کد خبر 1130070
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴

مدتی است که موج تازه‌ای از سوی برخی رسانه‌های خاص، مبنی بر بهترشدن شرایط بازار ارز در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به راه افتاده است.

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو در گزارشی به شرطی‌سازی اقتصاد ایران برای مذاکره با آمریکا و بهترشدن شرایط بازار ارز در صورت پیروزی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط برخی از کارشناسان و رسانه‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بیشتر بخوانید:

 گلابی‌های اوباما و ارزانی "عمو جو"!

برخی از کارشناسان و رسانه‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان مدت‌هاست که در حال شرطی‌سازی اقتصاد ایران برای مذاکره با آمریکا بوده و از سوی دیگر، در حال القای حل مشکلات کشور به‌ویژه در حوزه ارز با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا هستند. در این زمینه اخیراً گفت‌وگوهایی با مدیران سابق بانک‌ها و مدیران سابق و اسبق بانک مرکزی از سوی برخی رسانه‌های دولتی در حال انتشار است که مفهوم آن، چیزی جز آمادگی کشور برای پذیرش یک قطعنامه ۵۹۸ دیگر برای ریزش ارز نیست.

بیشتر بخوانید:

پیروزی بایدن، احیای دوباره امید در ایران است

برای نمونه، سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا، با بیان اینکه پیروزی بایدن نرخ دلار را کاهش خواهد داد، اعلام کرد: طبق گفته‌های بایدن مبنی بر اینکه به برجام برمی‌گردد باید انتظار کاهش نرخ دلار را داشته باشیم.

احمد حاتمی یزد، مدیرعامل پیشین بانک صادرات نیز در گفت‌وگو با سایت اقتصاد۲۴ گفت: روند فعلی افزایش تقاضا در بازار ارز به دلیل انتخابات پیش روی آمریکا شکل گرفته‌است و اکنون نتیجه این انتخابات می‌تواند سمت و سوی بازار ارز را مشخص کند.

او افزود: پیروزی ترامپ باتوجه به پیشینه این شخص در چهار سال حضور خود در کاخ سفید، انتظارات تحریمی بسیاری را به بازار ارز سیگنال کرده است. در این شرایط اتفاقی همچون پیروزی بایدن می‌تواند شوکی را به خریداران این بازار وارد کند و مانند قطعنامه‌۵۹۸ عمل کند که سبب نصف شدن قیمت ارز و سکه در روز انتشار خبر شد.

بایدن بیاید، وضعیت اقتصادی ایران بهبود پیدا می‌کند!

در این میان، فعالین اصلاح‌طلب نیز ماه‌هاست که فضایی کاذب حول اقتصاد ایران به‌خصوص بازار ارز ایجاد کرده‌اند. در این میان، ابراهیم اصغرزاده چندی پیش در گفت‌وگو با شرق، تاکید کرد: برای اینکه مناسبات خودمان را در منطقه بهبود ببخشیم باید با اروپا و آمریکا ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنیم و خیلی مهم است که آمریکا به اروپا نزدیک شود. 

این فعال اصلاح‌طلب افزود: سیاست خارجی مبتنی بر دیپلماسی، مذاکره و گفت‌وگو از موضع برابر، باعث می‌شود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ما بهبود پیدا کند، به‌ویژه اگر ایران FATF را بپذیرد که به‌راحتی می‌توانیم نفت بفروشیم. من کلاً موافق هر نوع مذاکره بین ایران و کشورهای دنیا و نیروهای حتی متخاصم براساس حقوق برابر و از موضع برابر هستم و فکر می‌کنم همیشه از مذاکره سود برده‌ایم.

دلار ۳۱‌هزار تومانی، محصول شرطی‌سازی اقتصاد ایران

خط مشی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان با هدف شرطی سازی بازار ارز ایران، در حالی است که این جریان هفت سال پیش و در انتخابات ریاست جمهوری نیز شرط رفع مشکلات اقتصادی را در گرو مذاکره با غرب و حل و فصل مناقشه هسته‌ای می‌دانست. 

این جریان خاص برخلاف مشی رهبر انقلاب که همواره بر گره نخوردن اقتصاد و سیاست خارجی تاکید داشته‌اند، با مشروط ساختن اقتصاد ایران به روند مذاکرات با غرب و به‌ویژه با آمریکا، موجب شدند تا اقتصاد کشور با هر اخم نیروهای متخاصم، دچار تزلزل و از هم پاشیدگی شود. بنابراین آنچه امروز مبرهن می‌نماید، این است که عنان گسیختگی وضعیت بازار ارز که باعث شده هر روز ارقام جدیدی روی بیلبورد صرافی‌های شهر به ثبت برسد، نه نتیجه مقاومت فعال دولت و ملت ایران بلکه محصول مستقیم وادادگی یک جریان اندیشگی خاص در برابر غرب است. 

همان جریان خاص، امروز نیز با در دست داشتن شریان‌های اقتصادی کشور و عدم توجه به توان و تولید داخلی، سعی دارد با ایجاد گرانی‌های کاذب و عدم حل مشکلات، قطعنامه‌۵۹۸ را برای شرایط امروز مشابهت‌سازی کرده و تصریح بدارند که برای حل مشکلات، به قطعنامه‌ای دیگر از همان نوع نیاز داریم.

همه این‌ها در حالی است که روز گذشته رهبر انقلاب به حل و علاج مشکلات کشور در داخل کشور تاکید کردند که این دقیقاً نقطه مقابل گزاره ای است که اصلاح‌طلبان با عمل نکردن به آن وضع کشور را از نظر اقتصادی به این روز کشانده‌اند.