یک نشریه آمریکایی می‌گوید ترامپ با تهدید ایران به دنبال منحرف ساختن افکار عمومی از ناکامی دولت فدرال در خصوص واکنش به شیوع بیماری در داخل این کشور است.

سرویس جهان مشرق - نشریه امریکن کانزروتیو در یادداشتی به قلم دانیل لاریسون سردبیر این نشریه محافظه‌کار آمریکایی نوشت: ترامپ هفته گذشته در توئیتی ایران را تهدید کرد که به نیروی دریایی این کشور دستور داده تا در صورت مزاحمت قایق‌های تندرو سپاه پاسداران، اقدام به شلیک و انهدام آنها کنند.

تهدید به اقدام جنگی علیه یک کشور دیگر به خاطر چیزی شبیه این پوچ و بی‌معنی است. اینگونه رویارویی‌ها سال‌هاست که همواره اتفاق افتاده‌اند، بدون آنکه هیچگونه تلفات انسانی در بر داشته باشند. تا وقتی که هیچکس واکنش افراطی نشان نداده و کشتار آدم‌ها را آغاز نکرده است، دلیلی برای تشدید منازعه وجود ندارد.

رفتار غیرمسئولانه و نسنجیده ترامپ

امریکن کانزروتیو در ادامه به این اقدام عجیب ترامپ اشاره می‌کند و می‌نویسد: ترامپ یک بار دیگر تصمیم به تشدید منازعه گرفته آنهم در شرایطی که نیازی به این کار نیست. هرگاه نیروی دریایی ما و نیروی دریایی آنها به هم نزدیک می‌شوند، خطر تا حدودی وجود دارد، اما تهدید به شروع جنگ به خاطر چنین مسئله‌ای مضحک و بی‌مورد است.

رئیس‌جمهور نسبت به تشدید بیش از پیش منازعه با ایران چراغ سبز نشان می‌دهد، آنهم در حالی که به لحاظ قانونی چنین اختیاراتی ندارد. این امر منازعه اجتناب‌پذیر میان آمریکا و ایران را محتمل‌تر می‌سازد. رئیس‌جمهور دوست دارد اقدام نسنجیده اوباما در تعیین «خط قرمز» برای سوریه را به سخره بگیرد، اما این اقدام خودش غیرمسئولانه‌تر است، زیرا رفتاری که وی «خط قرمز» می‌خواند هیچگونه تهدید جدی متوجه کسی نمی‌کند.

چنین امری در بهترین حالت تلاش مستأصلانه رئیس‌جمهور جهت منحرف ساختن افکار عمومی از ناکامی دولت فدرال در خصوص واکنش به شیوع بیماری در داخل است. در بدترین حالت نیز وی تلاش دارد به حادثه‌ای دامن بزند و بدین طریق بهانه پیدا کند تا یک جنگ انحرافی به راه بیندازد.

نیاز به وجود کانال ارتباطی نظامی میان آمریکا و ایران

اگر آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک عادی داشتند، دولت ما می‌توانست به آن دسته اقدامات ایران که به زعم ما غیرقابل قبول هستند، اعتراض کند بدون آنکه هر دو کشور را برای سومین بار در طول سال جاری تا آستانه جنگ پیش ببرد. حتی اگر ترامپ رئیس‌جمهور نباشد، تنش‌ها میان آمریکا و ایران ممکن است به آسانی از کنترل خارج شوند، زیرا هیچگونه کانال ارتباطی منظمی جهت اجتناب از هرگونه حادثه و کاستن از تنش هنگام وقوع حوادث وجود ندارد. یک کانال نظامی باید میان آمریکا و ایران ایجاد شود تا بدین طریق بتوانیم مانع وقوع حوادث شویم و در صورت هرگونه تصادم یا رویارویی، اوضاع را آرام سازیم. تا وقتی رئیس‌جمهوری داریم که از تهدید جنگ سخن می‌گوید، احتمال آن نمی‌رود که به این زودی از چنین کانالی برخوردار شویم.

حضور آمریکا در خلیج فارس دیگر توجیهی ندارد

این گزارش در پایان تصریح می‌کند: حضور نظامی پررنگ آمریکا در خلیج فارس و اطراف آن هیچگاه تا این اندازه کم‌اهمیت نبوده است. قیمت نفت در حال حاضر بسیار پایین است و در نتیجه این نگرانی وجود ندارد که وقفه موقت در عرضه نفت منطقه موجب بروز مشکلات جدی شود. حضور نیروی دریایی ما نیز ثبات‌بخش نیست، بلکه بطور مداوم میان آمریکا و ایران اصطکاک به وجود می‌آورد. اهمیت خاورمیانه نزد منافع حیاتی آمریکا هیچگاه تا این اندازه ناچیز نبوده است. پس احمقانه است اگر دچار اشتباه شویم و یک جنگ دیگر به راه بیندازیم، آنهم در مقطعی که نمی‌توانیم از پس یک جنگ دیگر بربیاییم.