شهربانو امانی

شهربانو امانی، فعال اصلاح‌طلب و از منتخبان شورای شهر پنجم گفته است: برخی دولتمردان به حضور جوانان در کابینه باور ندارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

امانی: برخی دولتمردان به حضور جوانان در کابینه باور ندارند

شهربانو امانی، از منتخبان اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم به تازگی در یک گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز تصریح کرده است:

«من معتقدم بخش مهمی از دولتمردان حضور زنان و جوانان را در کابینه باور ندارند. من اخیرا در ضیافتی بودم که این موضوع مطرح شد و متوجه شدم که برخی نمی‌خواهند زنان حتی در حد معاون وزیر هم انتخاب شوند. به‌رغم اینکه ما در بخش بهداشت و درمان، بانوان با تجربه، توانمند، مدیر و مدبری داریم که دانش کافی دارند اما اعتقادی به استفاده از آنها وجود ندارد.»

او همچنین می‌افزاید: در بحث جوانان، با توجه به دانش روز بشری و اینکه آواربرداری در دولت یازدهم اتفاق افتاده، حضور جوان‌ها یک نوآوری در کادرسازی مدیریتی کشور است. دو قشر زنان و جوانان موتور محرکه ستادهای آقای روحانی بودند که رئیس‌جمهور باید این موضوع را در کابینه خود لحاظ کند. آقای روحانی باید در شرایط یکسان بین مردان و زنان اولویت را برای زنان قائل‌شود. در دولت اول وجود ژنرال‌ها در دولت توجیه داشت اما در این دولت هیچ ‌توجیهی وجود ندارد و این ژنرال‌ها می‌توانند به اتاق فکر مجموعه خود تبدیل شوند و مانند همه کشورهای جهان به مشاوره بپردازند. خوشبختانه جوان‌های مدیر، مدبر و متخصص کم نداریم.[۱]

*هم دوستان و هم منتقدان دولت آقای روحانی معتقدند که هسته مرکزی دولت اعتقادی به نیروهای جوان ندارد.

و البته کار قضیه به آنجا رسیده است که حتی یک چهره پر حاشیه سیاسی مثل خانم امانی هم لب به انتقاد از دولت گشوده است.

عدم توجه به جوانان از سوی دولت آقای روحانی، همچنین سبب‌ساز انتقادات فراوانی از کم‌کاری‌های وزارت ورزش و جوانان در مقوله جوانان کشور نیز شده است...

«پروانه سلحشوری» از نمایندگان عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی چندی قبل در مصاحبه‌ای تصریح کرد:

«آن‌چه مسلم است، ناکارآمدی حوزه جوانان در این وزارتخانه(ورزش و جوانان) کاملاً مشهود بوده و به‌خصوص در دوره آقای گودرزی بخش جوانان کاملاً مغفول مانده بود.»[۲]

نکته قابل توجه ماجرا نیز آنجاست که چهره‌های اشاره شده نه در زمره دلواپسان هستند و نه در زمره منتقدانی که آقای روحانی در دولت قبلی خود آنها را به جهنم حواله داد!

آیا این گزاره که هجم انتقادات از رفتارهای دولت آقای روحانی به درون پایگاه حامیان سیاسی وی منتقل شده، خواهد توانست زنگ‌های خطر را برای ستاد مرکزی دولت و شخص رئیس‌جمهور روحانی به صدا درآورد؟!

***

بازنده اصلی قالیباف بود...

حجاریان: بعضی از استان‌هایی که به روحانی رأی ندادند توسعه نیافته و پوپولیست هستند!

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص، به تازگی طی یادداشتی به تحلیل انتخابات ۹۶ پرداخته است.

او در بخشی از این یادداشت می‌نویسد:

«پس از روی کارآمدن دولت یازدهم برای چارچوب تئوریک فعالیت دولت از عادی‌سازی نوشته بودم و اعتقاد دارم در این انتخابات هر فرد یا جناحی که خلاف این مسیر حرکت کرد، بازنده بود چرا که اساساً در وضعیت گذار به شرایط نرمال (یا زیست در شرایط نرمال) هر که بخواهد اوضاع را آشوب‌ناک کند، بازنده است. مطابق این تحلیل باید گفت که بازنده اول، محمدباقر قالیباف بود چرا که وی نخستین فردی بود که در مناظره‌ها ایجاد آشوب کرد»!

به گزارش ایلنا، او همچنین در ادامه با اشاره به میزان آرای رئیس‌جمهور در برخی استان‌ها می‌گوید: آقای روحانی به‌جز سه استان خراسان که طبعاً در اختیار جناح راست است، در استان‌های زنجان، سمنان، قم، همدان و مرکزی نیز رأی کمتری آورد. بعضی از این استان‌ها واقعاً توسعه‌نیافته‌اند و طبیعی است که به سمت پوپولیسم کشیده شوند اما در بعضی دیگر اصلاح‌طلبان باید سازمان رأی خود را ملامت کرده و آن را بهبود ببخشند.[۳]

*در اشاره به صحبت‌های حجاریان پیرامون قالیباف، لازم به اشاره است که در شمارگان قبلی وبلاگ مشرق و حتی از دوران پیشانتخابات تاکنون کراراً اشاره کردیم که دلایل خاصی وجود دارد که بر مبنای آنها اصلاح‌طلبان سمت اصلی و بیشترین هجمه‌های خود را به سمت کوبش و نقد محمدباقر قالیباف معطوف کرده‌اند.

اگرچه این دیدگاه در پیشاانتخابات منتقدانی داشت اما اکنون و با ادامه انتقادات تند اصلاح‌طلبان از قالیباف در پساانتخابات، به نظر می‌رسد دلایل قوت این تحلیل بیشتر شده باشد.

قبل از حجاریان، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز طی اظهاراتی تأکید کرده بود که قالیباف از تمام ۶ نامزد انتخاباتی بیشتر آسیب دید.[۴]

لازم به ذکر است که منظور اصلاح‌طلبان از آشوب‌گری و بی‌اخلاقی قالیباف نیز مشخص نیست زیرا آنچه که او بعنوان یک کاندیدای ارزشی در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی خود مطرح کرد، تماما انتقاد از رفتارهای اجرایی و سیاسی غلط دولت یازدهم بود که هیچیک هم از سوی دولت تکذیب نشد. و اتفاقا این برخی از رفتارها و سخنان آقایان جهانگیری و روحانی بود که مصداق اتمّ بی‌اخلاقی و آشوب‌خواهی محسوب می‌شد.

در اشاره به اظهارات حجاریان پیرامون توسعه نیافتگی و پوپولیست بودن استان‌هایی که به رئیس‌جمهور روحانی رأی کمتری داده‌اند قابل ذکر است که اصلاح‌طلبان متأسفانه در مبانی گفتمانی خود هر حرکتی مباین با حرکت و گزینه خود را مساوی با توسعه‌نیافتگی، عقب‌ماندگی، تقلّب و پوپولیسم می‌دانند.

کما اینکه قبل از حجاریان نیز این حسین مرعشی، عضو مبرّز حزب کارگزاران بود که زمانی در ایام انتخابات مجلس دهم، درباره رأی نیاوردن عمومی اصلاح‌طلبان در سراسر کشور اینطور گفته بود که مردم در شهرستان‌ها از نظر سیاسی نسبت به تهران عقب مانده‌اند!

به این توضیح البته باید ژنتیک اصلاح‌طلبان را نیز افزود که از توهین به مردم و دیگران اِبایی ندارند و عباراتی مثل «مردم به راحتی گول می‌خورند»، «مردم برای توزیع جارو هم صف می‌کشند»، «مردم ایران خشن و دروغگو هستند» و... را نه یک بار که بارها بیان کرده‌اند.

***

عبدی: روحانی بدش نمی‌آید وارد حاشیه شود

عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه اعتماد با اشاره به حواشی اخیر ایجاد شده درباره سخنرانی‌های رئیس‌جمهور روحانی نوشته است:

«هنگام سخنرانی، گوینده تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار می گیرد که ممکن است کوچک ترین بی دقتی در بیان یک جمله، موجب سوءتعبیر و آغاز یک مجادله بی فایده شود. در سخنرانی ممکن است سخنران تحت تاثیر احساسات و نیز فضای شنوندگان سخنانی را بگوید که در بیان مکتوب از آن پرهیز می کند. در چنین شرایطی وارد یک دور باطل از نقد و نقد متقابل می شویم. فراموش نشود که بخشی از بازندگان انتخابات مترصد آن هستند که به بحث های حاشیه ای دامن بزنند و دولت و رییس جمهور را به این بازی بیهوده وارد کنند. ظاهرا ایشان(روحانی) هم بدش نمی آید وارد این حاشیه ها شود.»

او می‌افزاید: نمونه آن بحث ولایت و حکومت و رابطه آن با رای مردم است. بحثی که با توضیحات و عملکرد مرحوم امام و نیز مواضع و رفتار سیاسی رهبری پرونده اش بسته شده است و برخی از افراد هرازگاهی می کوشند که آن را باز کنند تا ثابت کنند که برخلاف مواضع رسمی حکومت و رهبری، مردم نقش و اعتباری در شکل گیری حکومت ندارند. هرچند از سخنان آقای روحانی سوء تعبیر شده و این کاملا واضح است که منظورشان از ولایت، مفهوم آن در کلام شیعی نبود، ولی پرداختن به این موضوع آن هم با وجود انتخابات اخیر چه جایگاهی دارد؟[۵]

*چند سال قبل و در اوایل دولت یازدهم نیز «محمدعلی نجفی» مشاور رئیس‌جمهور روحانی در یک مصاحبه با نشریه اندیشه پویا تأکید کرده بود که برخی اظهارات روحانی حاشیه‌ساز است.

او گفته بود: من که مشاور ایشان هستم و نمی‌توانم از ایشان انتقاد کنم ولی فکر می‌کنم صحبت‌های ایشان بحث‌ها و اصطکاک‌های جدیدی را در کشور ایجاد می‌کند.

اما بخش قابل تأمل قضیه آنجاست که گویا علاقه رئیس‌جمهور روحانی به حاشیه‌سازی صدای انتقاد اصلاح‌طلبان را نیز بلند کرده و این مسئله آسیب‌زا بودن علاقه خاص آقای رئیس‌جمهور را نشان می‌دهد.

برخی معتقدند گفته‌های رئیس‌جمهور در زمینه‌هایی مثل ولایت و رأی مردم، انتقاد از رزمایش‌های موشکی، کنایه به گشت‌های ارشاد، مخالفت با تقسیم هنر به ارزشی و غیر ارزشی و... کارکرد تبلیغاتی داشته و رئیس‌جمهور روحانی هم طبیعتا پیروز این بازی است!

این در حالی است که رئیس‌جمهور هرگز نباید خود را جزیره‌ای جداگانه از مجموع نظام اسلامی و مردم فرض کند و جدای از هزینه‌دار بودن این قبیل اظهارات برای مجموعه نظام، او در مقابل تاریخ، جریانات سیاسی و دولت‌های آینده هم پاسخگو خواهد بود.

بدیهیست که تکرار اظهارات غلط و حاشیه‌ساز، تنها در یکی از ثمرات خود سبب بدعاقبتی و انزوای برخی مقامات و پاسخگو شدن جریانات سیاسی حامی آنها خواهد شد.

می‌توان اینطور نتیجه گرفت که عباس عبدی تلاش کرده است تا بنا به دلایلی اصلاح‌طلبان و ستاد جریان سیاسی خاص را نیز همراه با مردم، منتقد آقای روحانی جلوه دهد...

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/189129

2_ http://www.mashreghnews.ir/news/735461

3_http://khabarfarsi.com/u/40261987

4_ http://www.mashreghnews.ir/news/735461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سلام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    85 19
    آاقای ضد پوپولیسم استانهایی که به روحانی رای ندادند حق دارند استاندارشان را از طبف خودشان از دولت بخواهند این حد اقلهای دمکراسی عقلانیت است برای عدم اجرای عقلانیت فرار به جلو نکنید - اگر به این قاعدعمل شود اداره کشور رقابتی تر می شود و توسعه نیز متوازن می شود - از انگ زدن به رقیب پرهیز کنید - خود گوئی و خود خندی دوره اش تمام شده است مردم بیدار شده اند. از شما که دخوی جماعت روشنفکرنما هستی این حرفها بعید است
    • پويا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      39 3
      اتفاقاً يكي از استانهايي كه راي آقاي رئيسي بيشتر از روحاني بوده استان مركزي هست كه صنعتي ترين استان كشور محسوب ميشه
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      31 3
      آقای حجاریان مثلا سیستان و و بلوچستان و کردستان که بیشترین رای رو به روحانی دادن پیشرفته هستند؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!!؟ البته از جماعت شما بعدی نیست مثلا خاک و گرما و .... اینها رو معیار توسعه و پیشرفت بدونید.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
      8 0
      استان مرکزی استانی که دانشمند زیاد تحویل مملکت داده
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    75 9
    واقعا جای تاسف دارد که این گروه حتی پس از انتخابات هم به تخریب ها و تهمت ها ادامه میدهند ، مشخص است از سردار عزیزمان دکتر قالیباف ضربه سنگینی خورده اند ، ایشان هر چه مطرح کردند با سند و مدرک بود . هزینه فراوانی دادی اما مردانگی را ثابت کردی . شهردار نمونه دوستت داریم و حمایتت میکنیم. ما از این تخریب ها و تهمت ها در این انقلاب کم ندیده ایم . اما استوار میایستم تا تحقق وعده های الهی .
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      27 2
      خواستم ببینم استانهایی مثل سیستان و بلوچستان که درصد آرا روحانی بیشتر از همه جا بوده واقعا توسعه یافته است
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    31 8
    منظور این پیرزن این است ایشان جوان هستند می بینید که زنان و جوانان را مثل هم می بینند !!!!!!!!!!!! به این می گویند کشف بزرگ
  • قلی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    23 7
    چرت و پرت نگو مومن
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      46 9
      با سلام این بهائی نادان استان های حسینی مثل زنجان و قم و خراسان را عقب افتاده می داند چون شور حسینی اجازه ضربه از پشت به دین مبین اسلام را نمی دهد خدا هرچه زودتر شرش را از سر مسلمین و ایران کوتاه کند انشاالله
  • علی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    49 6
    میشه بگی کدام استانها توسعه یافته اند یا پیسرفته هستند
  • علی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    36 7
    میشه بگی کدام استانها توسعه یافته اند
  • ناشناس IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    57 10
    مثلا استانهایی که به حسن روحانی رای دادند دولت چه گلی به سرشان زده. این حجاریان چقدر نفهم تشریف دارد
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    54 12
    غلط کرده این حجاریان نادان
  • سید IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    41 10
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    34 7
    منظورش توسعه یافتگی تهرانی هست که حق استان هایی مثله خوزستان و بوشهر و استانهای جنوب غرب رو خورده و تونسته پیشرفت کنه. ظلم پایدار نیست. و مردم تهران هم از این موضوع سو استفاده کرده و همیشه استان های دیگه رو به اسم شهرستانی صدا زدهو به انواع واقسام تحقیر میکنن.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    25 5
    بره گم خانم امانی یه روز اومد اداره ما چون مشاور ابتکاره خیلی حرفهای رتی زد همش ار منافقین و موسوی دفاع کرد
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    23 5
    قرار نیست همه مثل شما فکر کنن
  • سبحان IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    30 7
    آقای حجاریان مگر آلزایمر نداشت ؟ بعد از فتنه التماس و توبه کرد تا عفو شد ،
  • زهرا IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    38 8
    عقب مونده و توسعه نیافته اونایی اند که شارژ10000 تومنی می دن که رای بخرند یا وام ده میلیونی .کارت هدیه 50000تومنی اینا کارهاییه کا ما در همدان شاهدش بودیم و ......... مفتخریم که مردم فهیم همدان به این رفتارها ی پوپولیستی نه گفتند آقا بهتره چیزهایی که لایق خودتونه به دیگران نسبت ندی!!
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    31 7
    بعد از اتمام افاضات این روشنفکرنماهای عاشق آمریکا باید سیفونو کشید
  • برهان قاطع IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    41 10
    باورتان می شود امثال حجاریان، تئوریسین اسهال طلبان می باشد. خدایا اینها چقدر عقب مانده هستند. طیف اسهالی ها پر از دکتر و مهندس است ولی به اندازه یک کلاس نهم قدیم شعور ندارند فقط مدرک گرفته اند فکر کرده اند با مدرک میشه اشتغال یک میلیونی ایجاد کرد. عرضه می خواهد عرضه. که شما ندارید.
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      14 1
      مرام مشرق در تأیید نظرات مورد احترام است
  • عباس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    29 5
    عزیزان خوب ما نگران نباشند.حجاریان وعبدیها مهره های سوخته این جریانند .اینا میخوان البته هرکدام با رویکرد متفاوت در ارائه نظر بیش از هرچیز خودشونو پیش جماعت به اصطلاح تدبیر و امید جا بندازن.(تفاوت رویکرد ایندو یکی در پیشگویی ودیگری در نتیچه گویی ست )
  • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    21 9
    این آقا مخش چون حجر شده و شاید تکان خورده باشد
  • علی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    33 9
    دولتی که عرضه اداره مملکت را ندارد باید حاشیه درست کند که از زیر بار مسئولیت فرار نماید
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    14 6
    وای بر ما ، بابا چرا دست از سر دکتر قالیباف بر نمیدارین . من موندم چرا بعد از انتخابات هم این قضایا ادامه داره ، چرا دست از تهمت و تخریب بر نمیدارن ؟ مشرق جونم مدتهاست دلم میخواد دکتر قالیباف رو از نزدیک ببینم ولی به هزار راه زدم و نشد . خیلی جاها تلاش کردم و نشد .دیگه این قضیه داره برام یه آرزو میشه ، عاجزانه از دوستان میخوام که راهنمایی کنن چه جاهایی میشه ایشون رو ملاقات کرد؟حتی از دور
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    22 6
    سایت مشرق عزیز .... حجاریان یه متهم است در جریان فتنه 88 چرا مصاحبه ها و نظراتش را در سایتتان منتشر می کنید بهر حال هر نظری بدهد بوی فتنه می دهد
  • ايران IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    10 7
    تا مردم با هم متهم ميشن و از دو قطبي بودن در ميان يكيشون سر ميرسه چارتا جمله ميگه دوباره بهم ميريزه همه چيو. چقدر نادانن بابا
    • ايران IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      9 1
      متهم نه متحد
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    22 3
    سال 88 فتنه گر بودی هرچند از قبل نیز فتنه زیاد کردی ولی سال 88 مورد رحمت جمهوری اسلامی قرار گرفتی حالا دور برندار اگه ترکیه بودی معنی رحمت می فهمیدی
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق میدونه بعضی(بلکه خیلی بیشتر از بعضی) خواننده های محترمش خوندن متن تو کارشون نیس واس همین رنگی میکنه هم خوششون بیاد هم بشون خط دهی کنه
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    0 0
    اگر توسعه نیافته هستن چرا ؟؟؟؟ شما اصلاح طلبها از زمان هاشمی تا الان حاکم هستید فقط ۸ سال اونم از دستتون در رفت اگر جایی توسعه نیافته هست مقصر شما هستید نفت ما خوزستانی ها رو بردید خرج تهران کردید توهین هم میکنید ؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس