در روزهای نخست تهاجم مشترک معارضین پهپادهای مسلح ارتش ترکیه نظیر Bayraktar و Anka اقدام به پشتیبانی عملیات تروریست‌ها و بمباران تجهیزات ارتش سوریه میکردند.

سرویس جهان مشرق - پس از گذشت حدود ۱۰۰ روز از آغاز عملیات ارتش سوریه و محور مقاومت در استان ادلب و حلب و علیرغم دخالت‌ نظامی مستقیم ارتش ترکیه در حمایت از تروریست‌های بین المللی در این منطقه، ارتش موفق به دستیابی به اهداف اصلی حود یعنی تامین امنیت شهر حلب و تصرف کامل حاشیه بزرگراه راهبردی حلب-دمشق شد.

آخرین وضعیت میدانی حومه سراقب تا قبل از اعلام آتش بس

پس از آغاز هجوم سراسری تروریست‌ها با همراهی ارتش ترکیه در هفته گذشته و اشغال شهرک نیرب، صالحیه، آفس، معره علیا و صالحیه در حومه سراقب و سرانجام اشغال شهر سراقب، رسانه‌های حامی تروریست‌ها موجی از تبلیغات و شادی فراوان را برای این پیروزی به راه انداختند. اما این خوشحالی دیری نپایید و در روزهای اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با ضد حمله‌ای سنگین ابتدا شهر سراقب را از اشغال تروریست‌ها خارج کردند و سپس اقدام به پاکسازی حومه جنوبی و شمالی شهر کردند.

آخرین نقشه میدانی حومه شهر سراقب
قرمز: ارتش سوریه
سبز: تروریست‌ها


ارتش با بازپس گیری کارخانه برق سراقب، صالحیه، معره علیا و آفس یکبار دیگر امنیت بزرگراه M۵ را که از مرکز سراقب عبور میکند تامین کرد و اکنون تنها منطقه‌ای که از زمان عملیات پرهیاهوی تروریست‌ها در این منطقه تحت کنترل آنها باقی مانده است شهرک نیرب خواهد بود. در واقع حاصل تمام تلاش تروریست‌ها و ارتش ترکیه تا قبل از مذاکرات آتش بس کنترل یک شهرک و جلوگیری از ادامه پیشروی ارتش سوریه (البته به شکل موقت) بوده است.

بررسی جزئیات لشکرکشی ارتش ترکیه برای حمایت از تروریست‌ها در عملیات اخیر

تقریبا از ابتدای ماه فوریه میلادی نقل و انتقالات گسترده نظامی ارتش ترکیه و ورود تجهیزات مختلف نظامی از گذرگاه‌های مرزی این کشور به خاک سوریه تحت عنوان عملیات "سپر بهار" آغاز شد.

طبق تخمین منابع معتبر تا کنون حدود ۲ هزار دستگاه انواع تجهیزات نظامی از جمله حدود ۲۰۰ عراده تانک اصلی میدان نبرد از دو مدل M۶۰-T و Leopard۲-A۴ وارد استان ادلب شده است.

تانک M۶۰-T ارتش ترکیه


ارتش ترکیه تقریبا هر آنچه که تروریست‌ها برای عملیات و شکستن خطوط دفاعی ارتش سوریه نیاز داشتند را به میدان آورده بود. تعداد زیادی از نفربرهای زرهی M۱۱۳  و ACV۱۵ به شکل مستقیم به تروریست‌ها اهدا شد. توپخانه ارتش سوریه در مناطق شمالی ادلب و خطوط مرزی این کشور با هویتزرهای T۱۵۵ و راکت‌اندازهای سری T۱۲۲ Sakarya و T۳۰۰ Kasirga حجم آتش بسیار وسیعی بر خطوط ارتش سوریه در اطراف سراقب و جبل الزاویه اجرا می‌کردند.

راکت‌انداز T۱۲۲

همچنین به مانند تمامی سال‌های گذشته مقادیر بیشماری انواع موشک‌های ضد زره توسط این کشور به گروه‌های مختلف ارسال شد تا اقدام به هدف‌گیری قوای زرهی سوریه و جلوگیری از تک زرهی ارتش این کشور کنند.

نمودار شلیک موشک‌های ضد زره در جنگ سوریه و شلیک ۱۱۳ موشک توسط تروریست‌ها در ماه‌های ژانویه و فوریه

اگرچه به علت حضور جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه در آسمان ادلب، نیروی هوایی ترکیه توان ورود جنگنده‌های F۱۶ خود به عمق مناطق درگیری را نداشت اما حداقل در ۳ مورد جنگنده‌های این کشور اقدام به سرنگونی جنگنده‌های ارتش سوریه با شلیک موشک از مناطق مرزی کردند. همچنین سامانه‌های کوتاه برد Atilgan و موشک‌های دوش پرتاب استینگر نیز اقدام به شلیک به سوی هواگردهای ارتش سوریه می‌کردند.

نیروهای ارتش ترکیه و موشک دوش پرتاب استینگر در ادلب

برای تکمیل حلقه حمایتی و آسان شدن پیشروی تروریست‌ها، یگان پهپادی ارتش ترکیه نیز با ده‌ها فروند پهپاد مدل بایراکتار و آنکا اقدام به پشتیبانی نزدیک هوایی و هدف قرار دادن ادوات زرهی و توپخانه‌ای ارتش سوریه میکردند.

پهپاد Bayraktar ارتش ترکیه

بر روی زمین نیز ترکیه با تشکیل اتاق عملیات مشترک میان نیروهای تحت فرمان خود موسوم به SNA و زیرشاخه‌های جبهه وطنی تحریر و تکفیری‌های عضو هیات تحریرالشام با هزاران نیروی رزمی تصمیم به تهاجم گسترده با هدف عقب راندن ارتش سوریه تا پشت پست‌های دیده بانی ارتش ترکیه که تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارند آغاز کردند.

سیستم پدافندی کوتاه برد Atilgan ارتش ترکیه

اما نتیجه تمامی این اقدامات چه بود؟ قوای مهاجم به مدت ۳ روز شهر سراقب و برخی مناطق حومه آن را تحت اشغال خود داشتند اما طی ضد حمله ارتش سوریه و حزب الله لبنان تمامی مناطق فوق بازپس گرفته شد. تنها منطقه‌ای که از آغاز هجوم مشترک ترکیه و تروریست‌ها تحت کنترل آنها باقی مانده است شهرک نیرب در شمال غرب سراقب است.

ورود یگان‌های پدافندی ارتش سوریه و کاهش فعالیت پهپادی ترکیه

در روزهای نخست تهاجم مشترک معارضین، پهپادهای مسلح ارتش ترکیه نظیر Bayraktar و Anka اقدام به پشتیبانی عملیات تروریست‌ها و بمباران تجهیزات ارتش سوریه می‌کردند.

این پهپادها با پرتاب بمب‌های هدایت لیزری سری MAM-L و راکت‌های هدایتی CIRIT شروع به هدف قرار دادن تجهیزات زرهی و توپخانه‌ای ارتش سوریه به عنوان بازوی اصلی تهاجم ارتش این کشور کردند. در این میان رسانه‌های ترکیه و برخی حامیان تروریسم نیز با انتشار فیلم و تصاویر عملیات این پهپادها بازی رسانه‌ای و جنگ روانی شدیدی را به راه انداخته و تلاش میکردند روحیه نیروهای ارتش سوریه را تضعیف کنند.

راکت ضد زره CIRIT

با این وجود و علی رغم خسارات وارده به ارتش سوریه از سوی این پهپادها، ورود یگان‌های پدافندی ارتش سوریه به این منطقه و سرنگونی پیاپی پهپادهای ترک موجب شد تا فعالیت این پهپادها بر فراز آسمان منطقه نبرد شدیدا کاهش پیدا کرده و در نتیجه پیشروی‌های ارتش در محور سراقب مجددا از سر گرفته شود.

خدمه سامانه پدافندی Buk-M۲ ارتش سوریه

رسانه‌های رسمی سوریه از سرنگونی حداقل ۱۰ فروند پهپاد گران قیمت ترکیه در روزهای اخیر خبر می‌دهند که از میان حداقل ۴ فروند پهپاد پس از سرنگونی در مناطق تحت کنترل ارتش سقوط کرده و تصاویر واضحی از لاشه آنها موجود است.

پهپاد مدل Anka-S سرنگون شده ترکیه

این ۴ پهپاد شامل ۲ فروند مدل Bayraktar و ۲ فروند از مدل Anka-S بودند. هر پهپاد سری Bayraktar حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد و پهپاد Anka-S اگرچه قیمت دقیقی برای آن ذکر نشده اما با توجه به ابعاد و ظرفیت حمل مهمات آن حداقل ۲ برابر این قیمت دارد.

لاشه پهپاد Bayraktar ارتش ترکیه پس از سرنگونی توسط پدافند سوریه

مذاکرات صلح در مسکو و آینده تحولات ادلب

 مذاکرات میان رجب طیب اردوغان و هیات همراهش با مقامات روسیه حول وضعیت نبرد در ادلب انجام گرفت. علی رغم اصرار مقامات ترک به بازگشت ارتش سوریه به منطقه عاری از سلاح توافق شده در مذاکرات سوچی، اما با توجه به نقض توافق آتش بس توسط تروریست‌ها و آزادی مناطق وسیعی از استان ادلب و حلب توسط ارتش سوریه، دولت سوریه و مقامات روسی همواره بر ادامه نبرد تا پاکسازی کامل خاک سوریه از تروریسم تاکید کرده و اقدامات مداخله جویانه ارتش ترکیه و ادامه حمایت چندین ساله آنها از تروریسم تکفیری در این کشور اراده نظامیان ارتش سوریه برای پاکسازی قلب استان ادلب و مناطق مرزی این کشور با ترکیه را سست نخواهد کرد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

شلیک سامانه پدافندی Buk-M۲ ارتش سوریه و رهگیری پهپاد متجاوز ترکیه

در سوی مقابل نیز مقامات ترکیه همواره ثابت کرده‌اند توانی برای کنترل تروریست‌ها به خصوص اعضای هیات تحریرالشام و تضمین عدم حمله این نیروها به مواضع ارتش پس از اعمال آتش بس را ندارند. شاید وقفه‌ای کوتاه و آتش بسی شکننده موقتا در استان ادلب برقرار شود اما تجربه سالهای گذشته همواره نشان داده است تنها راه بازگشت ثبات و آرامش به خاک سوریه، ادامه نبرد تا نابودی کامل تروریسم تکفیری خواهد بود.

برچسب‌ها