کد خبر 1138631
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسی «کامرسانت» اعلام کرد: ۲ هزار مزدور در قره‌باغ حضور دارند.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه روسی «کامرسانت» در سخنانی از دیگر کشورها از جمله ترکیه خواست تا از قدرت خود استفاده کنند تا از این طریق از اعزام مزدور به منطقه قره باغ خودداری شود.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: بارها از نیروهای خارجی خواسته ایم تا از توانمندی هایشان برای جلوگیری از انتقال مزدورانی که تعداد آنها تاکنون بر اساس اطلاعات موجود حدود ۲ هزار نفر است (به منطقه مورد مناقشه قره‌باغ) جلوگیری کنند.

«سرگئی لاوروف» در ادامه اضافه کرد: این موضوع در رایزنی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی در ۲۷ اکتبر نیز گفته شد. همچنین این موضوع در جریان گفتگوهای عادی با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز عنوان شده است.

گفتنی است، چندی پیش جمهوری آذربایجان و ارمنستان در امتداد خط مرزی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند. به دنبال این حادثه، ارمنستان با اعلام حالت جنگی فراخوان عمومی داد و مردم را به خدمت زیر پرچم فراخواند؛ جمهوری آذربایجان نیز متقابلاً حالت جنگی اعلام کرد.

مناقشه قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. ریشه اختلاف ایروان و باکو بر سر مسئله ارضی است.

اگرچه میانجیگری‌های روسیه در پنجم آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی میلادی به درگیری خونبار نظامیان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ خاتمه داد؛ اما هر دو کشور در این باره ادعاهایی را مطرح می‌کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها