علی رغم برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال انتخاب هیلاری کلینتون، «مجمع گزینندگان»(الکترال کالج) آمریکا با 304 رای، دونالد ترامپ را به عنوان رئیس‌جمهور بعدی انتخاب کرد.

  به گزارش مشرق، در حالی که شهرهای مختلف آمریکا همزمان با نشست اعضای «مجمع گزینندگان» برای رای گیری به منظور انتخاب رئیس‌جمهور شاهد اعتراضات بوده، دونالد ترامپ توانست با اختلاف زیاد هیلاری کلینتون را پشت سر بگذارد.

در انتخابات آمریکا مردم مستقیماً نامزدهای ریاست‌جمهوری را انتخاب نمی‌کنند بلکه در روز رأی‌گیری (که 8 نوامبر سال جاری برگزار شد)، در واقع 538 عضو مجمع گزینندگان را انتخاب می‌کنند.

 این اعضا که به آنها «گزیننده» گفته می‌شود، در مرحله بعد یعنی نشست مجمع گزینندگان به نمایندگی از مردم رأی داده و رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند.

 هر ایالت در آمریکا بر حسب جمعیتی که دارد، تعداد خاصی «گزیننده» در نشست مجمع گزینندگان دارد که با جمع تعداد قانونگذاران آن ایالت در دو مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا برابر است.

از آنجا که مجلس نمایندگان جمعاً 435 و مجلس سنا 100 قانونگذار دارد، شمار کل گزیننده‌ها برابر 535 نفر خواهد بود اما برای «واشنگتن دی‌سی» (یا ناحیه کلمبیا) با آنکه در تقسیمات کشوری آمریکا جزء ایالت‌ها نیست، 3 گزیننده در نظر گرفته شده است.

 بنابراین، مجموع اعضای مجمع گزینندگان 538 نفر است که در صورتی که نامزدی بتواند 270 رأی آنها را کسب کند به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب خواهد شد.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام پیروزی دونالد ترامپ، برخی حامیان هیلاری کلینتون درصدد تلاش برای مجاب کردن اعضای مجمع گزینندگان به رای دادن به نامزد دموکرات‌ها برآمدند چرا که از لحاظ تئوری این مجمع هیچ منع قانونی برای رأی دادن به نامزدی غیر از نامزدی که مردم به وی داده‌اند، ندارد.

سرانجام رای گیری اعضای مجمع گزینندگان در ایالت‌های مختلف آمریکا برگزار شد و ترامپ با کسب 304 رای در برابر 227 رای کلینتون، پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمری را رسما جشن گرفت.

نکته جالب توجه در اینجا آن است که تنها دو نفر از اعضای مجمع گزینندگان  علی رغم رای قبلی خود، رای خود را از ترامپ پس گرفته و به «جان کسیک»(نامزد جمهوریخواه انتخابات 2016) و «ران پال» سناتور سابق و نامزد پیشین جمهوریخواه انتخابت ریاست جمهوری آمریکا رای دادند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس