رئيس اسبق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در سخناني ضد ايراني نسبت به ادامه فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران هشدار داده و کشورهاي جهان را به اتحاد عليه جمهوري اسلامي فراخواند.

به گزارش مشرق، روزنامه تهران امروز نوشت:  در آستانه سفر رئيس‌جمهور كشورمان به آمريكاي لاتين، ايالات متحده آمريكا از كشورهاي منطقه خواست روابط خود با ايران را تقويت نكنند.
اين تلاشها در حالي صورت مي‌گيرد كه كشورمان اخيرا با رزمايش مقتدرانه خود در آبهاي جنوبي كشورمان، اعلام كرد كه در صورتي كه آمريكا به تحركات خود براي اجماع جهاني جهت تحريم نفتي ايران ادامه دهد، تنگه هرمز را خواهد بست.
در حالي‌كه هنوز چندي از پايان مانور دريايي ايران در تنگه هرمز نگذشته است،‌ روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز ادعا كرد، يک روز پس از تهديد كشورمان مبني بر عدم بازگشت يك ناو هواپيمابر آمريكا به آب‌هاي خليج‌فارس، يك كشتي ماهيگري ايران با 13 ماهيگير از سوي نيروي دريايي آمريكا در درياي عمان از دست دزدان دريايي سوماليايي نجات يافت.
بنا بر گزارش اين روزنامه، روز پنج شنبه يک لنج (نوعي شناور) ماهيگيري ايران پس از هفته‌ها اسارت از سوي 15 دزد دريايي سوماليايي، با ايجاد تماس راديويي با ناو آمريكايي خبر از ربوده شدن خود داد.
ناو آمريكايي با حضور در محل ضمن نجات ماهيگران ايراني 15 دزد دريايي سوماليايي را دستگير كرد. رسانه‌هاي آمريكا كه اين خبر را در سطح وسيعي پوشش دادند، تلاش كردند تا اقدام نيروهاي آمريكايي را به صورت بسيار برجسته نشان دهند و در‌اين‌رابطه مدعي اقدام بشر دوستانه آمريكا شدند.
اگرچه رامين مهمانپرست،‌ سخنگوي ديپلماسي كشورمان، تلاش براي رهايي دريانوردان از محاصره دزدان دريايي سومالي را اقدامي انساندوستانه دانسته كه همه كشورها بايد چنين تلاشي براي مقابله با دزدي دريايي داشته باشند تصريح كرد كه همانطور كه نيروي دريايي ايران تاكنون ملوانان ساير كشورها را از دست دزدان دريايي نجات داده است، همه كشورهامسئوليت دارند با توجه به توانايي‌هايي خود، براي مبارزه با دزدان دريايي تلاش كنند اما اقدام اخير نيروهاي دريايي آمريكا نمي‌تواند سرپوشي بر سياست‌هاي خصمانه آمريكا عليه كشورمان باشد كه اخيرا لابي‌هاي ضد ايراني خود را شدت بخشيده است.
 
تشديد فشارهاي آمريكا
در سال‌هاي اخير اتخاذ اقداماتي جهت جلوگيري از دستيابي ايران به دانش صلح آميز هسته‌اي يکي از سياست‌هاي خصمانه و مداخله جويانه ثابت آمريکا عليه کشورمان بوده است.
در اين راستا آمريکا جنگ رواني گسترده‌اي را در سطح جهان به راه انداخته است تا نشان دهد، برنامه هسته‌اي ايران ماهيتي غير صلح آميز داشته و نظامي است. آمريکا در راستاي تامين هدف خود مبني بر جلوگيري از تحقق حقوق هسته‌اي ايران از مبادرت به تهديدات نظامي نيز ابايي نداشته است.
آمريکا همچنين فشارهاي زيادي را به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اعضاي آن وارد ساخته تا ايران را از پيگيري حقوق خود در اين زمينه منصرف نمايد.
واشنگتن در چارچوب اقدامات خصمانه خود در حرکتي سياسي در ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل نيز كوتاهي نكرد. در همين راستا و به دنبال سفر آتي رئيس‌جمهور كشورمان به آمريكاي لاتين،‌ ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در راستاي تحركات ضد ايراني روز جمعه درباره سفر رئيس‌جمهور ايران به ونزوئلا اظهار كرد كه ايران در حالي كه تحت فشار بين‌المللي به دليل برنامه هسته‌‌اي قرار دارد درصدد يافتن كشورهاي دوست است.
وي گفت: ما براي كشورها در سراسر جهان با وضوح اعلام كرده‌ايم كه اكنون زمان تعميق روابط، نه روابط امنيتي و نه روابط اقتصادي با ايران نيست.
از سوي ديگر يك هيات آمريكايي كه رياست آن را اريك كانتور، رهبر اكثريت‌جمهوريخواه در مجلس نمايندگان آمريكا بر عهده دارد، به منظور بررسي برنامه هسته‌اي ايران هفته آينده عازم كشورهاي منطقه مي‌شود. كانتور در رابطه با اين سفر اعلام كرد كه به منظور يافتن سازوكارهايي براي اعمال فشار به ايران، هفته آينده به فرانسه، قطر، تركيه، عربستان و امارات سفرخواهد كرد.
در جريان افزايش تلاش‌هاي آمريكا براي تشديد فشارها بر ايران‌، اين كشور به دنبال رايزني بيشتر با هند، روسيه، چين و ساير کشورهاي جهان در مورد تقويت اجرايي کردن تحريم‌هاي بين‌المللي عليه تهران به ويژه در مورد محدود کردن وابستگي‌شان به نفت ايران است.
اين اقدامات ضد ايراني آمريكا در حالي در جريان است كه به دنبال آزاد‌سازي ماهيگيران ايراني توسط نيروهاي آمريكايي،‌ رسانه‌هاي اين كشور سعي در بهره‌برداري از اين موضوع نمودند و اين اقدام آمريكا را گامي مثبت نسبت به ايران فرض نمودند.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در اين رابطه مدعي شده که نجات ۱۳ ماهيگير ايراني توسط ناو رزمي آمريکايي، مي‌تواند نشاني از تلاش بشردوستانه نيروي دريايي آمريکا به ايران باشد.
نولاند در پاسخ به اينکه آيا اين اقدام ناو آمريکايي مي‌تواند به کاهش تنش‌هاي اخير ميان واشنگتن و تهران کمک کند، گفت که مقام‌هاي ايراني بايد به اين پرسش پاسخ دهند اما بي‌ترديد اين اقدامي بشردوستانه از سوي نيروهاي آمريکايي بود که ماهيگيران را نجات دهند، به آنها آب و غذا داده و پس از حصول اطمينان از سلامت آنها، مقدمات بازگشتشان به ايران را فراهم کنند.
بنابراين آمريكايي‌ها با جوسازيهاي رسانه‌اي درصدد هستند تا از اقدام به آزاد‌سازي ملوانان ايراني در كاهش تنش‌هاي اين كشور با ايران به نفع خود استفاده كنند.
در حالي‌كه در روندي خصمانه همچنان سياست منزوي ساختن كشورمان را ادامه مي‌دهند به گونه‌اي كه رئيس اسبق سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) در سخناني ضد ايراني نسبت به ادامه فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران هشدار داده و کشورهاي جهان را به اتحاد عليه جمهوري اسلامي فراخواند.
تلاش براي انزواي منطقه‌اي و بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران كه به عنوان يک دستورالعمل اصلي در راهبرد کلان آمريکا نسبت به ايران وجود دارد، پس از شکل گيري تحولات جديد در منطقه و نظام بين‌الملل، شتاب بيشتري گرفته است.
آمريكا طي ماه‌هاي اخير، فشار و تهديدهاي بين‌المللي عليه ايران را افزايش داده و برنامه‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان را با اتهاماتي بي‌اساس داراي ابعادي نظامي مي‌داند در حالي‌كه اين تحريم‌ها و فشارها نه تنها نتوانسته ايران را در ادامه برنامه‌هاي خود تضعيف كند و مسئولان كشورمان با اتخاذ سياست هاي راهبردي درست توانسته‌اند اين تحركات خصمانه را خنثي كنند بلكه نتايج کاملاً معكوسي نيز درپي داشته باشد.
چنانچه آمريکا هنوز نتوانسته برخي از متحدان خود و کشورهاي چين و روسيه را در زمينه نحوه برخورد با ايران با خود همراه سازد.
در حال حاضر، آمريكا در فضايي پر از تناقض بازي مي‌كند. باراک اوباما تحريم بانک مرکزي ايران را امضا مي‌كند. سخنگوي اين كشور خواهان همكاري بيشتر كشورها براي منزوي كردن ‌ ايران است و بلافاصله همزمان با رخداد تازه وقوع يافته در رابطه با آزاد‌سازي ملوانان ايراني، آن را نشانه نوع دوستي آمريكايي‌ها نسبت به ايران مي‌داند.
از سوي ديگر، جمهوري اسلامي ايران در واكنش به فشارهاي خصمانه دشمنان، گفته اگر لازم شود تنگه هرمز را مي‌بندد‌ درحالي‌كه موفق شده براي نخستين بار از رآکتور تحقيقاتي تهران به عنوان محلي براي آزمايش ميله‌هاي سوخت استفاده کند و همراه با آن در روندي مسالمت‌آميز،‌ آمادگي خود را براي از سرگيري مذاکرات هسته‌اي اعلام کرده است.
اما به نظر مي‌رسد كه آمريكا با اقدامات اخير خود در افزايش تنش‌ها عليه كشورمان، در روند اعتماد‌سازي براي بهبود مناسبات روشي معكوس در پيش گرفته كه چشم‌اندازي نه چندان مثبت در تعاملات را ترسيم مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس