شوشا نقطه اتصال جنوب و شمال منطقه قره باع به شمار می آید و مناطق مهمی از آذربایجان از جمله «ترتر، هیندارخ» را به منطقه «لاچین» و سپس مرز ارمنستان متصل می کند و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است.

به گزارش مشرق، اگر نیروهای ارتش آذربایجان موفق شوند شهر شوشا را به کنترل دربیاورند و مواضع را به طور کامل تثبیت کنند، راه برای پیشروی به سمت مناطق مهم شمالی از جمله «خانکندی، خوجالی» باز خواهد شد.

از محور جنوب غرب قره باغ و نزدیکی مرز ارمنستان خبر می رسد، نیروهای آذربایجانی مناطق «صفیان، کلبیرد و ...» را از تصرف خارج و به کنترل درآوردند و در حال پیشروی به سمت شمال و شهر راهبردی «لاچین» هستند.

در صورتی که نظامیان آذربایجان بتوانند شهر لاچنین را به سیطره دربیاورند، ارتباط نیروهای ارمسنتانی در جاده اصلی از مرز و لاچین به سمت شهرهای «شوشا، خان کندی و ...» مسدود خواهد شد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، عمده پیروزی های میدانی نیروهای آذربایجانی چهارگانه در محورهای جنوب (مرزهای مشترک ایران) ، جنوب شرق و جنوب غرب منطقه قره باغ بوده و در حال حاضر پیشروی ها از محور جنوب به مناطق مرکزی قره باغ در جریان است.

به گزارش مشرق، نیروهای ارتش آذربایجان با پشتیبانی عناصر تروریستی، دولت ترکیه و رژیم صهیونیستی تاکنون توانسته اند مساحتی در حدود ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع را از نظامیان ارمنستانی بازپس بگیرند که معادل حداقل ۳۵ درصد از خاک منطقه قره باغ است.