کد خبر 760327
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰
محمد رضا تابش

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: کابینه باید بتواند در مقابل چالش ها و ابر چالش هایی که فراروی کشور قرار گرفته موفق باشد، لذا نسبت به کابینه دولت دوازدهم باید یک اجماعی صورت گیرد.

به گزارش مشرق، «نگاه مجلس به وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم»  موضوع گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه ۱۸ مرداد شبکه دو سیما بود، که محمد رضا تابش عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ، صدیف بدری عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی و عبدالرضا مصری عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث تابش در خصوص ارزیابی فراکسیون امید نسبت به صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری، در جهت کمک به آقای رئیس‌جمهور ارزیابی خود را از عملکرد وزرای فعلی تهیه کرده و تقدیم حضور ایشان کردیم و همچنین مولفه ها و عواملی هم که در انتخاب وزرای کابینه دولت دوازدهم تاثیر گذار بود در اختیار ایشان قرار دادیم.

وی افزود: الان هم با معرفی وزرای جدید شاهد هستیم که تحولاتی نسبت به کابینه قبلی صورت گرفته است؛ در هر صورت رئیس‌جمهور در چینش کابینه ملاحظاتی دارد تا کابینه بتواند در مقابل چالش ها و ابر چالش هایی که فراروی کشور قرار گرفته موفق باشد، لذا نسبت به کابینه دولت دوازدهم باید یک اجماعی صورت گیرد.

تابش تصریح کرد: براین اساس نظر مقام معظم رهبری و نهادهایی مثل شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین توجه به مطالبات و خواسته های مردم و توان وزرا برای بر طرف کردن این خواسته ها و تامین مصالح ملی حائز اهمیت است.

دیدگاه فراکسیون امید نسبت به کلیت کابینه پیشنهادی مثبت است

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان این که دیدگاه ما نسبت به کلیات کابینه پیشنهادی مثبت است گفت: البته کارگروه هایی را مشخص کردیم که مرکب از اعضای فراکسیون امید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس هستند تا جزییات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را دنبال کنیم.

تابش با بیان اینکه نه نفر از وزرای کابینه یازدهم تغییر کردند گفت: عمده وزرایی که از منظر فراکسیون امید رد شده بودند در کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم حضور ندارند.

صدیف بدری عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس نیز در همین رابطه اظهار داشت: فراکسیون مستقلین ولایی نیز در کنار فراکسیون‌های دیگر مجلس شورای اسلامی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، موضوع کابینه را رصد می‌کرد.

وی افزود: طی جلسات مختلف و همچنین نشست مشترک با رئیس جمهور در ۳۱ تیر ماه، نظرات مشورتی خود را در خصوص کلیات شاکله اصلی کابینه دولت دوازدهم ارایه دادیم.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به کلیات کابینه نظر موافق داریم، گفت: البته چالش ها و دغدغه هایی هم وجود دارد که در بررسی برنامه های وزرا و دفاعیات آن ها از برنامه های خود در فراکسیون ها و کمسیون های تخصصی مجلس مد نظر قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در حوزه اقتصاد است گفت: البته وزیر پیشنهادی سوابق درخشانی دارد.

بحث جوان گرایی در کابینه پیشنهادی رخ نداده است

وی با بیان اینکه نیمی از کابینه دولت یازدهم تغییر کرده گفت: علی رغم این موضوع بحث جوان گرایی در کابینه پیشنهادی دولت رخ نداده است.

عبدالرضا مصری عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دیدگاه این فراکسیون نسبت به وزرای پیشنهادی در مجموع مثبت است گفت: وزرای پیشنهادی از بین گزینه‌هایی که با حدس و گمان در فضای مجازی مطرح می‌شدند و در مجموع خوب انتخاب شدند.

وی بیان داشت: در پانزده بند شاخص هایی را جهت رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در شورای مرکزی این فراکسیون تصویب کردیم که براساس این شاخصه ها رای اعتماد به وزرا را انجام خواهیم داد.

تابش عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش در رابطه با شاخصه‌های اصلی این فراکسیون که جهت رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مد نظر قرار خواهد داد، گفت: وضعیت تحصیلی و تخصصی وزرا، سوابق و تجربیات ، صلاحیت فردی از جمله ریسک پذیری، شجاعت ، کارآمدی و توان عمل به وعده های رئیس‌جمهور از جمله شاخصه‌هایی هستند که اعضای فراکسیون در رای اعتماد به وزرا مد نظر قرار خواهند داد.

وی با بیان اینکه از صبح سه شنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی انجام خواهد شد، گفت: این فراکسیون در عصر چهارشنبه یا صبح پنجشنبه که احتمالا پایان کار رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی است نظر نهایی خود را نسبت به وزرا اعلام می کند.

بدری عضو فراکسیون مستقلین مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا رای گیری ها در قالب فراکسیون انجام می شود یا اینکه در آن، نظر شخصی هم اعمال می شود، گفت: فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی شاخص‌‌های پاک دستی، اعتقاد عملی به مدیریت جهادی، پر کار بودن، داشتن برنامه منسجم و قابل اجرا و ولایت مداری را مدنظر انتخاب خود قرار می دهد.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها و نشست با وزرای پیشنهادی به منظور شفاف سازی و آشنایی با برنامه‌های آنهاست، خاطرنشان کرد: نظر شخصی در رای دادن به وزرا می تواند در صحن موثر باشد، لذا باید شفاف سازی اعضای پیشنهادی انجام شود و نمایندگان مجلس باید با آگاهی کامل و با اعتقاد، علم و یقین تصمیم گیری کنند.

  

کابینه پیشنهادی حالت اعتدالی دارد

  این عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به اینکه سن کابینه تغییرات آنچنانی پیدا نکرده است، گفت: باید به جوانان اعتماد کرد، زیرا آنها بودند که در ۸ سال دفاع مقدس در مقابل دنیا ایستادند.

وی در خضوص نقش زنان در کابینه اظهار داشت:  جایی برای زنان در کابینه دیده نشده است و قول رئیس جمهور برای رفع تبعیض جنسیتی در کابینه مدنظر گرفته نشده است، کابینه پیشنهادی حالت اعتدالی  دارد و متناسب با شعار رئیس جمهور است.

بدری با اشاره به اینکه افراد پیشنهادی اهل کار و تعامل با جناح های مختلف هستند ادامه داد: فکر نمی کنم چالش آنچنانی وجود داشته باشد.

عبدالرضا مصری عضو فراکسیون ولایی مجلس در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی باید در همه ابعاد کشور جاری شود، اظهار داشت: اشخاص در مقابل رایی که دارند، مسئول هستند، لذا ممکن است این اعتماد نسبت به وزیر برای شخصی ایجاد شود و برای فردی دیگر به وجود نیاید، لذا  در فراکسیون ولایی اینگونه نیست که دیکته شود به چه کسی رای داده شود، چون قبل از رای دادن همفکری در فراکسیون صورت می گیرد.

مصری با اشاره به اینکه  تا جایی که مقدور است رئیس جمهور باید مشارکت کل کشور را در کابینه مدنظر قرار می داد و کابینه جوان نشده است، گفت: رئیس جمهور هیچ وقت اعلام نکرد که اصولگرای معتدل است به طوری که در میان وزرای پیشنهادی، طیف تندرویی را  از میان جناح ها شاهد نیستیم ،  همچنین وزرا از طیف عقلایی انتخاب شده و این مسئله به رئیس جمهور کمک خواهد کرد.

  

پیر شدن کابینه ناشی از نبودن نظام حزبی است

  

تابش عضو فراکسیون امید مجلس  پیر شدن کابینه را ناشی از نبودن نظام حزبی دانست و عنوان کرد:  در چینش کابینه به مطالبات اقوام، زنان و جوانان باید بیشتر توجه می شد، لذا امیدوارم در بدنه ملی و محلی این مسئله جبران شود.

وی با اشاره به اینکه وزرای انتخابی باید پیگیر مطالبات و خواسته های مردم باشند گفت: نقش هر وزیر در کابینه در انسجام کلی دولت و تاثیر نگاه ملی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تابش با اشاره به اینکه رای اعتماد و عدم اعتماد  به هر وزیر براساس شاخص‌های فراکسیون، کمکی در جهت حمایت  ازدولت است افزود:  طی ۳۴ سال بعد از انقلاب ۲۷ سال افزایش سن داشتیم که حاکی از عدم گردش نخبگان است.

وی افزود: در رایزنی با رئیس جمهور و معاون اول ایشان وارد مصادیق نشدیم، بلکه فرم ارزیابی عملکرد وزرا را تقدیم ایشان کردیم، و رئیس جمهور از جناح اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالیون افراد را برای کابینه خود  انتخاب کردند. لذا برای اینکه کابینه موفق باشد باید بر روی افراد اجماع وجود داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس