کد خبر 842123
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
خودروهای دوگانه سوز  نمایه

درکشوری که یکی ازبزرگترین منابع گازی دنیا را دارد باید گازیکی از ارزانترین سوخت‌های آن باشد در کشور ما سوخت گاز به‌ویژه اگر کاربرد تاکسی باشد که درطول روز پیمایش بالایی داردمنطقی وبه صرفه است.

به گزارش مشرق، در میان مشکلاتی که مالکین خودروهای دوگانه‌سوز با آن مواجه می‌شوند، بدون شک مهم‌ترین مسأله در درازمدت خرابی‌های مکانیکی است که برای موتور خودرو پیش می‌آید. این خرابی‌ها معمولاً به‌صورت دوره‌ای بروز می‌کنند و هزینه تعمیر و نگهداری موتور این خودروها را بالا می‌برند تا جایی که عملاً هزینه تعمیرات و نگهداری خودروها از سود ناشی از اختلاف قیمت گاز طبیعی با بنزین نیز پیشی می‌گیرد. در ادامه مهم‌ترین مشکلاتی که در خودروهای دوگانه‌سوز برای موتور رخ می‌دهد را مرور می‌کنیم:

بیشتر بخوانید:

ساخت تویوتا کمری با نیم میلیون لگو +عکس

وقتی کنتیننتال از آمدن بنتایاگا راضی نیست +عکس

سایش شدید سیت و سوپاپ



مهم‌ترین دلایل این خرابی را باید در سه عامل فشار و دمای زیاد احتراق، انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر و در نهایت خشک بودن گاز دید که درمجموع منجر به آسیب‌های شدید به سوپاپ‌ها می‌شود که به دنبال آن عدم آب‌بندی مناسب موتور و کاهش توان رخ خواهد داد. خوشبختانه راه‌حل‌های رفع این مشکلات عموماً در دسترس هستند و به همین دلیل این مشکل به‌راحتی در خودروهای پایه گازسوز قابل رفع است. فشار و دمای زیاد احتراق گاز نسبت به بنزین را نمی‌توان کاهش داد، اما می‌توان با تقویت سرسیلندر خودرو از آسیب‌دیدگی این قطعه در جریان کارکرد موتور جلوگیری کرد.

برای این منظور راه‌حل پیشنهادی از سوی خودروسازان اضافه کردن عملیات حرارتی بر روی قطعه خام سرسیلندر است تا از این طریق سرسیلندر مستحکم‌تری حاصل شود. برای برطرف کردن مشکل انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر، استفاده از جنس‌های سخت‌تر برای سیت پیشنهاد شده است. این راه‌حل هرچند عملی است، اما پیش از این کمتر در خودروهای تولید انبوه بنزینی مورد استفاده قرار گرفته است و به همین دلیل برای خودروسازان کمی ناآشنا است هرچند دستیابی به آن چندان دشوار نیست. درنهایت برای رفع مشکلات سوپاپ‌ها با گاز خشک، استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ‌ها پیشنهاد شده است.



سوختن واشر سرسیلندر



این مسأله احتمالاً بزرگ‌ترین گلایه دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز است. واشر سرسیلندر بخش واسط میان بلوک سیلندر و سرسیلندر است و وظیفه آب‌بندی این دو بخش را بر عهده دارد. واشر سرسیلندر همواره در معرض دمای بالای احتراق است و به دلیل نقش مهمی که بر عهده دارد هرگونه آسیب به آن در نهایت منجر به کاهش توان و خرابی موتور می‌شود و لزوم تعویض واشر سرسیلندر را به دنبال دارد. دلیل اصلی آسیب بیشتر به واشر سرسیلندر خودروهای دوگانه‌سوز نسبت به خودروهای بنزین‌سوز، در بخش حرارت بیشتر احتراق و انتقال این حرارت به سرسیلندر و واشر سرسیلندر است.

همان‌گونه که عنوان شد نمی‌توان دمای احتراق را کاهش داد، اما می‌توان از انتقال این حرارت به سر سیلندر جلوگیری کرد. برای این منظور، علاوه بر تقویت سرسیلندر آن‌گونه که پیشتر گفتیم، مقوله تقویت سیستم خنک‌کاری خودرو و ارتقای توان سیستم در دفع حرارت در سرسیلندر نیز مطرح می‌شود. برای این منظور باید مجاری آب در سرسیلندر به‌گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند حرارت اضافه تولید شده را به‌خوبی جذب کنند تا مانع از گرم شدن سرسیلندر و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر شوند. این تغییر از نظر فنی نیز پیچیدگی خاصی ندارد و می‌توان به‌راحتی بر روی سرسیلندر خودروهای پایه گازسوز آن را اعمال کرد.



خوردگی سرسیلندر



در کنار سوپاپ‌ها، ساختار کلی سرسیلندر نیز در خودروهای دوگانه‌سوز دچار خوردگی می‌شود. علت اصلی این مسأله را باید در حرارت زیاد ناشی از احتراق و انتقال آن به سرسیلندر دید. برای این منظور، استفاده از ضدیخ با افزودنی‌های پایه آلی راه‌حلی است که از سوی خودروسازان پیشنهاد شده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    30 2
    سلام، من از سال ۸۸ خودرو دوگانه ( کارخانه‌ای) دارم. از ماشین هم زیاد استفاده میکنم. در طی این چند سال چندین بار به دلایلی که اشاره کردید موتور خودرو رو تعمیر کردم. ولی باید تاکید کنم که هزینه این تعمیرات حدودا یک پنجم مابه التفاوت نرخ بنزین و گاز مصرفی در طول این مدت بوده و گاز کاملا مقرون به صرفه هست. بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر موتور یک بار به تعمیر سوپاپ و واشر سرسیلندر احتیاج پیدا میکنه. البته اگر سرسیلندر جواب بده و نیاز به تعویض نداشته باشه. ولی گلایه دارم از مدیران صنایع خودرو سازی که هیچ اقدام موثری برای رفع این مشکلات که اصلاحشون هم خیلی سخت نیست نمیکنند. بنده اعتقاد دارم که صنایع خودرو ما نیاز به مدیران جوان انقلابی و متعهد داره.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    12 2
    خلاصه ی مقاله بالا میشه اینکه برای خودروهای گازسوز باید یه موتور رو بردارن از نو بازطراحی و مناسب سازی کنن تا حرارت بالا سرمایه ی مردم رو نابود نکنه!
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    15 0
    نتیجه در خودروسازی افراد خلاق ودلسوز وجود ندارد وهمه به فکر چاپیدن نه ارتقا حامی بچاپان هموطن باشیم من از بیگانگان هرگز ننالم
  • کارگر IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    14 0
    سلام با توجه به فراوانی گازدر ایران پس چرا شرکتهای خودرو سازی کیفیت خودروهای خودرا بالا نمیبرندتا مردم به خرید ماشینهای دوگانه سوزتمایل نشان دهند تا ارز از کشور برای خرید بنزین خارج نشود؟
  • US ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    8 1
    این مقاله را بهتر نیست برای شرکت های خودرو سازی ارسال بفرمایید....
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    7 2
    تازمانیکه خودروسازی درکشورما انحصاری صاحبان قدرت وحکومتس هرگز نتنها کمترین پیشرفتی نخاهیم داشت بلکه روز بروز دوشیدن این ملت ادامه وکیفیت خودروها سقوط خاهد کرد . امیدوارم مشرق ذینفع درخودروسازیها نباشه
  • بسیجی رزمنده IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    برید خجالت بکشید برای اینکه جیب خودتان پر کنید محصولات بی کیفیت درست میکنید وبا تبلیغ میندازید بمردم ساده و مستضعف / کدام‌ ماشین گرانی ماشینش دوگانه‌میکنه شما ها خون مردم تو شیشه کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس