دولت در ایران به دلیل مبسوط‌الیدی و اختیارات فراوانی که دارد، می‌تواند اینچنین تبدیل به یک حاکم مطلق‌العنان شود که بازار معیشت مردم را تبدیل به بازار شام کند و به کسی هم پاسخگو نباشد.

سرویس سیاست مشرق _ سعید حجاریان، از دستگیر شدگان فتنه ۸۸ و از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به تازگی در یک یادداشت که در وبسایت مشق نو منتشر شد به بررسی عملکرد مجلس یازدهم پیرامون قانون اصلاح انتخابات پرداخته و در لابه‌لای این بررسی اما نوشته است:

"ممکن است در بحبوحه انتخابات ۱۴۰۰، مثلاً هفته منتهی به رأی‌گیری، تورم بیش از میزان فعلی شتاب بگیرد و قیمت‌ها به‌شکلی سرسام‌آور افزایش پیدا کند. این موضوع از آنجایی واجد اهمیت است که معمولاً تورم نوروز به نیمه‌های بهار یا حتی اوایل خردادماه سرریز می‌کند یعنی همان معضلی که در ادبیات ما به «سیاه بهار» یا «گدا بهار» مشهور است. این‌ها در حالی است که دولت برخلاف دیگر ادوار قادر به مدیریت بحران معیشت (ولو به‌صورت مقطعی به‌وسیله تزریق پول) نیست، زیرا اساساً اسباب آن را در اختیار ندارد. با این اوصاف ممکن است در بزنگاه انتخابات برخی هرج‌ومرج‌های بخشی و منطقه‌ای پدید آید. مانند انباشت مطالبات معوق دی‌ماه ۱۳۹۶ یا آنچه در آبان‌ماه ۱۳۹۸ رخ داد. در نتیجه بنا به عادت مألوف، میان طرفداران نظام از یک سو، و مردم معترض و مستأصل و جان بر کف درگیری پدید می‌آید! "[۱]

*آنچه که در همین چند خط یک پاراگراف به ظاهر ساده خواندیم، در واقع صحبت‌ها و فرامین کسی است که طی ۱۰ سال گذشته تا نفس داشته مردم را به حضور در خیابان به واسطه مشکلات دعوت کرده، از تحریم‌ها بزرگنمایی کرده و جالب‌تر از همه اینکه دولت نامعتقد به نظارت بر بازار آقای روحانی را نیز خودش در دامن رأی مردم گذاشته است.

با دانستن این گزاره‌ها قبل از خوانش پاراگراف موصوف؛ می‌توان به روشنی به این درک رسید که حجاریان فکر می‌کند رخدادهایی مثل آبان ۹۸ و یا اغتشاشات احتمالی آینده "فصل درو" است!

دروی محصولی که حجاریان و دوستانش در ستاد فرماندهی "فتنه اقتصادی" ۱۰ سال برای آن زحمت کشیده‌اند و از هیچ کوششی برای وقوعش فروگذار نکرده‌اند.

*"گرانی" را چه کسی به مردم هدیه داد!؟ / دولتی که بر قیمت‌ها نظارت نمی‌کند یعنی اختیار تام دارد

اندکی تدبّر و تدقیق در مرقومه حجاریان نکات جالبی را آشکار می‌کند...

او از تورم، افزایش قیمت و "سیاه‌بهار" حرف می‌زند اما به مردم نمی‌گوید عاملان گرانی و کسانی که نظارت بر قیمت‌ها را کاری غلط و عبث می‌پنداشتند را خودش به ساختمان پاستور رساند.

"عباس آخوندی" رفیق گرمابه و گلستان چه کسی جز حجاریان است که به وزارت مسکن رفت و موجبات افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن را فراهم کرد و پس از رفتن از دولت نیز مدام به روحانی نامه می‌نویسد و از عدم نظارت بر بازار حمایت می‌کند!؟ [۲]

حجاریان در یادداشت خود می‌گوید دولت قادر به مدیریت بحران نیست و اسبابش را در اختیار ندارد!

این سخن او نیز یک مغالطه و دشمنی آشکار برای براندازی ساختار است.

و گرنه حجاریان بهتر از هرکسی می‌داند دولتی که برجام مورد رضای خود را علیرغم خوشبین نبودن رهبری نظام به مذاکره، به دست آورد؛ از اختیارات کاملی در زمینه وظایفش برخوردار است.

دولتی که به راحتی از رمق گشت‌های ارشاد کاست چون مخالف بود، دولتی که حاضر به مدیریت فضای مجازی نیست چون از قبل آن مطلوبی می‌جوید و دولتی که هیچ سابقه مشخصی در بحث حمایت از محور مقاومت ندارد -ویژه آنکه تمام این مقولات مورد تأکید مقامات ارشد نظام هستند- چگونه می‌تواند مدعی نتوانستن یا بی‌اختیاری باشد!

چه اینکه به زعم ما دولت در ایران به دلیل مبسوط‌الیدی و اختیارات فراوانی که دارد، می‌تواند اینچنین تبدیل به یک حاکم مطلق‌العنان شود که بازار معیشت مردم را تبدیل به بازار شام کند و به کسی هم پاسخگو نباشد.

و جالبتر آنکه طرفداران همین دولت نیز با عنایت به همین مبسوط الیدی است که یک دولت نامعتقد به نظارت بر بازار را روی کار می‌آورند تا با دستاویز کردن نتایج عدم نظارت –که منجر به گرانی می‌شود- ساز فتنه را کوک کنند. و آن هم با این بهانه که دولت اختیاری ندارد!

*حجاریان و آرزوی غسل در "حمام خون"/ حل‌المسائلی به نام "صندوق رأی"/ اگر خواص کشور وارد مقابله با پروژه فتنه اقتصادی نشوند...

حجاریان در نکته سوم از پاراگراف مذکور از گزینه "به خیابان آمدن مردم مستأصل" سخن می‌گوید.

و جالب است که حاضر نیست به تاریخ و به مخاطبان خود بگوید که این استیصال ثمره رفتارهای اشتباه شخص او و دوستانش در ستاد اصلاحات است.

و جالبتر هم آنکه اول حاضر نیست گزینه اعتراض خیابانی علیه نظام اسلامی را مذمت کند و ثانیا به همین مردم مستأصل نمی‌گوید که نتیجه به خیابان آمدن، حل مشکلات نیست بلکه حمام خون است. حمام خونی که عامل ایجاد آن اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

بدیهیست که اگر این نکات واضح و مراجع ضمیر آشکاری که در صحبت‌های امثال حجاریان هست توسط خواص و صاحبان تریبون به مردم گفته نشود و راه حل "صندوق رأی" برای مشکلات و گرانی‌های موجود یادآوری نشود؛ بسا که شاهد تحقق آرزوی هسته سخت جریان سیاسی خاص باشیم و آبان ۹۸ در سطحی وسیعتر و با خشونتی بیشتر تکرار شود...

***

۱_http://mashghenow.com/

۲_mshrgh.ir/۱۱۰۴۵۹۵

برچسب‌ها