Women-on-Saudi.jpg

وضعیت اسفبار حقوق زنان در عربستان به شدت نگران‌کننده است و این نگرانی تا مادامی که پول‌های عربستان در پشت پرده سیاست خرج سازمان ملل و غرب می‌شود، هیچ اهمیتی برای این نهاد بین‌المللی ندارد.

سرویس جهان مشرق - خبر انتصاب عربستان سعودی به سمت ریاست پنل حقوق زنان شورای حقوق بشر سازمان ملل را شاید به جرات بتوان جدی‌ترین شوخی و حماقت‌بارترین اقدام سازمان ملل در سال 2017 دانست. کشوری که بن دندان و تا خرخره مسلح به رفتارات وحشی‌گرایانه و تبعیض‌آمیز نسبت به زنان و حقوق حقه آنان است، در کمال شگفتی تمامی تحلیلگران به عنوان رییس یکی از عالی‌ترین پنل‌های بین‌المللی بر کرسی ریاست نشست. جنایات آل سعود بر علیه زنان چیزی است اظهر من الشمس و واکنش کارشناسان و صاحب‌نظران به این انتصاب عجیب و قطعا آلوده، منطقی‌ترین اتفاق ممکن است. در گزارش حاضر، به تحلیل‌های رسانه‌های معتبر بین‌المللی و کارنامه عملکرد عربستان در قبال زنان در سال 2016 می‌پردازیم.

در کشور عربستان، زنان پیوسته در بدترین وضعیت ممکن از حیث حقوق مدنی قرار داشته و پیوسته در خدمت مردان بوده‌اند. آنها حتی از کوچکترین حقوق مدنی همچون رانندگی و یا همراهی با مرد در خیابان‌ها محروم هستند. میزان اقدامات تبعیض‌آمیز نسبت به زنان در عربستان تا حدی شدت دارد که نوع رفتار با جنسیتی که تمامی‌ دین‌ها -خاصه اسلام- به تکریم او تاکید فراوان کرده، هیچ شباهتی به تعاملات انسانی ندارد. اما انتصاب اخیر سعودی‌ها به عنوان رییس «پنل حقوق زنان» شورای حقوق بشر سازمان ملل را به جرات می‌توان یکی از آلوده‌ترین انتصاب‌های تاریخ این سازمان دانست. در این رابطه، قطعا جمله «هیلل نویر» رییس دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل که در ژنو مستقر است را باید زیباترین تعبیر از این انتصاب دانست: «انتخاب عربستان به این منصب، مثل انتخاب یک خرابکار آتش‌افروز به سمت رییس آتش‌نشانی یک شهر است». وی در توئیت خود نوشت: «چگونه می‌شود که عربستان به عنوان رییس این پنل بسیار مهم انتخاب می‌شود؟ آیا چیزی به غیر از پول و وعده‌های چرب می‌تواند این امر را ممکن سازد؟ عربستان حتی رقیب و دشمنی همچون روسیه را هم متقاعد کرده است». پایگاه «فری فاوت پراژکت» معتقد است که اشاره مستقیم رییس دیده‌بان حقوق بشر به تطمیع اعضای حقوق بشر توسط عربستان چیز جدیدی نیست و تاکید نموده که می‌تواند سیاهه بلندبالایی از رشوه‌ دادن‌ها و لابی‌های متعدد آل سعود در سازمان ملل را ارائه دهد.

در رابطه با نفوذ سعودی‌ها در آمریکا که مرکز سازمان ملل است می‌توان به نفوذ از طریق «جان مک‌کین» -سناتور پرنفوذ و جنگ‌طلب- در بدنه تصمیم‌سازی کاخ سفید مبنی بر ورود به صحنه سوریه و درگیری با ایران و روسیه و همچنین حمایت میلیون‌ دلاری از هیلاری کلینتون در طی چند سال اخیر اشاره کرد. پایگاه تحلیلی «ترو اکتیویست»‌ آرای محرمانه برخی از 54 کشور عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل را مضحک‌ترین بازی ممکن در میزگرد آلوده سازمان ملل برشمرد و آن را «دزدی از حق زنان سعودی» و توهین به حقوق زنان نام نهاد.

نمونه‌ای از اوج خشونت علیه زنان در رژیم آل سعود

کارنامه عربستان طی چند سال اخیر را می‌توان در گزارش 28 صفحه‌ای «باب گراهام» -سناتور سابق و نایب رییس سابق کمیته بازرسی سنا- که امروز تبدیل به یک وکیل افشاگر شده دید. گزارشی که از حمایت کامل و مستقیم حکومت آل سعود از عاملان حمله به برج‌های دوقلو در 11 سپتامبر 2001 خبر می‌دهد.

از رذالت حکومت آل سعود همان بس که در تلویزیون ملی خود،  با آموزش تصویری، چگونه کتک زدن زنان را به همسرانشان می‌آموزد. در برنامه مربوطه، دکتر «خالد السقابی» از اخطار به زنان و سپس لزوم کتک زدن آنها و تنبیهاتی همچون خوابیدن بر روی زمین سفت و محروم کردن از برخی حقوق داخل منزل، سخن به میان می‌آورد. اظهارات این شیخ سعودی در مورد مسائل بین مرد و زن پیوسته تبعیض‌آمیز و به دور از شان انسانی و مبتذل و آلوده است. وی، در پایان ویدئو کلیپ خود حتی از لزوم خشونت بیشتر هم حرف می‌زند.

آمارهای مربوط به دهه اخیر نشان می‌دهد که عربستان بدترین وضعیت را در میان کشوران جهان در رابطه با رعایت حقوق انسانی زنان دارد. در این کشور، زنان از ورزش، خرید چیزی به نام خود، رانندگی، حضور در جامعه بدون مراقب، و حق انتخاب محروم هستند و تازه این اواخر فقط 4 نفر از زنان سعودی، تیم المپیک‌ عربستان را در بازیهای المپیک ریو همراهی کردند. دکتر «مروا عثمان» -روزنامه‌نگار برجسته لبنانی و مدرس دانشگاه بین‌المللی بیروت- در مقاله خود به تاریخ 25 آوریل 2017 در خبرگزاری «راشا تودی» نوشت: «سعودی‌ها سر زنان کشور خود را قطع می‌کنند و جسد بی سر  آنها را از جرثقیل به نشانه عبرت آویزان می‌کنند. و بعد، سازمان ملل در کمال بی‌شرمی و بی‌شرافتی، این رژیم عصیانگر و تندرو را به سمت ریاست پنل حقوق زنان منصوب می‌کند».

این تحلیلگر افزود: «عربستان، زنان بیگناه یمنی را زیر بمباران شدید خود می‌گیرد و دلخراش‌ترین جنایات را در یمن علیه مردم بیگناه و بالاخص زنان و دختران کوچک مرتکب می‌شود و بعد در کمال شگفتی می‌بینیم که سازمان ملل، برای دوره زمانی 2018 تا 2022، این حکومت غاصب را به آن سمت منصوب می‌نماید. عربستان، باید از ننگ و فضاحتی چون میدان «ساحة‌الصفا» (میدان عدالت) که در آن زنان را با مجازات قطع سر اعدام می‌کند، خجالت بکشد. اگر می‌خواهید بیشتر آنچه که می‌گویم را باور کنید، مستند تکان‌دهنده شبکه ITV در مورد مرگ تدریجی مردم در عربستان را ببینید تا ببینید که چه سطح ار خشونتی توسط رژیم آل سعود در حق مردم و بالاخص زنان سعودی اعمال می‌شود. یکی از فجایع مربوط به عربستان این است که 47 مورد اعدام "فقط در یک روز" از سوی عربستان در سال 2016 در دیوان‌های بین‌المللی ثبت شده که شناخته‌شده‌ترین آن مربوط به اعدام ناجوانمردانه "شیخ نمر" عالم بزرگ شیعه است».

«ساحالصفا» محل اصلی اعدام‌های رژیم آل سعود

زنان در حمایت از شیخ شهید «نمر» عالم وارسته شیعی

«چارلز شوبریج» تحلیل‌گر برجسته انگلیسی در توئیت خود نسبت به این انتصاب اعتراض نمود و نوشت: «رای محرمانه (شامل بریتانیا) به نامتجانس‌ترین کشور دنیا برای این پست، یک جایگاه در کمیسیون حقوق زنان بخشید. دیده‌بان حقوق بشر، به شدت نسبت به انتخاب عربستان به ریاست پنل حقوق زنان اعتراض نمود و این اقدام سازمان ملل را قویا محکوم کرد». 

مروا عثمان در ادامه مقاله خود می‌نویسد: «آخر چگونه می‌شود که سازمان ملل از این حجم جنایت آل سعود در عربستان و یمن آگاه باشد و کشوری را که حتی قانون اساسی هم ندارد، به عضویت و ریاست یک پنل معتبر بین‌المللی در بیاورد؟ آیا این سازمان جهانی کور است؟ یا خود را به کوری زده است؟ اما من به شما ژوئن 2016 را یادآوری می‌کنم. آن زمان که عربستان رسما سازمان ملل را به قطع کمک مالی و بیرون کشیدن میلیون‌ها دلار پول خود از حساب این سازمان جهانی کرد. کمی بعد، «بانکی مون» رسما از این موضوع پرده برداشت و اذعان کرد که سازمان ملل مجبور به کنار آمدن با عربستان است. آری همین پول‌های هنگفت عربستان است که نه تنها راه به ریاست پنل حقوق زنان برایش می‌گشاید، که موجب به تفاوتی سازمان ملل نسبت به جنایات دهشتناک یمن و نقض کامل حقوق بشر در عربستان می‌شود. پول‌های عربستان آنقدر قدرتمند است که سازمان ملل متحد که باید صدای مظلومیت باشد، چشمش را به روی جلوگیری از ورود کشتی‌های مواد غذایی به خاک یمن توسط عربستان و مرگ تدریجی زنان و کودکان یمنی در اثر گرسنگی می‌بندد. کار آنقدر پیچ می‌خورد که "ادریس جزیری" گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر صدایش درمی‌آید و از فلاکتی که گریبانگیر مردم عربستان شده سخن به میان می‌آورد».

این تحلیلگر و مدرس دانشگاه می‌افزاید: «اکنون شانیت و اعتبار بزرگترین سازمان بین‌المللی جهان بخاطر عضویت کشوری که در نقض حقوق بشر سرآمد کشورهای جهان است کاملا زیر سوال رفته است. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که قوی‌ترین حامی جنایات برون مرزی و درون مرزی عربستان سعودی، نهادی است که باید مرجع و چتر حمایت حقوق بشر باشد. و صد افسوس که اینگونه است. در کجای دنیا تا به این حد می‌توان تخلف از حقوق بشر را مشاهده نمود و این در حالی است که عربستان هم عضو شورای حقوق بشر است و هم عضو پنل حقوق زنان. و این یک فاجعه است».

در هر حال، وضعیت اسفبار حقوق بشر در عربستان و نقض تاسف‌بار حقوق زنان در این کشور تحت سلطه آل سعود به شدت نگران‌کننده است و این نگرانی تا مادامی که پول‌های عربستان در پشت پرده سیاست و لابی‌های مخفیانه خرج سازمان ملل و غرب -به رهبری آمریکا و انگلیس- می‌شود، هیچ اهمیتی برای این نهاد بین‌المللی ندارد.


منابع:

http://www.trueactivist.com/un-just-elected-largest-oppressor-of-women-saudi-arabia-to-womans-rights-commission/
https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/saudi-arabia
https://www.rt.com/op-edge/386097-awarding-saudi-arabia-chair-womens/
https://www.unwatch.org/no-joke-u-n-elects-saudi-arabia-womens-rights-commission/
http://www.independent.co.uk/news/world/politics/saudi-arabia-un-womens-rights-commission-appointment-anger-reaction-kingdom-hrf-mona-a7700866.html
https://newint.org/blog/2017/04/25/how-can-saudi-arabia-be-elected-to-a-un-womens-rights-commission/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۰
    13 3
    احمق تر از سازمان ملل کسانی هستند که از آمریکا به سازمان ملل شکایت می کنند.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
    3 0
    سازمان ملل يا سازمان ضرر؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس