مسعود پزشکیان

"عوامزدگی خواص" و تکرار حرف‌های پیرمردهای شاه‌دوست؛ آفتی است که اگر با آن مقابله نشود؛ آسیب‌های بزرگی را دامنگیر جامعه اسلامی خواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اشاره آیت‌الله جوادی‌آملی به بانکی که نیست!

اشاره آیت‌الله جوادی‌آملی به بانکی که نیست!/ کارنامه ضعیف مسئولان در تحقق یک سفارش رهبری

آیت‌ا... جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید در دیدار با مدیر عامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طی سخنانی در اشاره به اقتصاد گفته است:‌ کشور باید به سمتی برود که کسی اصلا نیاز شخصی به قرض الحسنه نداشته باشد، اما اگر کسی خواست تولیدی بکند، نیاز به سرمایه ای داشت، باید بانکی باشد که شرافتمندانه بتواند این سرمایه را در اختیار قرار دهد و کمک به تولید و اقتصاد کشور کند.

به گزارش رسا، او می‌افزاید: ثروت مملکت را به دست سفهاء ندهید که از آن ربا و اختلاس و نجومی در خواهد آمد، ملتی می تواند روی پای خودش بایستد که جیبش پر باشد، ملتی می تواند روی پای خودش بایستد که آبروی دیگران را آبروی خودش بداند.

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: ما وامدار شهداء هستیم، ما در بین شهداء کسانی را دیدیدم که فرشته بودند، اینکه جوانانی از این کشور در شب های سرد زمستان در بالای کوه ایستادند و یخ زدند و شهید شدند تا از این مرز و بوم دفاع کنند را نباید فراموش کنیم، و لذا نباید این اختلاس‌ها و نجومی‌ها هر روز در کشور اتفاق بیافتد، این کسانی که اختلاس می‌کنند، از انسانیت فاصله گرفته‌اند.[1]

*جمله علامه جوادی‌آملی مبنی بر اینکه "سرمایه تولید در اختیار کارآفرینان قرار گیرد" یک نکته بسیار کلیدی برای افزایش سرعت پیشرفت کشور است.

جمله‌ای راهبردی که مسئولان دولتی و بانکی اگر دلی در گرو رفع مشکلات جوانان داشته باشند، می‌توانند این سفارش وحیانی را عملی کنند.

جالب است که بدانیم در اقتصاد سیاسی و اجرایی؛ فرمول‌ها و راهبردهایی وجود دارد که در صورت عمل به آنها؛ تنها در یک مدت کوتاه می‌توان شاهد اثرات مثبت بسیاری بود.

فرمول‌هایی مثل "نظارت دولت بر بازار برای جلوگیری از گرانی بیقاعده" و یا آنچه آیت‌ا... جوادی در بالا فرموده‌اند از این جمله است.

وجه دیگر و برکت مضاعف عمل مسئولان به سفارش بالا این است که مردم و مسئولان در صورت تحقق خواسته آیت‌ا... جوادی آملی می‌توانند تأثیر ملموس دین در زندگی خود را مشاهده کنند.

باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان اقتصادی و بانکی کشور به این توصیه مهم علامه جوادی توجه می‌کنند یا خیر؟!

***

رنج هزینه‌های درمان چه زمانی تمام می‌شود؟

کارنامه ضعیف مسئولان در تحقق یک سفارش رهبری

اشاره آیت‌الله جوادی‌آملی به بانکی که نیست!/ کارنامه ضعیف مسئولان در تحقق یک سفارش رهبری

رضا آریان‌پور، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شفقنا با بیان اینکه تعداد بیماران سرطانی به دلیل بی‌توجهی به عوامل این بیماری (سبک زندگی، تغذیه و...) همچنان رو به افزایش است، گفت: حمایت های –فعلی- دولت پاسخگوی نیازهای بیماران سرطانی نیست.

او می‌افزاید: بسیاری از مردم خصوصا قشرهای ضعیف و متوسط کافی است یک نفر بیمار سرطانی در میان اعضای خانواده‌شان داشته باشند که عملا آنها را ورشکست می کند. چراکه هم روش های تشخیصی، گرانقیمت است و هم روش های درمانی و داروها، هزینه های بالا داشته و در عین حال کمیاب هستند. پزشک دارو را تجویز می کند و خانواده ها باید آن را از داروخانه های آزاد و یا مراکز غیر متعارف خریداری کنند. برخی از خانواده ها برای درمان بیماری اقدام به فروش خودرو و مسکن خود می کنند.

نماینده مینودشت تصریح می‌کند: دولت اگر می خواهد واقعا به مردم کمک کند باید در هر استانی حداقل یک مرکز مجهز تشخیص درمان سرطان وجود داشته باشد.

آریان‌پور گفته است: جلسات زیادی در کمیسیون داشتیم اما ما که نمی توانیم برنامه دهیم بلکه وزارتخانه باید برنامه دهد؛ وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که «می خواهند درمان سرطان را رایگان کنند» اما باید ببینیم راهکار وزارتخانه برای درمان رایگان چیست! مثلا درمان رایگان بیماران در بیمارستان های دولتی مشکلی را حل نمی کند زیرا اگر بیمارستان، روش‌های تشخیصی و یا داروی لازم را نداشته باشد، فرد مجبور می شود این خدمات را از بخش خصوصی دریافت کند پس رایگان کردن ما چه تاثیری در هزینه ها دارد! و شاید تنها ۱۰ درصد هزینه ها را پوشش دهد اما اگر مراکز تخصصی سرطان را دایر کنیم که داروی مورد نیاز هم در آنجا موجود باشد، می تواند بخش زیادی از هزینه های بیماران را تامین کند.[2]

*به نظر می‌رسد آن توصیه تاریخ مقام معظم رهبری درباره هزینه‌های درمان مبنی بر اینکه " بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد" هنوز عملی نشده است و بایستی فورا در این زمینه تفکر و تأمل شود.

مسئله اینجاست که سیاست‌گذاری و اجرا در این زمینه صرفا یک مدیریت جهادی و قاطع می‌طلبد زیرا رفع رنج هزینه‌های درمان از بیمار و خانواده او کار سختی نیست و در یک همکاری تقنینی، بینا سازمانی و بیمه‌ای به راحتی می‌توان این مشکل را حل کرد.

خاصّه اینکه دولت در ایران یک دولت ثروتمند است و جمعیت بیماران نیز چندان زیاد نیست که با راه حل‌های غیر ممکن مواجه باشیم!

***

اگر با "عوامزدگی خواص" مقابله نکنیم!

پزشکیان و تکرار حرف‌های عوامانه

اشاره آیت‌الله جوادی‌آملی به بانکی که نیست!/ کارنامه ضعیف مسئولان در تحقق یک سفارش رهبری

مسعود پزشکیان، از منتخبان مجلس دوازدهم و فعال اصلاح‌طلب، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

"امروز کسی جرات شکایت کردن از مسوول رده چندم را دارد؟ حتی اگر حرف شاکی درست باشد باز هم گوشش را می‌کشند. می‌گویند حضرت علی (ع) کسی بود که مخالفانش در همان مسجدی که او نماز می‌خواند، صفوف جداگانه نماز داشتند و کسی به آنها تعرضی نمی‌کرد. این ساختاری است که مردم و دلسوزان انقلاب به دنبال تحقق آن بودند."[3]

*آقای پزشکیان علیرغم سخنان درستی که دارد اما بعضا در سمت عوامزدگی قرار می‌گیرد و سخنانی می‌گوید که نه تنها واقعیت ندارد بلکه صرفا از سوی افراد ناآگاه و پیرمردهای شاه‌دوست اظهار می‌شود.

آیا واقعا امروز در ایران کسی جرأت شکایت کردن از مسئولان را ندارد؟!

ما امروز آشکار می‌بینیم که نه تنها شکایت بلکه عده‌ای حتی بصورت توهین و تهمت در شبکه‌های اجتماعی علیه مسئولان تراز اول کشور؛ دائما حرف می‌زنند و کسی هم بصورت غیر قانونی معترض آنها نیست. بماند که بصورت قانونی هم کمتر کسی معترض آنهاست!

اینهمه مطالب و اشکالات حق و ناحقی که علیه آقایان قالیباف، شمخانی، حداد عادل و... در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود آیا ناشی از نبود جرأت است؟

اینهمه توهین به احکام قوه قضائیه، متهم کردن نظام اسلامی به فساد سیستماتیک و ناسزاگویی به برخی مسئولان کارآمد دولتی که از سوی افراد معلوم‌الحال شاهد آن هستیم؛ چگونه با ادعای آقای پزشکیان قابل تطابق است.

جالب آنکه بر خلاف ادعای پزشکیان باید اینطور مطرح کرد که نظام اسلامی حدی از رأفت و عدالت را تأمین کرده است که عده‌ای دچار توهم شده و نه تنها عملا فاز تشکر از مسئولان خدوم که مورد تأکید رهبری قرار دارد به حاشیه رفته بلکه آبروی مسئولان خدوم کشور نیز در خطر قرار گرفته است.

و حالا آقای پزشکیان در این بساط افشاگری و تهمت و تخریب؛ مدعی شده کسی جرأت ندارد حتی از یک مسئول رده‌چندم شکایت کند!

جدای از این و در اثبات عوامانه بودن ادعای پزشکیان باید به این نکته هم اشاره کرد که اساسا برای شکایت از یک مسئول به دلیل جرم اداری؛ باید دارای اطلاعاتی در سطح همان مسئول بود فلذا این کار بسیار سخت است و همچنین فراگیری عمومی هم ندارد.

می‌ماند تخلفات شخصی مسئولان که همه می‌دانیم در این زمینه رویتاً هیچ مشکلی در جامعه وجود ندارد و مسئولی که ویلای غیر مجاز یا جرایم اخلاقی و مالی و... داشته باشد؛ چه با شکایت مدعی‌العموم و چه با شکایت مردم اما بلافاصله مورد تعقیب قرار می‌گیرد.

***

1_ https://rasanews.ir/003Asl

2_ https://fa.shafaqna.com/?p=1792182

3_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-659695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • حامد US ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    12 10
    تعجب می کنم که هنوز از پزشکیان یا اعتمادآنلاین نقل می کنید. چطور می شود به اینها اعتماد کرد؟
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      5 10
      پزشکیان یا قلیل العقل ساده انگار است یا خود را به تمارض سادگی زده .حرفهایش بوی خفتگی وحماقت می دهد.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      7 4
      اصلاح طلبان تهوع آور هنگامی که با عوام فریبی و غصب رأی عوام در مصدر امور قرار می گیرند، آزادی خواه می شوند اما آنگاه که مردم پی به ماهیت ریاکارانه شان می برند و با رأی نیاوردن مطرود جامعه می شوند عدالت خواه می گردند! به گفته های پزشکیان دقت کنید!!!
    • . IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 0
      اعتماد نیست انتقاده
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
      0 0
      تعجب نکن
  • پدرام IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 1
    سلام نظر بخش اقتصادی مشرق در مرد صندوق های سرمایه گداری کارگزاری ها چیست واینکه از کجا تامین میشه و تفاوتش با بورس بازی چیه
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    3 0
    بانکش هست ربویه وبایدمحاکمه بشن
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      3 2
      یه سوال چطور درشرایطی که تورم بین ۵۰تا۱۰۰درصد سالیانه داریم سود بانکی ۱۰تا۱۵درصد میشه ربا ؟!!!!!!درحالیکه دربانکها پول مردم با خاک یکسان میشه وپایان هرسال عملا بااین سودبسیاربسیارناچیز پودرمیشه
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 0
      موافقم
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 0
      با سود ۲۰ درصد و کمتر وام به اشخاص خاص خیلی خاص می‌دهند همان خلق پول و با تورم ۱۰۰ در ۱۰۰ وام گیرنده هر چه در بازار بخرد و آنی هم بفروشد که نمیفروشد یک به ۴ سود برده و اصل وام را هم تسویه میکند که نمیکند
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      1 0
      مردم عادی بتوانند وامی بگیرند در این تورم به سودشان است ۲۰ درصد سود بانکی ۵۹ تا ۱۰۰ درصد تورم اما بسیاری از مردم اصلا قادر به گرفتن وام نیستند
  • Ryan IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    5 2
    سلام و صلوات خداوند بر امام و شهدا
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 1
    این حرفهای زیبا و دلنشین
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    6 2
    بنظرم حرف آقای پزشکیان صحیح است . وقتی گرفتار یک کار اداری یا پرونده دادگاهی بشوید و از قضا آن مسئول از جبهه مخالف شما اطلاعات اخذ کند دیگر قید آن کار را باید بزنید. البته صوت آقای پزشکیان را نشنیده ام، اما در صورتیکه به کنایه گفته اند نظر مشرق صحیح تر است.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    جالب بود
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    2 0
    جناب پزشکیان بداند که از قضا شکایت دوستان هم جناحی اش بیشتر از این است که چرا از فلان مسئول اصلاح طلب شکایت شده مثل فریدونها پس نتیجه حلصل است و از مسئول شکایت شده و تازه بعضی هاشون زندانند مثل طبری
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    7 5
    من اگر بخواهم از پزشکیان شکایت کنم کجا بروم، پنج دوره نماینده مجلس یک کار مثبت و خلاقیت از ایشان دیده نشد، مرد پر حرف و حراف و بی عمل حزب پرست
    • ایرانی الاصل IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 3
      آقای پزشکیان متخصص جراحی قلب است و درآمد بالایی دارد و رفته یک شرکت واردات دارو هم زده حالا کجا شکایت بکنیم
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 2
    هزاران شکایت ثبت شده در دیوان عدالت نشانه چیست؟
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
      0 1
      نشانه اعتماد مردم به قوه قضائیه
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    آیا فکر می‌کنید به قیامت اعتقاد دارند.َ؟
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 3
    اتفاقا به قدری اعتراضات مغرضانه زیاد شده که از حد بهانه های بنی اسرائیلی گذشته حالا این پزشکیان متوهم حرف از جرات بی جرات می زند .
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    ای کاش ..
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    عجب
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    6 1
    آقای پزشکیان آن چند ده نفری از پزشکان که مشروب خوردند و به مرگ نزدیک شدند یکی هم از آنها مرد خبری داری اگر داری چرا برای آنها مقاله نمی نویسی اگر نداری برو با خبر شو که چه دسته گلی به آب دادند بعد از اینها هم اخبار مراجع را جعل و تحریف نکن همین که در خصوص مهسا امینی نیروی انتظامی را قاتل معرفی کردی کافی است. یادت هست وقتی آقای عارف به دیدار آیت الله جوادی عالمی رفت ایشان به خیانتکاران نظام چی فرمودند؛ فرمودند:دیاثت سیاسی
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    جالب بود
  • حسن IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    یکی از بستگان. که نه چاق بود ونه فست فود می خورد به سرطان مبتلا شد ولی واقعا دولت و وزارت بهداشت و درمان وبیمه ها باید به داد سرطانی ها برسند چون دارو های تجویز شده و بخصوص وارداتی ها که مشابه داخلی ندارند دمار از روزگار مریض و همراهش را در می آورند
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    به داد سرطانی ها برسید
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    خداروشکر اسمی از حمایت از بیماران سرطانی آورده شد
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    باید تعییر انجام بشه در نطام بانکی کاملا باید نطام بانکی تعییر کنه ...
  • جیم IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 1
    پزشکیان در اغتشاشات پارسال و جبه گیری علیه نیروی انتظامی و بازی در پازل دشمنان نمره مردودی گرفت و بعداً هم جبران مافات نکرد حالا شورای نگهبان ایشان را با کدام ادله قبل قانونی و شرعیبرای مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت کرد خدا عالمه .
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    "آیا مسئولان اقتصادی و بانکی کشور به این توصیه مهم علامه جوادی توجه می‌کنند یا خیر؟" پاسخ : خیر
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    یکی از عوامل اقتصاد ضعیف و نا کارآمد همین بانکهای بی خاصیت هستند و زور هیچ کس به بانکها نمی رسه!!
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    متاسفانه تیتر جالبی نزدید. تا موقعی که متن خونده نشه این معنی رو داره که آیت اله جوادی از روی بی اطلاعی در مورد بانکی که شناخت ندارند سخنان نا درستی زده
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    بنده ی خدا پزشکیان هم خودش عوام است
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    ایشان مردی مردمی و عادل هستن خداحفظشان کنه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    مشرقیان مگر عوام زده هستیدکه حرف عوامی مثل پزشکیان را نقل و نقد می کنید؟
  • سعید IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    بانظر اقای پزشکیان موافقم وخنده دار این که چند پست در فضای مجازی رو با شکایت قانونی مقایسه کردن واقعا چرا میخواهیم خودمونم توجیه کنیم
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    من.رفتم.دکتر.دیسک.گردن.انهم.کلینم.ببمارستان.دولتی. با جای.ابنکه.به.داخل.ببمارستان.ارجاع.بده. به.مطبهای.شخصی.ار جا اع.میده.وبعدش.در.همان.بیمارستان.بستری.ومیگوید.پنجاه.به.بالا.هژینه.عمل..هزینه.وسایل.وبیمارستانم.بآید.بدهی.خوب.من.مستمری.بگیر.بیمع.نکمیلی.هسنم.پس.هزبنه.که.بابت.بیمه.تکمیلی.میگی رد مد.چی.تو.خدا.با.سلامت. جا امعه. بازی.نکنید.اگرانسانیت.دارید.عملابیمه.تکمیلی.هیچ.کجا.كهپزشکان.خوب.داره.کارای.نداره.توخدا.فکریبحال.ما.بیچارگان.بکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس