امارات

حمایت از تروریسم صرفاً بهانه اماراتی‌ها برای اعمال فشار بر قطر است و درواقع، سعی امارات بر آن است که جای قطر را بگیرد.

سرویس جهان مشرق - بر اساس گزارش‌های منابع آگاه، اگرچه از دیدگاه عربستان، عامل شکل‌گیری بحران قطر، حمایت این کشور از گروه‌هایی که ائتلاف سعودی آن‌ها را «تروریستی» می‌خواند، ارتباطات دوستانه آن با ایران و سیاست‌های مستقل این کشور در مقابل هژمونی عربستان به حساب می‌آید اما همراهی امارات با عربستان، به تلاش امارات برای انتقال پایگاه هوایی آمریکا از قطر به خاک امارات بازمی‌گردد.

پروژه انتقال پایگاه هوایی به امارات متحده که توسط یوسف العتیبه سفیر آن کشور در آمریکا پیگیری می‌شود، هرچند به گفته او، دولت امارات هنوز چنین درخواستی را مطرح نکرده است اما وجود پایگاه هوایی در خاک قطر، مانع فشار جدی ایالات‌متحده بر آن کشور شده است.

در این زمینه، لی اسمیت، پژوهشگر اندیشکده هادسن معتقد است که با بررسی شواهد موجود، هدف واقعی امارات از همراهی با عربستان برای فشار بر قطر آشکار می‌شود، چنانچه کلیه اتهاماتی که امروزه علیه قطر مطرح می‌شود را با شدت بیشتری می‌توان در مورد امارات مطرح کرد.

به‌عنوان‌مثال، قطر به دلیل رابطه نزدیک با ایران مجازات می‌شود و امارات همه پروازهای خود با قطر را معلّق می‌کند، امّا هم‌زمان امارات دارای روابط هوایی منظم و مستمر با ایران است. همچنین تعدادی از شرکت‌های ایرانی که مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند مانند هواپیمایی ماهان، شرکایی در امارات متحده دارند. از سوی دیگر، به‌رغم تحریم هواپیمایی ملّی سوریه در سال ۲۰۱۳، خطوط پرواز بین سوریه و امارات برقرار است. همچنین شرکت هواپیمایی « شام وینگز ایرلاینز» متعلّق به سوریه، علیرغم اینکه متهم به همکاری در فعالیت‌های تروریستی و جابجایی نیرو و اسلحه بین ایران و سوریه است امّا دارای پروازهای مستقیم به دوبی است. امارات به عنوان مرکزی برای ارتباطات مالی بین ایران و دولت سوریه محسوب می‌شود و درحالی‌که حزب‌الله لبنان توسط آمریکا تحریم شده، امّا این سازمان، دارای دفاتری در امارات است.

اشخاص و شرکت‌هایی که مناسبات نفتی سوریه و ایران را تسهیل می‌کنند و مشمول تحریم‌های آمریکا هستند دارای دفاتری در امارات متحده می‌باشند و البتّه مقرّ سازمانی که در برنامه توسعه سلاح‌های نامتعارف سوریه فعالیت می‌کند در کشور امارات است. بر این اساس، حمایت از تروریسم صرفاً بهانه اماراتی‌ها برای اعمال فشار بر قطر است و درواقع، سعی امارات بر آن است که جای قطر را در میزبانی از ناوگان هوایی آمریکا بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس