کد خبر 733586
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
تحریم

تحریم‌های جدید آمریکا، ناقض بند 29 برجام است و تجارت با ایران را به خط قرمز تبدیل می‌کند اما با این وجود، با انفعال و سکوت وزارت خارجه مواجه شده است.

به گزارش مشرق، رجانیوز در گزارشی نوشت: تصویب «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران 2017» به اختصار S.722- نقض برجام به حساب می‌آید. راه‌حل مقابله با این تحریم نیز مطابق با گفته‌های قبلی اجرای بند سوم قانون اقدام متناسب و متقابل هسته‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی است.


تصویب تحریم جدید همچنان که ناقض بند 28 برجام و اصل حسن‌نیت می‌باشد.از آن جهت هم که تاثیر منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجاری و روابط اقتصادی با ایران می‌گذارد نیز برجام را نقض کرده است. بند 29 توافق هسته‌ای اتحادیه اروپا و 5+1 را از اعمال سیاست‌های این‌چنینی بازداشته است.


«29- اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»


اما ایالات متحده آمریکا برخلاف تعهد خودش در برجام با تصویب تحریم S.722 اثرگذاری منفی در عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران گذاشته است چرا که مطابق با تحریم جدید رئیس‌جمهور آمریکا 90 روز پس از تصویب این قانون مامور به بلوکه کردن سرمایه‌ها و منع معاملات سپاه پاسداران و افراد خارجی شامل مقامات، عوامل و وابستگان به آن می‌شود که طبق ادعای این کشور مرتکب اعمال تروریستی، تهدید به ارتکاب و یا حمایت از تروریسم شده‌اند.


بند (c) توضیح می‌دهد که تحریم‌های جدیدی که بر سپاه‌پاسداران اعمال می‌شود همان تحریم‌هایی هست که پیشتر مبتنی بر دستور اجرایی 13224 بر سپاه قدس اعمال می‌شد.


نکته اما اینجا است که در قانون تحریمی جدید دیگر این تحریم‌ها را محدود به سپاه قدس نمی‌کند و با وسعت یافتن تحریم‌ها سپاه پاسداران مسئول اتهام بی‌پایه و اساس آمریکا مبتنی بر حمایت از تروریسم بین‌الملل می‌شود.


در واقع همان‌طور که مشخص است این قانون سعی می کند با متهم کردن سپاه پاسداران به تروریسم، سپاه و افراد مرتبط با آن را در سراسر دنیا با مسدود کردن دارایی و منع معاملات مواجه کند. از آنجایی که افراد و نهادهای گوناگون مختلفی چه در داخل ایران اعم از دولت، صدا و سیما، دانشگاه، شرکت‌ها و ... و چه خارج از ایران با سپاه پاسداران مرتبط هستند، اعمال این تحریم در واقع منافع اقتصادی ایران در سطح ملی را دچار اختلال می‌کند.

این مسئله از آنجا آشکار می‌شود که در مقدمه این تحریم و در قسمت تعاریف اشخاص خارجی کسانی تعریف می‌شوند که آمریکایی به حساب نیایند یعنی اشخاص در سراسر دنیا در صورت ارتباط با سپاه پاسداران تحریم خواهند شد.


نکته دیگری که نباید از آن غافل شد تاثیر لغو نشدن دستورهای اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا بر وضع تحریم‌های جدید و نقض مجدد برجام است. به تعبیر دیگر در برجام از 17 فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا فقط4 فرمان و بخشی از یک فرمان خاتمه یافت و تمامی دستورهای اجرایی دیگر از جمله دستور اجرایی E.O.13224 پا برجا ماند.

حال سنای آمریکا از همین تحریم استفاده کرده و آن را وسعت بخشیده است و از همین طریق سعی بر اعمال محدودیت‌های بیشتر بر ایران کرده است. محدودیت‌هایی که دقیقا نقض ماده 29 برجام است و اثرات منفی در تجارت ایران می‌گذارد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دانیال IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
    1 0
    اقدام متقابل ظریف فرافه کنی با طعم دعوای شیوخ عرب است تا نگاهها از سمت برجام و امریکا و هسته ای به سمت مسائل منطقهای کشانده شود غیر ممکن است واکنشی از سوی دولت تا 1400 ببینید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس