کد خبر 774722
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۰
احمد کاظم زاده

به موازات پیروزی‌های روزافزون ارتش سوریه علیه گروه‌های تکفیری و در رأس آن داعش که در روزهای اخیر بر حومه شهر استراتژیک دیرالزور متمرکز شده.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

به موازات پیروزی‌های روزافزون ارتش سوریه علیه گروه‌های تکفیری و در رأس آن داعش که در روزهای اخیر بر حومه شهر استراتژیک دیرالزور متمرکز شده، مذاکرات سیاسی آستانه (که بر پایه گفت‌وگوهای سوری - سوری و با نظارت ایران، روسیه و ترکیه بنا نهاده شده است)کماکان ادامه دارد و دور ششم آن جمعه با صدور بیانیه ۱۴ بندی پایان یافت. در این نشست درباره ایجاد منطقه عاری از تنش در ادلب نیز توافق شد که بعد از آزادسازی شهر استراتژیک حلب به محل استقرار گروه‌های مسلح تبدیل شده است و گفته می‌شود بیش از ۴۰ هزار نیروی مسلح ضد سوری اعم از داخلی و خارجی در آنجا مستقر هستند. اکنون که بنا بر اخبار و اطلاعات منتشرشده حمایت‌های خارجی از این افراد و گروه‌ها قطع شده است در مقایسه با گذشته از نقش و تأثیرگذاری این افراد و گروه‌ها در صحنه نظامی کاسته شده است یا حداقل در اولویت‌های بعدی قرار گرفته است و مسئله اصلی در این مقطع شاید این باشد که با این افراد و گروه‌ها که به مدت چند سال در زمین دشمنان دولت سوریه بازی کرده و علیه دولت و ملت این کشور جنگیده‌اند چه باید کرد.

شاید کمتر دولتی حاضر می‌شود که با این افراد و گروه‌ها که هزاران کشته و زخمی و میلیاردها دلار هزینه بر سوریه تحمیل کرده‌اند، برخورد مسامحه‌آمیزی داشته باشد اما از آنجا که رویکرد دولت سوریه از همان ابتدا بر تفکیک معارضان داخلی و حتی مسلحین از گروه‌های تکفیری خارجی و تمرکز فعالیت‌های ارتش بر مقابله با افراد و گروه‌های تکفیری و در رأس آن داعش و جبهه النصره بوده است و از طرف دیگر همپیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی دولت سوریه نیز همواره راه حل سیاسی را برای بحران، حتی در اوج اقتدار نظامی، در اولویت قرار داده‌اند، لذا درباره ایجاد مناطق عاری از تنش در چند نقطه توافق شد که در این میان ادلب با توجه به جایگاه ویژه این شهر در جبهه شمالی و همچنین با توجه به کثرت حضور گروه‌های مسلح درآن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع ایجاد منطقه عاری از تنش در ادلب که به مدت شش ماه خواهد بود (و البته در صورت توافق سه کشور ضامن نیز قابل تمدید خواهد بود) فرصتی دوباره به این گروه‌ها خواهد داد تا به تغییر رفتار و جبران عملکرد گذشته خود بپردازند.

با ادامه روند فعلی پرونده داعش به احتمال زیاد تا چند ماه دیگر بسته خواهد شد و دولت و ارتش سوریه قادر خواهند شد بقیه اراضی اشغالی خود را نیز از زیر اشغال این گروه و دیگر گروه‌ها بازپس بگیرند که این مسئله موقعیت دولت سوریه را در مذاکرات بعدی بیش از پیش تقویت خواهد کرد. این بدین مفهوم است که زمان به سرعت برای مخالفان و گروه‌های مسلح و حامیان آنها از دست می‌رود و آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه با وضعیت جدید کنار بیایند و به دستاوردهای حداقلی فکر کنند. با اینحال تحولات سوریه از این جهت نیز برای عده‌ای عبرت‌آموز است که همکاری با دشمن و دل بستن به وعده‌های سراب گونه آنها چه سرنوشت تلخی را می‌تواند برای آنها رقم بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس