یک روزنامه آلمانی نوشت که اگر چه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا موضع‌گیری قاطع و روشنی درباره مسئله فلسطین نکرده است اما به نظر می‌رسد وی با رها کردن رژیم صهیونیستی عملا دست مقامات این رژیم را در اقدام علیه فلسطینیان باز بگذارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «هامبورگرآبندبلات» در گزارشی نوشت که پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا می تواند دست اسرائیل را برای اقدامات موردنظرش علیه فلسطینیان باز کند.

این روزنامه آلمانی با طرح این پرسش که ترامپ چه دیدگاهی درباره نقش خود در بحران خاورمیانه دارد؟ نوشت که وی در جریان مبارزات انتخاباتی نگاهی بی‌طرفانه داشت با این حال همچنان این نگاه به قوت خود باقی است که وی حامی اسرائیل است.

روسای جمهور آمریکا در ادوار گذشته برای پایان یافتن بحران در خاورمیانه  و فلسطین مداخله کرده‌اند. آنها همانطور که اعلام می‌کردند که کشورشان متحد اسرائیل است و بر کمک مالی به تل‌آویو تاکید داشتند اما همزمان برای مذاکرات (میان فلسطینیان و اسرائیل) تلاش می‌کردند و درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری موضع‌گیری داشتند. اما نمی‌توان حدس زد که ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود چه نقشی در این مورد ایفا خواهد کرد.

ترامپ به سیاست‌های خود در زمینه مذاکرات مغرور است و معتقد است که می‌تواند بحران در خاورمیانه را حل کند. وی دسامبر گذشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که می‌خواهد در این زمینه بی‌طرف باشد و تلاش می‌کند تا 2 طرف را با هم ارتباط دهد اما در جریان مبارزات انتخاباتی، گرایش‌های اسرائیلی هر چه بیشتر در گفتار وی نمایان شد و از فلسطینی‌هایی صحبت کرد که تحت نفوذ افراط‌گرایی قرار دارند و یا اینکه چنین دیدگاهی را تحمل می‌کنند. این در حالی است که شماری از مشاوران وی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اصلا فلسطینی‌ها را می‌توان به صورت یک ملت نگریست و به آنها حاکمیت یک کشور را داد یا خیر.

با همه این تفاسیر این پرسش مطرح است که آیا ترامپ تصمیم‌های طرف اسرائیلی را زیر سوال می‌برد و یا اینکه همچنان میانجی بی‌طرف می‌ماند؟

«یوسف منیر» مرکز سازمان اقدام آمریکایی‌ها برای حقوق فلسطینی‌ها معتقد است که ترامپ به صورت کامل خود را از این ماجرا کنار می‌کشد و به این صورت دست اسرائیل برای اعمال فشار هر چه بیشتر بر فلسطینی‌ها باز خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس