محمدرضا عارف نمایه

«عارف بی‌عمل» و تضمینی که اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌های بعدی ندارند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، دستاورد پیروزی روحانی؛ «دغدغه معیشت»؟!

«اشرف بروجردی» از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان امروز، پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اظهارتی را مطرح کرد.

خبرنگار آرمان امروز از او پرسیده است: «در حوزه ورزش بانوان، دولت یازدهم عملکرد درخشانی داشت و نخستین مدال تاریخ ایران در المپیک بانوان در این دولت کسب شد. در بازی‌های والیبال نیز امسال بانوان توانستند به ورزشگاه بروند، اما شاهد بودیم که گروهی این موضوع را برنتابیدند و حتی دست به تهدید دولت زدند.»

بروجردی نیز در پاسخ می‌گوید: حضور زنان در عرصه ورزش، حق طبیعی هر شهروند است. بحث ورود به ورزشگاه‌ها نیز همین‌طور است. زنان شهروند این جامعه هستند، بنابراین حق دارند که در ورزشگاه حضور پیدا کنند. رویه‌ای که تاکنون وجود داشته، رویه‌ای بوده که مطابق قانون و شرع نبوده است و سمت‌وسویه‌های سلیقه‌ای داشته است. این رویه در این دولت باید تغییر کند. تغییر مدیریت کلان جامعه این تغییر سلیقه‌ها را اعمال می‌کند و باعث می‌شود فرصتی برای زنان فراهم شود تا در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

او همچنین در ادامه می‌افزاید: امام خمینی(ره) نیز تاکید کرده است که زنان می‌توانند در همه عرصه‌ها ورود کنند![۱]

*قضاوت درباره این اظهارات را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم...

طرفه آنکه مسئله‌ای به نام «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها» جزو شعارهای انتخاباتی آقای روحانی نبوده و طرح آن بعنوان دستاوردی که در اثر تغییر دولت بوجود آمده، کاری شیطنت‌آمیز برای منسی شدن شعارهای انتخاباتی آقای روحانی نظیر اشتغال، ارتقای سطح معیشت و لغو تمام تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای به نظر می‌رسد.

نکته عجیب ماجرا نیز آنجاست که با پیروزی مجدد آقای روحانی چیزی تغییر نکرده و فقط قرار است گفتمان دولت یازدهم در دولت دوازدهم نیز ادامه یابد!

با این وصف مشخص نیست منظور خانم بروجردی از «تغییر مدیریت کلان جامعه» چیست؟

***

«عارف بی‌عمل» و تضمینی که اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌های بعدی ندارند!

ایلنا گزارش داد: محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً در دیدار با تنی چند از منتخبان اصلاح‌طلب شورای شهر کرج، طی سخنانی گفته است:

«بدانیم که عملکرد خوب ما در مجلس، شورای شهر و دولت تضمین‌کننده موفقیت اصلاح‌طلبان در گام‌های بعدی است.»[۲]

*یکی از واقع‌بینانه‌ترین تحلیل‌هایی که چهره‌های ستادی جریان سیاسی خاص طی هفته‌های پساانتخابات مطرح کرده‌اند، گزاره‌ای است که در صحبت‌های آقای عارف هم می‌توان آن را دید.

پیش از عارف، «ابراهیم اصغرزاده» نیز طی مصاحبه‌ای با روزنامه آفتاب یزد گفته بود:

«در طول چهار سال دوم اگر دولت آقای روحانی دولت ناکارآمد، ندانم کار و فشلی باشد، یا مثلا اگر همین فراکسیون امید در مجلس ضعیف عمل کند یا شورای فعلی شهر تهران که به‌خاطر اعتماد مردم تهران لیستی وارد شورا شدند فاقد برنامه باشند و در برابر فساد و رانت‌جویی نوکیسه‌ها سکوت پیشه کنند خب چه بر سر سرمایه ارزشمند اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهد آمد؟»

اصغرزاده ادامه می‌دهد:

مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم آن هم نه به جناح اصولگرا بلکه به یک پوپولیزم مبتذل. پوپولیسمی سرشار از عناصر رادیکال و غیرقابل کنترل.

بنابراین از حالا پیش‌بینی می‌کنیم اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ در شرایطی می‌توانند موفق باشند و ثبات اجتماعی را حفظ کنند و اعتمادبنفس خود را بالا ببرند که دستاوردهای چهار سال دوم دولت روحانی برای مردم نتیجه ملموس به همراه داشته باشد. [۳]

در اشاره به این اظهارات باید بیان کرد که اگرچه اصلاح‌طلبان، خود بهتر از هرکسی این حقایق را می‌دانند که باید کارنامه اجرایی موفقی در سه عرصه فوق در نزد مردم داشته باشند اما در عمل اتفاقات دیگری رخ داده است...

آنچه که مردم و افکار عمومی طی نزدیک به ۲ سال گذشته از حضور فراکسیون امید اصلاح‌طلبان در مجلس دیده‌اند، صرفا تقلای تصویب قانون زندان و حبس برای منتقدان، حمله به خطوط قرمز کشور در زمینه فتنه، استنطاق دکتر ولایتی برای برخورد با جریانات ناکارآمد در دانشگاه آزاد، حمله به مدیریت جهادی شهرداری تهران و حمله به قوه قضائیه بوده است.

اوضاع دولت هم که یقینا بهتر از ۴ سال قبل نخواهد بود، چه اینکه کابینه جدید هنوز معرفی نشده اما دولت اعتدال به جای طرح ریزی برنامه‌های جدید برای خدمتگذاری به مردم و تحقق شعارهای انتخاباتی؛ به سپاه پاسداران کنایه می‌زند، شاهد تحریم‌های جدیدتر آمریکا بر گرده برجام خود است و یا اینطور می‌گوید که پیام حضور من در جمهور دوازدهم، حضور زنان در ورزشگاه‌هاست!

اوضاع شورای شهر پنجم که اصلاح‌طلبان بر اریکه آن تکیه زده‌اند نیز به مصداق «سالی که نکوست از بهارش پیداست» فرکانس‌های خوبی را ارسال نمی‌کند.

راه‌یافتگان اصلاح‌طلب به شورای پنجم، هنوز نیامده از پیگیری مطالبات زنان[۴] سخن گفته‌اند و بیش از آنکه راجع به طرح‌های خود برای پیشرفت سریع‌تر تهران بزرگ حرف بزنند، مشغول طرح و نقشه برای تخریب ۱۲ سال مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران به نظر می‌رسند.

با این تحلیل، بعید به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۸ و در ۱۴۰۰، با اوضاع مطلوبی در نزد مردم مواجه باشند... خاصه آنکه دستاویزهای سابقی مثل «دولت قبل» نیز دیگر وجود نخواهند داشت!

***

صالحی: هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد

ایسنا گزارش داده است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به تازگی طی یادداشتی در روزنامه انگلیسی گاردین درباره «برجام آقای روحانی» نوشته است:

«فعالیت برای دستیابی به توافق‌ها با غرب، تجربه ای متفاوت برای ایران بوده است. برخی کشورهای غربی پس از تعامل‌هایی که به سختی به دست آمده‌اند، توجه‌شان به سبب انگیزه‌های کوته‌بینانه سیاسی یا وسوسه‌های پر سود بازیگران منطقه‌ای منحرف شده یا از تعامل خارج و موجب می‌شوند وضع به حالت قبل باز گردد.»

او می‌افزاید: تعدادی از این تغییرات، به ویژه در زمان تعامل با آمریکا، برای ایران اتفاق افتاده است. تازه‌ترین مورد از پیشرفتی که به سختی به دست آمده است و من معتقدم هنوز هم می‌توان آن را از شکست نجات داد، توافق تاریخی هسته‌ای مشهور به "برنامه جامع اقدام مشترک" است.[۵]

*اشاره آقای صالحی به این عبارت که «هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد»، حاوی معانی لاحقی است که تأمل در آنها حقایق زیادی را آشکار می‌کند.

خاصه آنکه برجام روحانی به لحاظ دستاوردی نیز شکست خورده و اثری از وعده‌های محقق شده‌ی آن برای مردم در کار نیست.

تحلیلگران معتقدند برجام غیر از فاز وعده‌ها و دستاوردها در فاز قامت حقوقی نیز به دلایل مختلف عمر چندانی نخواهد داشت. دلایل مختلفی که حکما آقای صالحی هم به آنها واقف بوده که از گزینه «شکست برجام» سخن به میان آورده است.

گفتنیست، قبل از صالحی، حسین موسویان نیز طی مصاحبه‌ای با سالنامه نوروزی روزنامه شرق در سال گذشته طی سخنانی گفته بود: «با توجه به تصمیمات ترامپ برای خروج آمریکا از برخی از تعهدات مهم بین‌المللی، تهران و سایر اعضای کشورهای ۱+۵ درباره سناریوی احتمالی برجام منهای آمریکا، بررسی کنند و آمادگی داشته باشند.»[۶]

البته این نخستین دفعاتی نبوده که کسانی از اردوگاه حامیان دولت آقای روحانی درباره فرض میرایی برجام سخن گفته‌اند.

حسین موسویان، در سال گذشته و در یک مصاحبه دیگر با شبکه راشاتودی روسیه گفته بود: «اگر ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود، چرا باید خود را متعهد به آن بداند؟ این موضوع میدان بازی جدید واشنگتن خواهد بود.»[۷]

لازم به ذکر است که ابراهیم اصغرزاده، از فعالان اصلاح‌طلب، بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه با روزنامه اعتماد تأکید کرده بود: «روحانی نباید برجامش را به گردن رهبری نظام بیاندازد»...[۸]

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/189509

2_ http://www.khabaronline.ir/detail/679319/Politics/parliament

3_ http://aftabeyazd.ir/?newsid=74848

4_ http://www.mashreghnews.ir/news/731971

5_ http://www.isna.ir/news/96040200631

6_ http://www.mashreghnews.ir/news/707631

7_ http://www.mashreghnews.ir/news/707631

8_ http://www.mashreghnews.ir/news/687662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    46 16
    آقای صالحی شما دیگه چرا--- شما که قسم خورده بودید که ما سود کردیم پس کو --- لطفا دیگه از این حرفهای بی منطق نزن برای آینده ات خوب نیست
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    50 10
    صالحی: هنوز هم می‌توان برجام را از شکست نجات داد// بله، باس شوک الکتریکی بدیم، از اونا که به مرده ها میدن
    • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
      10 3
      لایک +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
      16 3
      اقای صالحی تو برو کفاره قسمهای جلاله رو بده . از درخت طلای پینوکیو عمرا سکه طلایی به بار نخواهد نشست فقط سکه های پینوکیو از دست رفت و نصیبت روباه مکار شد.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    31 6
    دستاورد برجام تقريبا هيچ!
  • سید IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    17 6
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
    12 1
    آقای صالحی چی شده از این حرفها میزنی که میتوان برجام را نجات داد ...چیه بهت ابلاغ کردن دوره شما در انرژی اتمی تمام شده میخواهی دم آخری چهره خوبی داشته باشی مردم اون قسمهای جلاله شما را یادشان نمیرود ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس