ظاهرا ابعاد عملیات بازداشت برخی اعضای حشدالشعبی فراتر از یک یا چند مورد راکت پراکنی به محل حضور نظامیان امریکایی است.

سرویس جهان مشرق _ به گزارش پایگاه خبری میدل ایست نیوز و به نقل از منابع مختلف رسانه‌ای عراق عملیات بامداد روز جمعه نیروهای امنیتی عراق در حمله به مقر نیروهای کتائب حزب الله از زیرمجموعه‌های سازمان بسیج مردمی عراق با حواشی و پشت پرده‌های بسیار زیادی همراه بوده است.

طبق بیانیه رسمی ارتش عراق ، علت بازداشت این افراد اتهام دست داشتن در حملات راکتی به ساختمان‌های و برخی پایگاه‌های نظامی ارتش عراق ( که نیروهای امریکایی در آن مستقر هستند) بوده است، اما ظاهرا ابعاد این عملیات فراتر از یک یا چند مورد راکت پراکنی به محل حضور نظامیان امریکایی است.

بر طبق ادعای سایت "العالم جدید" عراق، بسیاری از فرماندهان و کادر رده بالای گروه‌های مقاومت عراقی از حدود ۱۰ روز پیش از این حادثه اخبار و سیگنال‌هایی مبنی بر احتمال حملات گسترده ارتش امریکا به مواضع این گروه‌ها و یا موج دستگیری رهبران بسیج مردمی عراق دریافت می‌کنند و بنا بر مسائل حفاظتی و احتیاط لازم اقدام به جا به جایی محل سکونت و دفاتر رسمی خود به مکان‌های ثانویه می‌کنند.

مصطفی الکاظمی در مقر نیروهای یگان ضد تروریسم عراق

همچنین این منبع مدعی است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از یک هفته قبل به نیروهای امنیتی عراقی دستور آماده باش برای مقابله با حملات گروه‌های ناشناس به اماکن دولتی و نظامی عراق را صادر میکند.

همچنین برهم صالح رییس‌جمهور عراق نیز بر طبق ادعای منابع متعدد قبل از اجرای عملیات، اقدام به جا به جایی محل سکونت خود از مجموعه "کاخ سندباد" که در فاصله نزدیکی از مقر مورد حمله قرار گرفته گروه کتائب حزب الله واقع شده است به منطقه قصر الایام در نزدیکی منطقه سبز بغداد میکند.

اما انتشار سندی رسمی و نسبتا معتبر در منابع مختلف عراقی که در آن به وضوح دستورات رسمی نخست وزیر عراق در خصوص این عملیات را نشان می‌دهد قابل توجه است.

در این نامه که مربوط به سازمان اطلاعات و مبارزه با تروریسم عراق بوده و به امضای سرلشکر عبدالمیر کامل عبدالله رسیده است به تماس تلفنی مصطفی الکظمی نخست وزیر عراق و دستور رسمی وی برای اجرای عملیات دستگیری نیروهای مردمی عراق در ساعت ۱۷:۰۰ روز ۲۵ ژوئن و دستور ثانویه وی برای تشکیل کمیته ویژه بازجویی از این افراد در ساعت ۰۲:۰۰ بامداد روز بعد اشاره میکند.

این منبع همچنین مدعی است پس از واکنش شدید نیروهای بسیج مردمی عراق به این اقدام و حضور پر تعداد خودروهای متعلق به آنها در اطراف منطقه سبز بغداد که در ادامه با آزادی کلیه افراد بازداشت شده همراه بود ، نخست وزیر عراق، فرمانده گارد ریاستی در منطقه خضراء، به نام سرتیپ شهاب را به علت خودداری از بستن راه ورود این نیروها به منطقه خضراء از مقام خود برکنار کرده و جانشین وی نیز تعیین شده است.