کد خبر 1096303
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات گفت:در قانون مدیریت بحران جدید، پنج ماموریت جدید برعهده‌ هلال‌احمر گذاشته شده است.

به گزارش مشرق، حمیدرضا اسکاش معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات گفت: در قانون مدیریت بحران جدید، پنج ماموریت مهم نجات، انتقال مصدومان به مراکز درمانی، اسکان اضطراری، تامین مایحتاج آسیب‌دیدگان سوانح و بلایا و ذخیره‌سازی اقلام امدادی برعهده‌ هلال‌احمر گذاشته شده که کاملا در حوزه‌ امداد و نجات تعریف می‌شود.  

 وی افزود: از مهر سال ۹۸ در ۱۸ کمیته ‌ای که در پژوهشکده‌ سوانح طبیعی ایران تشکیل شد، آیین‌نامه‌ها و مستندات ثانویه قانون مدیریت بحران کشور با مشارکت نمایندگان دستگاه ‌های عضو ستاد ملی و همچنین صاحب‌نظران مرتبط بررسی شد و اگرچه در پایان سال گذشته با موضوع کرونا مواجه شدیم اما کار ادامه یافت و اکنون، اغلب قریب به اتفاق مستندات مورد نظر، آماده تصویب هستند.

بیشتر بخوانید:

معاون برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: اکنون در مرحله‌ای قرار داریم که باید درخصوص وظایف محوله قانونی جمعیت هلال احمر، با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای همکار و پشتیبان، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های همکاری مشترک خودمان را تهیه و تدوین کنیم.

اسکاش به جزء دوم بند ب ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران جدید کشور اشاره کرد و گفت: در این قانون جدید پنج ماموریت مهم نجات، انتقال مصدومان به مراکز درمانی، اسکان اضطراری، تامین مایحتاج آسیب‌دیدگان سوانح و بلایا و ذخیره‌سازی اقلام امدادی برعهده‌ هلال‌احمر گذاشته شده که کاملا در حوزه‌ امداد و نجات تعریف می‌شود.  

وی افزود: طبق بند ب ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های مسوول در امور فرهنگی و تبلیغی و ستاد کل نیروهای مسلح و بر اساس استانداردهای سازمان، نسبت به آموزش‌ آحاد جامعه و سازمان‌های مردم نهاد در برابر حوادث و سوانح اقدام کند.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات با حمایت و پشتیبانی ریاست این سازمان واحد تحقیق و توسعه را  در این سازمان بازفعال کرد که در این واحد دو دبیرخانه در حال راه‌اندازی است که یکی از آنها دیبرخانه‌ی «کارگروه‌های تخصصی امداد و نجات» است که ماموریت‌ تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های همکاری مشترک در زمینه‌ ماموریت‌های پنج گانه فوق یادشده را با مشارکت دستگاه‌های همکار و پشتیبان بر عهده دارد.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات اظهار داشت: دبیرخانه‌ دوم دبیرخانه‌  «تطبیق و استانداردسازی مستندات سازمان امدادونجات با قانون مدیریت بحران کشور و آیین‌نامه‌ی امدادونجات»  است که این دبیرخانه همه‌ مستندات و برنامه‌های تهیه‌شده در سازمان امداد و نجات را جمع ‌آوری و با حضور نمایندگان حوزه‌های ذیربط بازنگری می‌کند و آن را با قانون مدیریت بحران کشور و آیین‌نامه‌ امدادونجات مطابقت می‌دهد و نهایتاً ابلاغ می‌کنند.

اسکاش افزود: امیدواریم بتوانیم طی ۶ ماه آینده این کارگروه‌های پنج گانه را راه‌اندازی و محصولات موردنظر را تدوین و به واحدهای ذیربط داخل و خارج از جمعیت هلال‌احمر ابلاغ کنیم. حُسن کار این است که تکلیف ما در انجام ماموریت‌های محوله با حوزه‌ها و دستگاه‌های همکار روشن می‌شود و ازطرف دیگر، این مسئولیت سنگین بین مشارکت‌کنندگان از حوزه‌های داخل و خارج جمعیت هلال احمر تقسیم خواهد شد.

منبع: فارس