تست فضایی

سیمرغ گام نخست ایران برای انتقال ماهواره‎‌ها در مدار برگشت‌ناپذیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بالاتر ماهواره‌ها، زمان پوشش‌دهی بر کشور را به نحو چشمگیری می افزاید.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتهای مدید انتظار و تعلل، پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) با پرتاب آزمایشی موفق ماهواره بر سیمرغ به فضا، به طور رسمی افتتاح شد. بر این اساس، پایگاه فضایی امام (ره) نخستین پایگاه با سکوی ثابت کشورمان به شمار می رود که کلیه مراحل آماده سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره برها را برعهده دارد.

ماهواره بر سیمرغ نیز که امروز اول شلیک موفق آن به ثبت جهانی رسید، قادر است ماهواره هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد. هرچند که همچون اخبار مربوط به انصراف پرابهام و سوال مسئولان اجرایی از پرتاب ماهواره ایرانی در اواخر سال گذشته، این بار نیز آماده شدن سایت پرتاب و ماهواره بر، ابتدا با جوسازی رسانه های خارجی اعلام و سپس رسانه ها و افکار عمومی داخلی از آن مطلع شد، اما این نحوه اطلاع رسانی نیز از حلاوت و اهمیت این اتفاق کم نکرد.

قراردادهایی که به کمک پرتاب سیمرغ آمد

اگرچه در اواخر دولت سابق، همه مسئولان و کارشناسان از آمادگی قریب الوقوع پایگاه جدید فضایی و ماهواره بر پیشرفته سیمرغ سخن می گفتند اما به هزار و یک دلیل گفته شده و ناگفته، این روند با تاخیر و تعلل فراوان همراه شد تا اینکه در مهرماه سال ۱۳۹۴، قراردادی مهم میان دو بخش اجرایی کشور منعقد و خبرهایی خوش از سرعت گرفتن تکمیل این دو پروژه منتشر شد.

بر این اساس، سه قرارداد در حوزه فضایی در اواسط مهرماه سال ۱۳۹۴ میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع منعقد شد که شامل طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی (ره)، طراحی و ساخت ماهواره بر سیمرغ و ماهواره سنجشی بود و البته در ان زمان اعلام شد که اجرای این سه پروژه مهم، به مدت ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید.

پایگاه فضایی امام خمینی (ره) کجاست؟

پایگاه فضایی امام خمینی (ره) به عنوان اولین سکوی پرتاب ثابت ماهواره ‌بر با قابلیت حمل محموله های چند صد کیلویی است که سردار احمد وحیدی وزیر دفاع کشورمان در آستانه سالگرد ارتحال امام روح الله (ره) در سال ۱۳۹۱ رسما ساخت آنرا اعلام کرد.

اهمیت این پایگاه در این است که قابلیت پرتاب ماهواره های پرتعداد در مدار ارتفاع پایین« low earth orient»  را دارد و می توان به کمک این ماهواره ها انواع کاربری های مخابراتی، هواشناسی، موقعیت یابی، اینترنت اشیا و خدمات آی تی و مخابرات ماهواره ای را فراهم کرد. این پایگاه که به عنوان نخستین پایگاه مدرن فضایی در جنوب غرب آسیا به شمار می رود قادر است نیازهای صنعت هوافضای کشور را حداقل در ۱۰ سال آینده فراهم کند و از این جهت می تواند بسیار مهم و منشاء اثر باشد.

منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی نیز در تشریح ویژگی های این پایگاه گفته بود که ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره) از مدرن ترین ایستگاههای رایج جهان است که ماموریت آماده‌ سازی و پرتاب ماهواره‌ برهای سنگین را به عهده دارد و در استان سمنان قرار دارد.

رئیس مرکز ملی فضایی تاکید کرده بود: این ایستگاه از نظر فناوری کاملا مطابق استانداردهای روز دنیا است که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتید دانشگاه های ایران انجام می شود. همچنین از مشاوره کارشناسان خارجی در این پروژه بهره می گیریم.

البته منطقی در مهرماه سال ۱۳۹۴ اعلام کرده بود ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره) طبق برنامه پیش بینی شده اواخر سال ۹۴ به بهره برداری آزمایشی می رسد.

به گزارش مشرق، برخی رسانه های خارجی در سالهای گذشته تصاویر ماهواره ای از منطقه ای در مرکز کشورمان منتشر کرده بودند که در آن سکوی پرتاب بزرگی مشابه انواع مورد استفاده برای موشک های ماهواره بر بزرگ خارجی با یک کانال بتنی بزرگ و طولانی برای هدایت گازهای حاصل از شلیک موشک دیده می شود و آنرا پایگاه جدید فضایی کشورمان که سردار وحیدی آنرا اعلام کرد، می دانستند.

موشک 4 مرحله ای
تصویر منتسب به سکوی پرتاب جدید ایران که در سالهای قبل منتشر شده بود
پایگاه جدید فضایی ایران پس از تکمیل

ماهواره بر سیمرغ و جهشی بزرگ در صنعت فضایی

همان طور که تجربه های موفق جهانی همچون کارنامه شرکت فضایی اسپیس-ایکس نشان می دهد بهینه ‎سازی سامانه‎ای که توانمندی آن در عمل به اثبات رسیده و همچنین استفاده از فناوری های موجود در آن برای ساخت نمونه‎های دیگر، گامی منطقی و بسیار صرفه جویانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است.

شرکت فضایی اسپیس-ایکس به عنوان یک شرکت خصوصی، تنها در کمتر از ۱۰ سال، موفق شده به رقیب جدی برای شرکت‎های باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبدیل شود. این شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندین مدل با توانمندی‎های بسیار متفاوت را توسعه داده و از نظر قیمت تمام شده نیز فضای رقابت را سخت‎تر کرده به طوری که موفق به دریافت سفارش پرتاب محموله‎های فضایی از سازمان فضایی آمریکا، ناسا نیز شده است.

دانشمندان صنعت فضایی ایران نیز این رویکرد هوشمندانه و صرفه‎جویانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهینه‎سازی نمونه های موجود، اقدام به طراحی ماهواره‎ برهای بزرگتر و سنگین ‎تر برای رسیدن به ارتفاعات بسیار بالاتر با استفاده از بخش‎های نمونه‎های موجود کرده اند. اولین محصول معرفی شده حاصل این روش، ماهواره‎بر سیمرغ بود که نمونه مقیاس واقعی آن در ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ برای اولین بار رونمایی شد و قرار شد ماهواره هایی چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهی ماموریت شوند.
 

ماهواره‎بر دو مرحله‎ای سیمرغ

سیمرغ، ماهواره‌ بری دو مرحله‎ای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهره‎گیری از پیشران سوخت مایع می‎تواند ماهواره ‎هایی در رده جرمی سنگین ‎تر نسبت به موشک سفیر را در مدار حدود ۵۰۰ کیلومتری و زاویه میل مداری ۵۵ درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره‎ هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمین (LEO) است.

آنطور که در زمان رونمایی و سالهای اولیه پس از آن توسط مسئولان و کارشناسان کشورمان اعلام شده، این موشک دارای طول کلی ۲۵.۹ متر است که ۱۷.۸ آن مربوط به مرحله اول و ۸.۱ متر آن نیز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول این موشک برابر ۲.۴ متر و قطر مرحله دوم آن برابر ۱.۵ متر است. همچنین در زمان رونمایی رانش مرحله اول ۱۴۲ و مرحله دوم نیز ۷.۲ تن-نیرو اعلام شد.

 دو ماهواره بر سفیر-۱ و سیمرغ(سفیر-۲)

به گزارش مشرق، این ماهواره‎بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره‎ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می‎افزاید. با توجه به تغییرات بسیار زیاد سیمرغ نسبت به سفیر،  فناوری‎های مورد نیاز برای رسیدن به یک ماهواره‎ بر جدید یعنی طراحی، ساخت، آزمایش، شبیه‎سازی، ایمنی، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زیرسامانه(هدایت، کنترل، ناوبری، مخابراتی، تزریق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رایانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا این محصول به تولید برسد.

این فناوری‎ها توسط بخش‎ها و صنایع مختلف نظیر طراحی و تحقیقات، موتور، سوخت، هدایت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهیزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهایت انواع آزمایش های لازم نظیر استاتیک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدایش روی بخش‎های مربوطه در موشک به انجام رسید. پس از اجرای دقیق هر یک از این آزمایش‎ها و بررسی و تحلیل موشکافانه داده‎های ثبت شده، تیم‎های طراحی در صورت نیاز مجدداً‌ اقدام به بازبینی بخش‎های مربوطه و تجدید طرح و ساخت نمونه جدید و اجرای مجدد آزمایش‎ها می کنند و تنها پس از تأیید شدن نهایی تمام بخش‎ها ماهواره‎بر برای اجرای آزمایش عملیاتی مهیا می‎شود.

پس از این مراحل بوده که ماهواره‎بر سیمرغ به امکان رسیدن به سرعتی برابر با ۷۵۰۰ متر در ثانیه (بر اساس اطلاعات اولیه اعلامی) دست یافته و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین است که برابر ۱۱.۲ کیلومتر در ثانیه بوده و بنا بر این توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا را دارد. محاسبات نشان می‎دهد که فقط نزدیک به ۱۴۴ تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مورد نیاز است.


موشک 4 مرحله ای
موتور سوخت مایع مرحله اول سیمرغ که ظاهرا از ترکیب ۴ موتور مرحله اول موشک سفیر حاصل شده

از این رو برای رسیدن به این مقدار رانش، ۴ موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام از آنها رانشی تقریباً به اندازه ۳۲ تن-نیرو دارند، کلاستر شده ‎اند یعنی برای رسیدن به قدرت‎های بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود ۱۲۸ تن-نیرو را ارائه می‎دهند. سیمرغ ۸۷ تنی (طبق گفته مسئولان دولت سابق) باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور ۴ موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در مرحله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به ۱۵ تن-نیرو ایجاد می کند و با اضافه شدن این میزان به توان موتورهای اصلی نیروی لازم برای رسیدن به مدار ۵۰۰ کیلومتری فراهم می شود.

بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلا بدرستی کار کرده، یکی از اصلی ‎ترین بخش‎ های ماهواره‎ بر سیمرغ، آماده می‎گردد. البته، موتور مرحله اول سیمرغ به گونه‎ای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سال‎های آینده ماهواره‎های سنگین‎تری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.

طبیعی است امکان استفاده از نمونه‎های جدید موتورهای سفیر با رانش ۳۷ تن-نیرو هم در ماهواره بر سیمرغ وجود دارد که شاید از دلایل تأخیر اولین پرتاب این موشک نسبت به زمان‎های اعلام شده نیز همین باشد. به گفته برخی مسئولان سابق حوزه فضایی، نسل بعدی ماهواره ‎بر سیمرغ یعنی «سپهر» در آینده، به توان انتقال ماهواره‎هایی با جرم ۷۰۰ کیلوگرم به مدار ۱۰۰۰ کیلومتری دست خواهد یافت.

با توجه به الزامات پرتاب یک موشک ماهواره‎بر بزرگ، نیاز به ساخت این پایگاه و سکوی پرتاب جدید ضرورتی انکار ناپذیر محسوب می شد زیرا سکوی پرتاب ماهواره ‎بر سفیر که بر مبنای پرتابگرهای متحرک توسعه یافته بود امکان استفاده برای موشکی به بزرگی سیمرغ را نداشت.

امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره ‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصا در گذار از ماهواره‎ برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت؛ هرچند که خوشبختانه اولین تست با موفقیت تمام انجام شد.

مشخص است که بهره‎گیری از تجارب فضایی کشورهای دیگر به طور مستقیم ممکن نیست اما می‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوی آنها در این مسیر با خطای و شکست‎ های کمتر به پیشرفت رسید و در عین حال، از جهش تقریبا ۵ برابری قدرت پرتاب ماهواره های ایران با تست موفق سیمرغ و پایگاه پرتاب آن، بر خود بالید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    همه این پیشرفتها در دولت دکتر احمدی نژاد کلید خورد و ساخته شد و ای کاش مشرق توضیحات این پیشرفت بزرگ رو هم میگفتید که برای کدام دولت بوده تا بیکفایتهایی مثل دولت روحانی به اسم خودشان نزنند این پیشرفتها رو
    • DE ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      احمدی نژاد چندین بار بی ادبی کرده و از حد و مرزش رد شده و بزرگواری حضرت آقاست که باعث میشه مردم کاری باهاش نداشته باشند و گرنه هیچ کس ازش دل خوشی نداره حتی اگر صدتا موشک هم هوا کرده باشه .
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      این افتتاح هم صرفا نتیجه اتمام حجت سپاه با روحانی بود.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      67 4
      همه شاید نه ، اما بچه های مجمومه فضایی خیلی تلاش کردند ، و عداوتهای پیاپی و جدید آمریکاییها باعث رو آوری به سمت هوا فضا شد
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      كاملا موافقم ، روحاني كجا احمدي نژاد كجا؟روحاني انچه را كه. با خون دل بدست امده بود مفت فروخت
    • محمد ج IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      95 26
      کاملا درسته...دولت احمدی نژاد این ها رو کلید زد.... روحانی هیچ اعتقادی به ظرفیت های داخل نداره...الان هم چون برجام تاریخ مصرفش تموم شد برای این که خودی نشون بده اجازه داد که ماهواره پرتاب بشه
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      73 98
      عزیزجان، احمدی نژاد دیگه از تاریخ سیاسی ایران برای ابد حذف شده است لطفا دیگه اسمشو نیارید
    • US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      21 45
      خدا شفای عاجل عنایتت کند
    • بنده خدا IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      ما بسیار از دولت دکتر روحانی متشکریم که توانستند با این وضع اقتصادی ان را تکمیل کنند
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      65 28
      ناشناس 11:11 ، اونی که برای ابد حذف شد هاشمیه .
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      30 7
      به دولتمردان و افراد سیاسی هیچ اهمیتی نمیدهم.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      5 34
      روحی فداک یا حسن
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      11 55
      ملتی که نون شب نداره ماهواره اونم ماهواره عصر حجر در مدار با این ارتفاع پایین به چه دردش می خوره البته برای بالاشهری ها و کلا اونهایی که از بیت المال ارتزاق می کنند هر پیشرفت هرچند کمی هم خوشحال کننده است چون شمایید که زندگی می کنیم ما فقط مردگان متحرکی هستیم که از مالیات و جیب ما زندگی خودتون رو تامین می کنید.
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    69 28
    دولت برای این پروژه ی شمارش معکوسِ "4ساله" گذاشته بود، تازه دیروز به مبارکی تموم شد ، شاهد پرواز سیمرغ بودیم.
  • مغز متفكر جعلي IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    79 44
    آواكس!!آواكس اوجب واجبات است!!!
    • US ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      34 1
      یه دونه واسه تولدت میخرم
    • حسین IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      34 3
      و مراجعه به روانشناس از آن واجبتر
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      27 2
      ماهواره خیلی کاراتر از بسیاری از وسایل دیگر از جمله آواکس است .
    • مغز متفکر اصلی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      32 3
      اینجا باید بگی موشک ماهواره کوب(ضدماهواره) از اوجب واجبات است .
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      11 5
      موشک های قدیمی سام می توانند این آواکس ها را مورد اصابت قرار دهند.
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    87 6
    کشور قدرتمند مولفه هایی دارد که یکیش داشتن هوافضا بومیه دقیقا قدرت ها از فضا قدرت می گیرند از فضا هر سیگنالی که دلشان خواست برای مردم دنیا می فرستند و بر مخابرات و الکترونیک مسلط می شن یعنی تسلط و هدایت مردم . از فضا زودتر از اینکه مثلا کشور هدف چرتکه بیاندازد که امسال چقدر گندم دارد و چگونه برنامه ریزی کند خیلی زودتر برنامه ریزی کرده همیشه در اقتصاد چند گام جلوتره از فضا مرزهایش را قبل از اینکه خطر به آن برسد رصد می کند دقیقا تمام زمین را بوضوح می بیند ناوبری می کند و ... یعنی قدرت نظامی . هر طوفانی را زودتر از هر دولتی تشخیص می دهد هر آتش سوزی را بلافاصله تشخیص می دهد و ... . ایران با داشتن هوافضا بومی و هسته ای بومی در کنار موقعیت استراتژیک ، وسعت مناسب و جمعیت خوب (حتی تا 200 میلیون نفر به شرط درست کردن تراکم شرق و مرکز کشور با رساندن آب از تنگه هرمز به زاهدان و بیرجند) و ذخایر و معادن غنی به ابر قدرت تبدیل خواهد شد .
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      43 13
      اتصال خزر به آبهای جنوبی یعنی ایجاد کانال ایران رود یکی از واجبات های ایران خواهد بود بنظر من. چه به لحاظ اشتغال ۲میلیون نفری که ایجاد می‌کنه و چه به لحاظ سود سرشاری که نصیب ایران میشه و میتونیم بازار بعضی کشورهای منطقه رو به نفع خودمون تغییر بدیم. در ضمن شیرین سازی آب و به قول شما آباد کردن شرق کشور برای اسکان بیشتر و تغییر آب و هوایی و همچنین کویر زدایی از دیگر مزیت های این کانال به حساب میاد.این کانال شدنی هست.کارهای بزرگ مال فکرهای بزرگ و برای آدمهای بزرگ هست. به امید روی کار آمدن آدم های بزرگ
    • نکایی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      27 3
      انشاالله ؛ ما میتوانیم
  • رضا IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    60 5
    سلام به همه ی ملت ایران اولین کسی هستم که این خبر شیرین رو کمی بعد از پرتاب ماهواره و افتتاح رسمی این پایگاه شنیدم این موفقیت بزرگ رو به همه ی ملت ایران تبریک می گم و با تشکر از خبر رسانی عالی مشرق،خبر رسیده یک دود غلیظی از کاخ سفید بلند شده فکر کنم از ترامپ باشه.
  • مسعود IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    74 2
    خواسته همه ملت ایرانه که در ماهواره بر سیمرغ متوقف نشوید و کار را برای ساخت و پرتاب ماهواره بر قایم برای استقرار محموله 1 تنی به مدار 36 هزار کیلومتری اغاز کنید ارزو می کنم تا ان روز زنده باشم و ان روز را ببینم. صحبت های مسول عزیز در گفتگو با اقای حیدری در زمینه استقرار ماهواره بر به مدار لیو رنگ و بوی توقف در این مدار رو می داد انشا الله که من اشتباه بر داشت کرده باشم
    • US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      31 1
      من هم احساس کردم که اون مدیر صا ایران حرفش این بود که انگار همین مدار leo برای ما کافی ست اما دیر یا زود شاید 20 سال شاید 30 سال دیگه ما نیاز دارم به مداز زمین اهنگ مدار leo برای ماهواره های نظامی ما بله کافیه چرا که خیلی از ماهواره های نظامی تو همین مدار هستن.ولی اینکه بخواییم هدف رو همین مدار بزاریم اصلا خوب نیست. هدف=GEO
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      24 2
      بله واقعا این کارهای بزرگ نشانه حیات یک ملت است ما دیگر نمی توانیم به کمتر از اینها راضی شویم که امید است تحت هیچ شرایطی از حرکت باز نایستد. اگر کسی جلوی پیشرفت ملت ایران را در هر زمینه ای بگیرد باید بداند برای همیشه مورد تنفر ملت است و مورد لعن نفرین است اگرچه نور دیده باشد شاخص سلامت و وطن پرستی یک فرد مسئول در این کشور از روی انجام چنین کارهای شناخته می شود
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    39 12
    اولین نیاز فطری انسان اسلام در برابر خداوند یگانه هست برای ایمنی مطلق!
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    17 73
    من میگم آواکس از اوجب واجبات است شما می رید دنبال بازی سیمرغ
    • سربارسازندگی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      27 2
      من میگم جای پا تو مریخ و کرات دیگر اصلا تا خود خود ثریا درست کردن از اوجب واجبات آنوقت شما میرید دنبال آواکس بازی
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      11 6
      اشغال
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      3 16
      باحال بود
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      10 3
      خوش به حالت
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      4 2
      ببنیم خواب نما شدی؟
    • علی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      1 0
      یکی بگه این اواکس چی هست حالا
    • منوچهر IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      2 1
      در جواب علی هواپیمایی هشدار زود هنگام
    • تامكت IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      داداش آواكس مال زمانيه كه ماهواره نبود ماهواره هفتاددرصد كار آواكس را انجام ميده آواكس دربهترين حالت چهارصد كيلومتر مربع را پوشش ميده اونم مال زمانيكه طرف مقابل موشك پدافند دوربرد نداشته باشه
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    43 5
    زنده باد
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      2 11
      باد ؟؟؟
  • US ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    21 2
    تبریک و خسته نباشید. نام بسیار زیبا و برازنده ای هم انتخاب شده واسش.
  • FR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    18 0
    تبریک
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    30 1
    متخصصین درک می کنند که همین که بعد از چند سال نگهداری در انبار ماهواره بر پرتاب شد یک موفقیت بزرگ است. خیلی تمیز و سبک بلند شد. وقتی توانستیم چنین چیزی را در گذشته بسازیم. با تکنولوژی امروز قادریم ماهواره برهایی در ابعاد RD-170 را هم به خوبی بسازیم بنابراین فکر نمی کنم به غیر از پول مانعی در تحقیقات وجود داشته باشد. برای این تیپ کارها مردم حاضرند کمک مالی بکنند. لطفا مردم را در پروژه های ملی سهیم بکنید.
  • mazaher IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    19 1
    خدا قوت .
  • علی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    3 1
    مشرق مدتی می شه عکسای صفحات باز نمی شه ... با چند تا مرور گر امتحان کردم باز همون طوره.... چک کنید
  • رضا IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    16 1
    شما که میگی اواکس اصلا میدونی چی هس؟ یکم تحقیق کنی متوجه میشی که بهترازاون داریم. پیشرفت تو حوزه فصایی و ماهواره برها باعث میشه بتونیم ان شاالله موشک قاره پیما بسازیم
  • مافی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    35 11
    اگر دولت احمدی نژاد ادامه پیدا میکرد ؛ الان ماهوارمون تو مدار هزلر کیلومتری بود ؛ هسته ای را هم داشتیم ؛ این رکود را هم نداشتیم؛
  • دکتر گاوچرون از کومور GB ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    10 23
    فعلا مشغول پاتک زدن به موشک های دوربرد و میان برد و کوتاه برد و همه جوره بقایی باشید :))) بقایی بقایی / خیلی باحالی خدایی
  • محمد ج IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    37 4
    صنعت هوافضا از ترس کدخدا مدت ها تعطیل شده بود...تا این که عاشقان دیپلماسی سرشون به سنگ خورد و فهمیدن باید به ظرفیتهای داخل توجه بشه.. البته چند روز دیگه روی ماهواره ها هم مذاکره میکنن
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      26 7
      هنوز هم با شرفا حاضر نیستند قبول کنن! نون دولت قبل رو داریم می خوریم.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    2 29
    توی فیلم پرتابش خیلی ابهام است
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      18 1
      ابهام ؟! چه ابهامی ؟! بابا کشورهای صاحب تجربه دیدند و بهتشون زده شما هنوز دچار ابهامید ؟
  • محمود IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    9 44
    البته جاداره از دوستانمون درکره شمالی هم تقدیر وتشکر کنیم که مارودراین امرخطیر یاری نمودند
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      24 3
      شما هم اعتقادت به اینه که ما فقط در آبگوشت بزباش و قرمه سبزی خوبیم! ای پیوند بخوری به روح عباس ترکان!
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      25 1
      کره شمالی چند سال بعد از ایران موفق شد ماهواره بر به فضا بفرستد. کمکی هم اگر باشد از ایران به کره است. شما کلا از مسائل بی اطلاع هستی
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      7 0
      کره شمالی!!؟ کره شمالی میاد به ما موشک ساختن یاد بده؟؟ چقدر خنده دارین شما واقعا
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      6 0
      انشاالله سال دیگه همین موقع آزمایش موشک قاره پیما
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    17 1
    درود بر شما شادمان کردید
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    22 1
    درست پیشرفت می کنیم ولی خیلی کند هست و با استفاده بیشتر از نخبه های کشور و دور از سیاسی کاری با وجود خیل زیاد مهندس در کشور و فعال سازی بخش خصوصی سرعت تولید ماهواره را ده برابر کنیم تا بتونیم در دنیایی که به سرعت در حال پیشرفت هست و ما تنها کشور مسلمان که توان رقابت با غرب و شرق را دارد نشان دهیم و کار و تلاش صدبرابر کنیم
  • سهیل IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    22 9
    متاسفانه 4 سالی که برنامه فضایی ایران تعطیل شد کره شمالی و اسراییل در صنایع موشکی خیلی جلوتر از ایران رفتن کره شمالی که چهار سال پیش اونها-3 یا سیمرغ خودمون رو با موفقیت پرتاب کرد با پرتاب اونها-9 به ماهواره برهای کلاس سنگین رسید موتوری با تراست 5 برابر قوی تر از اونها سه یا سیمرغ تست کرد و نسخه جنگی اون رو هم چند روز پیش تست کرد که اولین موشک قاره پیمای کره شمالی شد که تا ارتفاع 2700 کیلومتر از سطح زمین بالا رفت اسراییل هم دو پرتاب موفق نسل جدید موشک قاره پیمای جریکو-3 پلاس رو در سکوت محض رسانه های منطقه ای تست کرد موشکی که توان حمل یک کلاهک اتمی 2 تنی رو تا 7500 کیلومرت داره ترکیه و پاکستان هم سایت های پرتاب خودشون رو تقریبا تکمیل کردن و امارات هم یک برنامه فضایی سازمان یافته رو ترتیب داده
    • Sadeg IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      3 0
      اینودرنطربگیریدکه این توانمندی درشرایط بدتحریم به بارنشسته واقعا اجرکم عندالله
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    31 33
    این یعنی عمل دولت اصلاح طلب در مقابل هوچی گری وسروصدای الکی وایجادحساسیت توسط اصولگرایان کم خرد
    • عادل IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      17 5
      معلومه کی طراحی و شروع شده، همونجا که نوشته: سردار احمد وحیدی وزیر دفاع کشورمان در آستانه سالگرد ارتحال امام روح الله (ره) در سال ۱۳۹۱ رسما ساخت آنرا اعلام کرد. سال 91 یعنی قبل از روحانی آغاز شده بوده همون زمانی احمدی نژاد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      13 5
      موشک سیمرغ سال 88 رونمایی شد . فکر کنم . 8 سال پیش
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    24 29
    مشرق جان اصلا اتم و قانون جاذبه زمین و....رو محمود کشف کرد راحت شدی /
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      12 4
      مزه نریز
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      8 1
      مسلمن نیوتن کشف نکرده ، چون هزاران سازه ی قدیمی تر از عصر نیوتن هست که هنوز سالم مونده ولی با حساب و کتاب نیوتنی 100 سالم عمر نمیکنن
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      9 6
      بابا این محمود کیه که دردش شما رو کشته !
    • محمد GB ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      6 1
      تو چی کشف کردی؟! نمک....
  • مهدی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    17 6
    نیازمبرم به موشک قاره پیما و بمب اتم داریم ک ایجاد اشتغال البته
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      9 0
      میدونی هر ناو هواپیمابر آمریکا چند هزار نفر رو مشغول به کار کرده ؟!
    • دانشجوی ارشد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      6 6
      برجام توان ساخت کلاهک اتمی رو از بین برده ایران توجیهی برای ساخت موشک قاره پیما برعکس ماهواره بر نداره
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      2 1
      نقطه زنشو میسازن بخوره به کاخ سفید
  • ناشناس US ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    26 5
    دمتون گرم و تبریک می گم این موفقیت بزرگ رو به همه ی ملت ایران، دیگه مطمئن شدم ساختن ICBM برای ایران مثل آب خوردنه.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      9 3
      آمریکا هم مطمئن شد اگر غلطی کند نابودیش حتمی است
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      9 3
      آمریکا هم مطمئن شد اگر غلطی کند نابودیش حتمی است
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      8 9
      شوخی می کنی!!؟ سیمرغ به هیچ عنوان قاره پیما نیست موشک دور برد هست
    • امیر IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      16 1
      جناب 13:20 شوخی می کنی؟!!! تکنولوژی ساخت سیمرغ و موشک های قاره پیما در راستای یکدیگر است، حتی خبرگزاری های خارجی هم به این نکته اشاره کرده اند( بعد شما انکار می کنی؟!!!!)، ایران که سالها قبل به تکنولوژی ساخت موشک های دوربرد دست یافته است، ولی همه می دانند ایران با پرتاب موفقیت آمیز سیمرغ به دانش های جدیدی در حوزه هوا فضا دست یافته است و قدم های بزرگی برداشته است، پس دستیابی به سیمرغ برای ایران نمی تواند همان دستیابی به موشک دوربرد تلقی شود، چون سالها قبل به آن دست یافته بود، به همین خاطر است که آمریکاییها اظهار نگرانی کرده اند، چون ایران گام جدیدی به جلو برداشته است( نه تکرار گام های قبلی).
    • ناشناس US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      8 1
      جناب 13:20 آمریکایی ها خودشون اعتراف کردن ایرانی برای ساخت ICBM عملاً نیازی به کمک کسی ندارد در ضمن ساختار موشک ICBM کاملاً مشابه ماهواره بره در ضمن تکنولوژی سیمرغ تقریباً مال 5 یا 6 سال پیشه ، تصور کن الان ایران تو این زمینه به چه چیزایی دست پیدا کرده که ما بی خبریم ، اگر یک روز اومدن گفتن موشک ICBM با برد 12000 کیلومتر با قابلیت نقطه زنی ساختیم بدون بلوف نیست.
  • احمدرضا IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    10 0
    عجب مقالات کارشناسانه ای منتشر میکنه مشرق به امید اینکه ایران هم انسان به فضا بفرسته
  • نقد دلسوزانه IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    0 11
    اول و آخر این گزارش نقض دارد. ابتدا یک ادعا مطرح میکنید و در ادامه خودتان همین را رد میکنید
  • جمله IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    11 1
    امروزه حتی کشورهایی که سابقه آنها در صنعت فضایی از کل عمر انقلاب اسلامی نیز بیشتر است مانند هند و روسیه چه در کاربری ماهواره ‎برهای فعلی خود و چه در توسعه نمونه‎های جدید با چالش ها بزرگ و حتی شکست‎های فضایی سنگین و پرهزینه رو به رو می‎شوند بنا بر این در هر مقطعی از برنامه فضایی کشور خصوصا در گذار از ماهواره‎ برهای فعلی به نمونه‎های بزرگ مانند سیمرغ باید انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذیرفتن و اعلام آن را داشت
  • shayan IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    15 5
    اون دوستی که گفته صنعت موشکی کره شمالی از ایران پیشرفته تر سخت در اشتباه.شاید یه زمانی اینطور بود ولی الان‌ نه. شاید کره موشک های قاره پیما و ... ساخته باشه چون نیاز داره بهش ولی ایران به دلیل سیاستاش عملا نیاز نداشت و نساخت و سعی کرد رو تنوع موشک هاش کار کنه در این که صنعت موشکی ایران جلوتر از کره و ... است شک نکنید
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    8 0
    برای بنده این سوال ایجاد شده است که چرا پایگاه فضایی ایران در کویرهای سمنان ساخته شده است؟ معمولا هر چه به خط استوا نزدیک تر باشد گرانش زمین کمتر می شود و نیروی کمتری لازم دارد تا به فضا برسد. ولی پایگاه ملی فضایی ایران در شمال ایران ساخته شده است؟
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    4 0
    درصدر اول خبرهای جهان قرار گرفتیم
  • مصطفي IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    4 20
    ما كه ماهواره ميفرستيم بالا پس چرا اين پايين پرايد سواريم!!؟؟ مثل اون پهباد امريكايي كه ميگفتن مهندسي معكوس كرديم از روش ساختيم!! ١٠٠سال هست كه بنز جلو چشممون هست چرا يكي از رو اون نميسازيم،،؟؟
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      11 1
      تفاوت همتها
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      16 1
      چون بنز نیاز حیاتی نیست. اما سیستم های دفاعی نیاز حیاتی است
    • محمود IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      2 8
      البته اگه این موشکهاروهم میشد سوار شد میدیدین کم از پراید نداره
    • امیر IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
      3 1
      جناب محمود کیفیت بالای موشک های ایرانی و پیشرفته بودن آنها بارها و بارها به اثبات رسیده، همانطور که کیفیت پایین پراید به اثبات رسیده، پس حرف الکی نزن و مزه نریز بی نمک.
  • امیر IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    9 7
    دوستان بنظر من که صنعت هوافضا نقش گوشت قربونی رو پیدا کرده، برای دولت احمدی نژاد شده بود وسیله ابراز وجود و عرض اندام در سطح داخلی و خارجی و در دولت روحانی هم تا دیروز شده بود وجه المصالحه با کدخدا که با توجه به بی اعتنایی کدخدا به این پیشکش و مرگ روح و جسم برجام ایشان لطف نموده و اجازه پرتاب رو صادر کردند.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    8 0
    دمشون گرم ان شاءالله که پیشرفت می کنند و محصولات خیلی بهتری می سازند. اگه پول و سرمایه دست آدمای درست باشه جنس خوبی تحویلت می دهند. حال هر چی می خواد باشه. البته مهم تر از سرماه ، حمایت کامله و عدم آوردن بهانه های بنی اسرائیل
  • دانشجوی ارشد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    5 8
    جناب مشرق با احترام اما عدم انتشار نظرات فنی مایوس کننده هست مگه من دروغ میگم که عربستان نسخه جنگی مشابه سیمرغ رو با نام DF-3A داره شما فقط کافیه یه سرچ در گوگل کنید!!...نه سیمرغ قاره پیما هست نه دی اف سه!..
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    6 10
    مشرق تا دیروز که دولت را میکوبیدی برنامه فضایی را تعطیل کرده حالا اومدی تعریف میکنی! اگه دولت تعطیل کرده بود نکنه همین مغز متفکر خودمون رفته یواشکی تکمیل کرده؟
    • امیر IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      7 4
      جناب 13:44 ،دولت قول داده بود تا پایان سال 95 یک یا دو ماهواره به فضا پرتاب کند که هنوز این کار را نکرده است، پس کسی دولت را نکوبید بلکه به عدم عمل به وعده های فضایی دولت معترض بودیم، حالا هم یک پرتاب آزمایشی انجام شده و ماهواره ای در دولت فعلی هنوز در مدار قرار نگرفته است، امیدوارم این طلسم شکسته شود و شاهد در مدار قرار گرفتن ماهواره های مختلف در دولت دوازدهم باشیم.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      9 5
      صا ایران و بر و بچه های پیگیر دنبالش رو گرفتند و گر نه بعضیها الآن بیسکویت رو هم ...
    • US ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      0 3
      امیر خان ماهواره فجر توی همین دولت یازدهم پرتاب شد . یادت رفته ؟؟؟
  • persian gulf IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    15 0
    چند کشور در دنیا بیشتر به این فناوری بزرگ مجهز نیستند خدارو شکر که دانشمندان ما این مهم رو انجام دادن درود به ایران و مردم بزرگ ایران . خدا رو شکر تو این وضعیت بد اقتصادی این خبر تسلی بخش بود شکر. مرگ بر خائن و دشمنان ایران .
  • فاطمی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    23 3
    من طرفدار شخص خاصی نیستم ولی برجام روحانی ، نتیجه ی تلاش دولتی قبلی در رساندن ایران به غنای 20 درصد اورانیوم بود . احمدنژاد هر کار کرد که غربی ها سوخت نیروگاه های هسته ای و داروئی رو بهش بدن ندادن ... گفت اگر شما ندید می سازیم ... بی خود نبود دانشمندهامون رو ترور کردن ... برجام قرار داد هسته ای هست اگر احمدی نژاد 20 درصد و فردو رو نساخته بود میخواست سر چی معامله کنه ؟
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      6 2
      الان چی داریم؟ بدون هسته ای بتن ریزی شده تحریم ها ادامه داره!
  • تهرانی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    12 8
    یک پیشنهاد: قالیباف نرد کارهای بزرگه. حالا که به اتمام خدمتش در شهرداری یه ماه بیشتر نمونده. پروژه بزرگراه ته ان شمال و ساخت آبراه بزرگ اتصال دریای مازندران به خلیج فارس به او سپرده شود
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      1 0
      خواه یا ناخواه باید ب این سمت بریم.انشالله اصلا خود آقا دستور ساخت این کانال رو بدن همون‌طور که دستور اسکان و توسعه سواحل مکران رو دادن. این پروژه ی اتصال هم فرصت شغلی میلیونی بوجود میاره هم سود خیلی زیادی.و هم خیلی چیزا تغییر می‌کنه به نفعمون از سیاسی گرفته تا اقتصادی.یعنی میشیم شاهراه آبی و خاکی دنیا.چرا که راه ابریشم خاکی هم از ایران میگذره اگه این کانال رو هم بسازیم دیگه نور علی نور میشه.فقط حساب کنید بابت حمل و نقل کلی سود بوجود میاد
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      5 3
      که فضا رو هم بفروشه؟فضای نجومی درست کنه؟
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
      4 2
      کسی که شیش صبح تا دوزاده شب برای شما تلاش کرده چرا منفی میدید نمک نشاس ها
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      1 0
      چه ربطی به خبر داره.
  • نگم بقایی رو؟ IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    14 17
    اسم احمدی نژاد رو نیارید! مردی که حتی از اسمش هم می ترسند درود بر رهبران بهاری
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    3 0
    باید یک دانشگاه بزرگی به نام دانشگاه هوا فضای ایران تاسیس شود. سرمایه گذاران مطمئن خصوصی را در سرمایه گذاری صنعت هوا فضا تشویق کرد.
  • محمد IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
    7 7
    احمدی نزاد نبود صنعت فضایی هم نبود تازه فحششم میدید
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    7 0
    ان شاءالله مدار ژئوسَنکرون و آخرین قدم به مدار زمین ثابت GEO در 35.000 کیلومتری زمین!! چنین ماهواره ای 45 درصد از سطح کره ی زمین را پوشش میدهد.
  • هيچكس IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    1 0
    زنده باد شما نسيمه فقط
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    6 4
    بعد 4 سال یک بچه ماهواره انداختید بالا شد پاسخ به عمل نکردن امریکا به تعهدات برجام و تحریمهای جدید؟!
    • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      4 0
      کدام بچه ماهواره؟ موشک خالی بوده است. فقط ماهواره بر تست شده.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      4 1
      تازه همين كار را هم در خفا و بدون پوشش رسانه اي و بدون شركت شيخ حسن روحاني درمراسم افتتاح و پرتاب موشك انجام دادند و اگر رسانه هاي بيگانه آنرا علني نمي كردند,حضرات بي تدبير و كدخداپرست اعتدالي از ترس عصباني كدخداشون جرأت علني كردن اين خبر را هم نداشتند!!!
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    3 1
    مهمه ایرانه
    • US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
      1 0
      بله اگه همه اینطوری فکرمیکردن و بجای رضایت کدخدا پیشرفت ایران دراولویت قرارمیدادن الان باید موشک چن هزارکیلومتری سه مرحله ای باسنگین وزن ترین ماهواره شلیک میشد نه موشک 2 مرحله چن سال زندان کشیده ازجور مدعیان ژن برتر-باچه صابونی رویمانو میشورن ای نخبگان خود خانده زبان دنیا فهم
  • ناصر IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
    3 1
    این پرتاب هیچ ربطی به پاسخ به امریکا در نقض برجام نداره اصولا امریکا برجام هسته ای رو نقض کرده و در همان هسته ای ایران پاسخ خواهد داد نه منطقه ای نه تروریسم یا موشکی و فضایی و..
    • نصیر IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      3 0
      ناصر جان دلت خوشه امریکایها تا داخل ایران پایگاه نظامی و هسته ای نزنن ول کن نیستن بقیه اش بهانس
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    0 3
    الان این موشک توانست دوباره برگردد و روی زمین فرود بیاید ؟ چون به نظر می رسد الان کمی ار امریکا جلو زده شده است
    • امیر IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      2 1
      جناب 9:44 شما هنوز فرق ماهواره بر و سفینه فضایی سرنشین دار را نمی دونی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کجای دنیا ماهواره بر پرتاب شده دوباره بر می گردد و روی زمین فرود میاد؟!!!!! بی سوادی امثال شما دیگه نوبره والا ، بیشتر مطالعه کن ، به نفعته.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      1 1
      یه بار دو بار یه موشک چنبار می تونه فرود موفق بیاد!؟ سوال اصلی اینه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس