سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

بعد از سفر بی نتیجه رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای عرب خلیج فارس، واشنگتن خواستار گفتگوی مسقتیم میان طرف های بحران در خلیج فارس شد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تیلرسون با توجه به دیدارهایش در منطقه معتقد است که گفتگوی مستقیم میان طرف های بحران در خلیج فارس اقدام مهمی در آینده خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم طرف های بحران در مورد گفتگوی مستقیم به توافق برسند و ما از امیر کویت در تلاش هایش برای میانجیگری در این بحران حمایت خواهیم کرد.

نوئرت ضمن ابراز امیدواری نسبت به حل بحران جاری، عنوان کرد: طرف های بحران در خلیج فارس نگرانی هایی دارند، ولی خروج از بحران نیازمند فعالیت مشترک است.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد از پایان سفر تیلرسون به خلیج فارس مطرح می شود، وی بدون هیچگونه اظهارنظری در مورد نتایج سفر خود برای حل بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به آمریکا بازگشت.

تیلرسون در دیدار خود با مقامات کویت، قطر، عربستان و وزیر خارجه مصر دیدار و تحولات مربوط به بحران در روابط میان کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر را بررسی کرد.

همچنین قرار است جان اف لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز شنبه در چارچوب تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران جاری که از پنج هفته پیش شروع شده است، عازم خلیج فارس شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در پاریس اعلام کرد که لودریان برای ایجاد اعتماد مجدد و منافع مشترکی که طرف های بحران را به سمت عدم تشدید روابط پیش می برد، تلاش خواهد کرد.

بعد از سفر بوریس جانسون، رکس تیلرسون و زیگمار گابریل وزیران امور خارجه انگلیس، آمریکا و آلمان، لودریان چهارمین وزیر خارجه ای است که برای حل و فصل بحران میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عازم منطقه می شود.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته (۱۵خرداد۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از سازمان های تروریستی، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

وزارت امورخارجه قطر با رد همه این اتهامات تاکید کرد که این سه کشور با همکاری مصر، به دنبال تحمیل قیومیت خود بر تصمیمات ملی قطر هستند.

کویت در راستای میانجیگری برای حل این بحران فهرستی از خواسته های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و مصر را که حاوی ۱۳ ماده از جمله توقف حمایت از تروریسم، کاهش روابط دیپلماتیک با ایران و تعطیلی شبکه «الجزیره» است به قطر تحویل داد، اما وزارت امورخارجه قطر با رد این خواسته ها، آنها را غیرقابل اجرا دانست

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس